سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 23, 2018
19:02 یکشنبه، 2ام دیماه 1397
کد خبر: 96608

ماجرای پهپادهایی که فرودگاه لندن را مختل کردند

فرودگاه گتویک در جنوب لندن در سه روز اخیر گرفتار پرواز پهپادهای ناشناس و کلیه پروازهای ورودی و خروجی آن متوقف شده بود. پلیس بریتانیا یک مرد و زن را در ارتباط با استفاده غیرقانونی از این پهپادها دستگیر کرد و پس از چند روز اختلال در برنامه پروازها بالاخره این فرودگاه به طور کار باز شده و مقامات تلاش می کنند تا مسافران را قبل از کریسمس به مقاصدشان برسانند.
 
گتویک، دومین فرودگاه شلوغ بریتانیا است و از چهارشنبه شب پس از دیده شدن چند پهپاد در اطراف این فرودگاه، کلیه پروازهای ورودی و خروجی آن متوقف شده است. حدود هزار پرواز لغو شده و بیش از ۱۰۰ هزار مسافر در این فرودگاه سرگردان شدند. گفتنی است که پلیس پس از دیده شدن اولین پهپاد، عملیات جستجو برای یافتن عاملان را آغاز کرد. یکی از سخنگویان فرودگاه گفته اقدامات نظامی به کار گرفته شده در محوطه فرودگاه باعث شد که باند فرودگاه برای فعالیت دوباره هواپیماهای ایمن شود.
پیش تر ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفت که عوامل این اقدام دستگیر و مجازات خواهند شد. 
کریس گرایلینگ، وزیر حمل و نقل بریتانیا هم گفته بود که هر بار که فرودگاه قصد باز کردن باند پرواز را داشته، سرو کله پهپادها پیدا شده است.
سخنگوی پلیس استان ساسکس، که این فرودگاه در آن قرار دارد، می گوید که شواهدی در دست نیست که نشان دهد این یک حادثه تروریستی است. اما به نظر می رسد، پهپادها عمدا قصد ایجاد اخلال دارند. به گفته مسئولان پلیس، ماموران به دلیل نگرانی از خطر گلوله های سرگردان، از شلیک به سوی این پهپادها خودداری کرده اند. 
براساس قوانین بریتانیا به پرواز درآوردن پهپاد در فاصله یک کیلومتری فرودگاه ها و باند پرواز آنها ممنوع است، پرواز بالاتر از ارتفاع ۱۲۰ متر، به دلیل خطر برخورد با هواپیماهای مسافربری ممنوع است و به خطر انداختن امنیت هواپیما جرم کیفری است و برای آن مجازاتی تا پنج سال زندان پیش بینی شده است. 
 
پهپاد چه خسارتی به هواپیما وارد می کند؟
در اکتبر سال ۲۰۱۷ یک پهپاد با یک هواپیمای مسافربری در کانادا برخورد کرد و به یکی از بال های هواپیما آسیب رساند. آن هواپیما دچار آسیب جزئی شد و در نهایت به سلامت فرود آمد.
تحقیقات در خصوص میزان خسارتی که یک پهپاد می تواند به هواپیما وارد کند بسیار اندک است و برخی موسسه ها که درباره انواع برخوردهای ممکن بین پهپاد و هواپیما و سناریوهای مختلف آن تحقیقات کرده اند به نتایج مختلفی رسیده اند. اما براساس شبیه سازی ای که دانشگاه دیتون آمریکا انجام داده در برخورد بین یک پهپاد چهارپره یک کیلویی و یک هواپیمای مسافربری با سرعت ۳۸۳ کیلومتر بر ساعت، آسیب بسیار شدیدی به هواپیما وارد خواهد شد. یک تحقیق دیگر که به صورت مشترک بین موسسه تحقیقات عالی (Assure) و اداره هوانوردی فدرال آمریکا درخصوص امنیت سیستم هواپیمای بدون سرنشین انجام شده، نشان داد که پهپادها می توانند بیش از پرندگان در هنگام تصادف خسارت ایجاد کنند و ممکن است باتری لیتیم–یون آنان در اثر چنین برخوردی آتش گرفته و موجب آتش سوزی شود.
راوی وایدیاناتان، استاد روباتیک دانشگاه امپریال کالج لندن در این مورد می گوید: یک پهپاد می تواند تهدید کوچکی برای یک هواپیما بزرگ باشد اما این یک مساله ناچیز نیست. 
وی می افزاید: احتمال برخورد بسیار کم است، اما پهپاد می تواند وارد توربین های موتور هواپیما شده یا یک پهپاد بالای دو کیلوگرم می تواند موجب شکسته شدن شیشه کابین خلبان در برخی هواپیماها بشود. 
مارتین لانی، مدیر اجرایی شرکت حفاظتی هوایی کوانتوم گفت: پهپاد آرام و آسیب پذیر و شکننده به نظر می رسد، اما باتری آنها قدرتمند است و اگر شما آن را با یک پرنده مقایسه کنید خواهید دید که یک پهپاد در صورتی که به موتور هواپیما برسد یا با بدنه برخورد کند، چقدر می تواند خطرناک باشد. 
براساس آمار سازمان ایرپروکس بریتانیا فقط در سال ۲۰۱۷، ۹۲ مورد امکان برخورد هواپیما و پهپاد گزارش شده است.
 
