تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 22, 2018
14:50 شنبه، 1ام دیماه 1397
کد خبر: 96531

مصاحبه صریح با مدیران دیجی‌کالا: یا باید می‌بستیم یا از زیر سنگ کالا پیدا می‌کردیم

برادران محمدی بنیانگذاران دیجی کالا دومین میهمانان گفت و گوی صریح یلدای ۹۷ بودند. آنها از این موضوع شروع کردند که روزانه ۲.۵ تا ۴ میلیون بازدید دارند و نسبت به سال گذشته رشد زیادی داشته‌اند اما درآمدمان به آن میزان افزایش نیافته است.
 
شریف پرسید: قیمت‌های دیجی‌کالا مرتبا در حال افزایش است و همچنین مشکلات دیگری مثل جنس تقلبی همین باعث اعتراض بسیاری شده و به نظر می‌رسد خیلی از این انتقادات بعد از راه‌اندازی مارکت پلیس رخ داده است. چرا جلوی دیجی‌کالا جلوی این اشکالات را نگرفت؟
 
محمدی‌ها گفتند: بله یکی از اعتراضاتی که در ماه‌های اخیر به دیجی‌کالا وارد بود مربوط به مارکت پلیس می‌شد. ما در شرایط اخیر اقتصادی باید یا فروش را متوقف می‌کردیم که بازار ملتهب‌تر می‌کرد یا اینکه از زیر سنگ هم شد کالا جور می‌کردیم.
 
اگر متوقف می‌کردیم انگ احتکار و اخلال‌گر اقتصادی می‌خوردیم. شریف گفت : اما فقط این نبود انبوهی از کالاهای فیک هم در دیجی‌کالا شاهد بودیم به نظر می‌رسید باید قبل از بروز این اتفاق فکر و راهکاری ‌میکردید به خصوص می‌دانستید وقتی مارکت پلیس به راه می‌افتد احتمالا بخشی از افراد سواستفاده‌گر هم در بازار به سراغ پلتفرم شما می‌آیند و آن اعتباری که در طی سال‌ها به دست آورده‌ایدرا خدشه دار می‌کنند.
 
حمید محمدی گفت: با این قسمت شما که باید مارکت پلیس را زودتر برای مخاطب توضیح میدادیم کاملا موافقم اما مارکت پلیس مدل پسندیده‌ای در دنیاست و همه فروشگاه‌های آنلاین آن را دارند ما می‌دانستیم این کار بسیار سخت است ما باید پلتفرممان را عوض می‌کردیم، لجستیک را ایجاد می‌کردیم و در حوزه پرداخت وارد می شدیم. ما ۱۰ سال صبر کردیم و وسوسه Scale کردن بیزنس را کنار گذاشتیم تا درموقع خوبی آن را لانچ کنیم اما باز زمان مان مناسب نبود.
 
چرا کالای فیک از خط قرمز رد شد؟
محمدی همچنین در بخشی از سخنانش گفت که کالای فیک خط قرمز ماست  و تعارفی با ۱۵ هزار فروشنده‌مان نداریم.
 
شریف : پس کالای فیک چطور از خط قرمز رد شده؟ به نظر می‌رسید راه حلی نداشتید ؟
 
محمدی: از قبل بوده اما تا حد زیادی آن را کم کردیم. اما برای حل همه مشکلات برای دوماه کل پروژه‌های توسعه‌ای شرکت را متوقف کردیم و در پروژه‌ای به نام آتش تک تک مشکلات را با مدیران ارشدمان بررسی کردیم و در حال رفع آن ها هستیم.
 
هاشمی: الان برای این همه کالای فیک چه کردید؟
 
سعید محمدی: امتیاز فروشنده را کم می‌کنیم و در صورت تکرار از دیجی‌کالا اخراج می‌شود. جریمه‌ها برای کالای فیک ده برابر قیمت محصول است و این را بگویم کل کالای فیک ما کمتر از ۴ صدم درصد یعنی چهار در ده هزار بوده است.
 
شریف : ولی باز اینها مشکلی از خریدار حال نمی‌کند جریمه فروشنده و …
 
محمدی: درسته ما برای مشتری کارت هدیه ارسال می‌کنیم. هاشمی : موضوع قیمت هم اشکال دیگری در دیجی‌کالاست که خیلی انتقاد نسبت به آن در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.
 
شریف: در سایت گفته‌ایدکه در مارکت پلیس فقط بسته بندی و ارسال را انجام می‌دهید چطوری جلوی کالای فیک را می‌گیرید؟
 
محمدی: الان درمرحله ورود کالا به مرکز پردازش کاملا چک میکنیم کالا را
 
شریف: از نظر فیک بودن یا نبودن؟
 
محمدی بله.
 
هاشمی: در مورد قیمت چطور؟ اشکالات زیادی به قیمت کالاها وارد شده
 
محمدی: برای قیمت کالاها را سه دسته کرده‌ایم برخی که قیمت مصوب دارند برخی که دستگاه نظارتی قیمت آن راها در سایت ۱۲۴ داده و دسته سوم کالاهایی که عرضه و تقاضا قیمت آنها را تعیین می‌کند.
 
اشتباه در قیمت گذاری
هاشمی: با این حال باز هم اشکالاتی را می‌بینیم که باعث تعجب همه می‌شود مثلا کفش ۳۲ میلیون تومانی
محمدی: موضوع آن کفش ساده بود فروشنده به اشتباه یک صفر اشتباه گذاشته بود که اصلاح شد همین امروز هم یک اشتباه در یک کالایی که به یک رده بندی اشتباه الصاق شده بود باعث شد برخی بگویند سرستیز با مقدسات داریم.
 
هاشمی: اما برای مدت طولانی پاسخی هم به اشکالات نمی‌دادید روی شبکه‌های اجتماعی ساکت بودید.
 
محمدی: بله ضعف ما روابط عمومی بود توانستیم یک تیم جدید و قوی ایجاد کنیم و به مردم پاسخ بدهیم.
 
شریف : فقط پاسخ می‌دهید؟ مهم این است مشکلات مردم را از همان شبکه اجتماعی پیگیری وحل کنید.
 
محمدی: درسته واحد ارتباط با مشتریان را به واحد رصد شبکه‌های اجتماعی وصل کردیم از همان جا مشکلات مشتری را حل می‌کنیم.
 
هاشمی: اجازه دارم بپرسم چند راند سرمایه‌گذاری داشتید و الان سهمتان چقدر است؟
 
محمدی: سال ۱۳۹۱ راند اول سرمایه‌گذاری‌مان از سمت شرکت سرآوا بود ۵۱ درصد را واگذار کردیم در راند دوم سرمایه‌گذاری از سوی یک شرکت خارجی بود که مشتمل ۴ سرمایه‌گذار اروپایی بودند.
 
هاشمی : اسمشان را میشود بگویید ؟
 
محمدی: یکی شان آرین بکر از اروپای شرقی است که علاوه بر سرمایه به توسعه پلتفرم سوپرنوا خیلی کمک کرد.
هاشمی : میزان سهمتان را شفاف می‌گوید؟
 
محمدی: من و حمید ۳۵ درصد، سرآوا هم همین حدود. فاند اروپایی نیز ۲۵ درصد و مابقی ۸۰ نفر از پرسنل کلیدی دیجی‌کالا که سهام تشویقی دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.