وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک رشته توییت برای تشریح دستاوردهای یک سال گذشته این وزارتخانه، با اشاره به افزایش هزینه های اپراتورها برغم کاهش قیمت خدمات دولت به شرکت های اینترنتی، کنترل هزینه تبلیغات تلویزیونی اپراتورها را راهی برای کاهش هزینه ها دانست.
محمدجواد آذری جهرمی دیروز -جمعه- در توئیتی نوشت: «هر چند خدمات دولت به شرکت های اینترنتی با کاهش متوسط 40درصدی قیمت مواجه بوده، در دو ماه اخیر رشد متوسط 7 تا 12 درصدی در تعرفه خدمات بخش خصوصی را شاهد بوده ایم.»
وی در توییت دیگری درباره راه حل این گرانی نوشت: «به واسطه تغییرات نرخ ارز، افزایش هزینه های اپراتورها چشمگیر بوده، راهکار، کنترل این هزینه هاست. برخی قابل کنترل است. مثلا خواسته ام تبلیغات تلویزیون و بسیاری دیگر از هزینه ها را کنترل کنند. هزینه تبلیغات و امثال آن نباید از جیب مردم داده شود».
جهرمی ادامه داد: «صرفا هزینه تبلیغات تلویزیونی امسال اپراتورها 200 میلیارد تومان گزارش شده است. بماند که صرف جویی از محل به اشتراک گذاری منابع اپراتورها با یکدیگر نیز قابل توجه است.»
**
بحث تعرفه های اپراتورها از موضوعاتی است که در دوره قبلی ریاست وزارت ارتباطات مطرح بود؛ حالا آذری جهرمی نیز آن را دنبال می کند و ایراداتی بر هزینه تبلیغاتی دارد که از جیب مردم خرج می شود؛ مصزف کنندگانی که با افزایش بالغ بر 12 درصدی هزینه بسته های اینترنتی نیز مواجه شده اند.
مهندس کیوان نقره کار مشاور رسانه ای و فرهنگسازی پروژه های ملی در این خصوص به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: یکی از اصلی ترین دغدغه های وزیر ارتباطات که از زمان شروع وزارت تا همین الان نیز با آن دست و پنجه نرم می کند، بحث تعرفه های خدماتی است که از سوی اپراتورها ارائه می شود و حوزه آی تی را در سطح کلان درگیر کرده است. این تعرفه ها هر بار با پلن ها و نقشه های متفاوت عرضه می شوند اما نتیجه چندانی نداشته است.
**نحوه تبلیغات
وی ادامه داد: افزون بر این، نحوه تبلیغات هم جای سوال دارد. تبلیغات ظرف مکان، زمان و رسانه دارد. باید بدانیم کالا و خدمتی را که ارائه می دهیم، با چه محوریتی تبلیغ کنیم. این که هر کانال تلویزیونی را بگیریم و تبلیغ یک اپراتور را تکرار کند، از نظر من تبلیغ نیست. مثلا اپراتوری تبلیغ پشت پیراهن هر دو تیم ورزشی را همزمان می گیرد. این چه ارزشی را می خواهد به مخاطب انتقال دهد؟ نحوه تبلیغات اشکال دارد و بابت این تبلیغ پر ایراد، هزینه زیادی صرف می شود.
وی ادامه داد: اگر قراردادهای چند صد هزار میلیارد تومانی یک فقره از اپلیکیشن هایی را که در حال حاضر در اغلب برنامه های تلویزیونی تبلیغ می شود، در نظر بگیریم به نظرم جای بحث و حرف و حدیث های زیاد است خصوصا این که یکی از اپراتورها ورای این اپلیکیشن قرار دارد.
**اپراتورها شفاف باشند
این کارشناس ارشد پروژه های ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که اصولا تبلیغات یا برای درآمدزایی و یا برندینگ است، گفت: در دنیا رویکرد تبلیغ این نیست که اگر مثلا 200میلیارد هزینه می کنیم، باید دو برابر درآمد یا رضایتمندی برای مشتری داشته باشیم، بلکه باید چندین برابر نواوری ایجاد کنیم. اما درآمد و خدماتی که اپراتورها به مردم ارائه می دهند یک پشتیبانی دولتی دارد که باید خیلی شفاف تر و دقیق تر عمل کنند اما به نظر می رسد ما هنوز چنین چیزی را ندیده ایم.
به گفته نقره کار، شاید یک بخش خصوصی بخواهد روی برند خود کار کند، ولی ما در کشور سه اپراتور داریم و چندین شرکت که اینترنت به فروش می رسانند و خیلی شناخته شده هستند، این ها برای دریافت سهم بازار چه میزان و چه حجمی از تبلیغات را به خود اختصاص داده اند؟ اگر به جای این حجم تبلیغات تلویزیونی و صرف هزینه های گزاف، پاسخگویی درست داشته باشند و در حوزه توسعه، نوآوری، رضایت مندی مشتری و کم کردن هزینه ها برای مشتری برنامه ریزی کنند، مفید تر و موثرتر خواهد بود.
**ضرورت ایجاد زیرساخت
وی درباره پیشنهاد آذری جهرمی مبنی بر کنترل هزینه ها و کاهش تبلیغات تلویزیونی گفت: قطعا با اجرایی شدن این پیشنهاد، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. این کار نیاز به زیرساخت های مناسب، شرایط قانونی، حمایت از کاربران و مردم دارد تا شاهد نتیجه ای باشیم که مدنظر فعالان این حوزه است.
نقره کار همچنین با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای اتخاذ و اعلام رسانه ای تصمیم ها گفت: مدت زیادی است که درباره تعرفه ها و تغییری که در آن به وجود خواهد آمد، خبرهایی را از وزارتخانه و اپراتورها می شنویم، اما تا الان نتیجه ای نداشته است. برای این کار باید یک برنامه یک ساله و دوساله تهیه شود. مردم وقتی ببینند خبری نیست، ناامید می شوند و بی اعتمادی شان نسبت به اپراتورها چه بسا به وزارتخانه نیز کشیده شود.