 فرودگاه ها چگونه می توانند از خود محافظت کنند؟
در بریتانیا براساس قانونی که از ماه ژوئیه امسال اجرا شد، پرواز پهپادها در فاصله یک کیلومتری فرودگاه ها غیرقانونی است و آنها نمی توانند در ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر پرواز کنند.
اما متخصصان معتقدند که این قانون بی فایده است، زیرا یک هواپیما در زمان فرود ارتفاعش ممکن است زیر ۱۲۰ متر باشد و کسانی که اهداف سوء دارند نیز به این قوانین اهمیتی نخواهند داد. در برخی از زندان ها که با پهپاد به داخل زندان قاچاق می کنند، مسدود کردن برخی فرکانس های رادیویی در بخش های خاص زندان امتحان شده است.
فرودگاه هایی که در حفاظت از خودشان در برابر پهپادها جدی هستند، یک راه حل پیچیده و البته گران قیمت مانند سیستمی که شرکت هوایی کوانتوم ارایه می دهد را می توانند به خدمت بگیرند و آن استفاده از رادار، موج یاب های رادیویی و دوربین هایی است که می تواند پهپادها را زمانی که به فرودگاه نزدیک شده اند و محلی که از آن به پرواز در آمده اند را نیز مشخص کند.
مارتین لانی می گوید: در دنیای ایده آل، شما با فرد می توانید صحبت کنید، اما برای این کار باید بدانید که این پهپادها از کجا آمده و چیزی که شما نمی خواهید این است که یک پهپاد از آسمان به زمین بیفتد. 
شرکت هوایی کوانتوم می تواند یک پهپاد را در آسمان متوقف کند و در تئوری پهپاد باید سیستمی داشته باشد که در این حالت یا به محلی که از آن به پرواز درآمده بازگردد یا در امنیت کامل فرود بیاید.
شرکت DGI، یکی از بزرگترین سازندگان پهپادهای شخصی از سال ۲۰۱۳ از سیستم جغرافیایی در محصولات خود استفاده می کند. این تکنولوژی از پرواز پهپادها در برخی مناطق جلوگیری کرده و به پهپاد پیام هشدار در خصوص نزدیک شدن به منطقه های ممنوعه ارسال می کند.
 
چگونه پهپاد را می گیرند؟
اولین روش برای گرفتن یک پهپاد استفاده از فرکانس رادیویی است. اگر از طریق مسدود کردن فرکانس رادیویی یک پهپاد متوقف نشد، راه های دیگر و شاید خشن تری نیز برای پایین آوردن پهپادها وجود دارند. مقامات فرانسوی از شلیک تور برای به دام انداختن پهپاد استفاده می کنند.
استفاده از لیزر نیز یک راه دیگر برای متوقف کردن پهپاد است. ایالات متحده و چین این روش را امتحان کرده اند که می تواند پهپاد را ثانیه هایی پس از شناسایی ساقط کنند. اسلحه های مجهز به پرتو لیزر نیز می تواند با آسیب رساندن به پهپاد آن را از کار بیندازند.
لیان گری، مدیر هوافضای دانشگاه کرانفیلد می گوید: هر اتفاقی که پس از ماجرای پهپادهای مزاحم در فرودگاه گتویک بیفتد همه را مجبور خواهد کرد تا این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و به آن فکر کنند. 
وی می افزاید: فرودگاه ها در معرض این خطر هستند و آنها باید با محققان دانشگاهی همکاری کنند تا راه حلی برای این تکنولوژی که در آینده مورد نیاز است یافته شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.