تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 15, 2019
16:25 سه شنبه، 25ام دیماه 1397
کد خبر: 97206

سبدهای خرید هوشمند به فروشگاه‌ها روانه می‌شوند

یا افزایش تمایل کاربران به استفاده از سبدهای خرید هوشمند، بسیاری از شرکت‌ها تصمیم دارند نسل جدید و هوشمندتری از این فناوری ارائه دهند.
 
به گزارش تک‌اکسپلور، همانطور که سال گذشته هم با صحبت‌های بسیاری در مورد فناوری خودران به پایان رسید، کانسپتی هم در مورد خرید با استفاده از فناوری خودران شکل گرفت. با این طرح جدید، مصرف‌کننده می‌تواند محصولات مورد نظر خود را لمس و بو کند و با استفاده از یک طرح دیجیتالی، دیگر در صف خرید منتظر نماند.
 
مفهوم خرید خودکار هنگامی در میان فروشندگان و مالکان فروشگاه‌ها کارآیی پیدا کرد که بسیاری از آنها مدعی شدند کارشان، قربانی رواج فروش اینترنتی می‌شود.  
 
در ژوئن سال 2018، از تعدادی شرکت‌کننده در یک مصاحبه، درباره تغییر روش‌های خرید کردن آنها در مقایسه با پنج سال پیش پرسیده شد. فناوری مورد علاقه شرکت‌کنندگان، فناوری "برداشتن و رفتن" (grab and go) بود که در آن، مشتریان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود خرید کنند. 59 درصد تمایل داشتند که از این فناوری استفاده کنند و 9 درصد از آن استفاده کرده بودند.
 
در یک بررسی اینترنتی، 2250 نفر از کاربران، خرید خود را با پلتفرم "آی‌وند ریتیل" (iVend Retail) انجام دادند و تقریبا یک سوم آنها گفتند که دوست دارند از روش پرداخت خودکار با استفاده از سبد خرید دیجیتال استفاده کنند.
 
"سرتینلی کیپر" (Certainly Caper)، یکی از استارتاپ‌هایی است که علاوه بر مفهوم خرید با کمک فناوری "برداشتن و رفتن"، فناوری‌های تشخیص تصویر و یادگیری ماشینی را نیز به کار می‌برد.
 
این استارتاپ، سبد خریدی مجهز به اسکنر بارکد و دستگاه کارت اعتباری را مورد استفاده قرار می‌دهد و این فناوری را با به کار بردن دوربین‌های تشخیص تصویر و حسگر وزن برای اسکن خودکار گزینه‌های خرید به سطح نهایی خود می‌رساند. به گفته این استارتاپ، در حال حاضر مردم از فروشگاه‌های مجهز به این سبدهای خرید، 18 درصد بیشتر خرید می‌کنند.
 
"لیندن گائو"(Linden Gao)، بنیانگذار و مدیرعامل کیپر در مصاحبه‌ای گفت: از نظر من، وجود امکان کرایه تاکسی یا رزرو اتاق در هتل بدون وجود امکان پرداخت هزینه خرید با تلفن همراه، بی‌معنی است.
 
این استارتاپ در نظر دارد به زودی، امکان خرید بدون اسکن را فراهم کند و دو فروشگاه آن نیز در حال حاضر از این فناوری استفاده می‌کنند. دوربین‌های به کار رفته در این سبد خرید، امکان انطباق تشخیص تصویر را با حسگر وزن فراهم می‌کنند تا خرید موجود در سبد را بررسی کنند.
 
هدف شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی نظیر کیپر از به کارگیری این فناوری، این است که علاوه بر مشتریان به صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نیز کمک کنند.
 
گائو در پیامی نوشت: همه خواروبار فروشان، به استفاده از فناوری‌هایی که به بررسی خودکار، نصب دوربین و حسگر نیاز دارند، مایل نیستند. آنها، استفاده از چنین تغییرات اجرایی را یک خطر غیرمنطقی برای تجارت خود می‌دانند.
 
این استارتاپ قصد دارد با هوشمندتر ساختن نسل جدید سبد خرید خود، امکان خرید خودکار را برای کاربران فراهم کند. در این طرح جدید، تنها کافیست که دست‌های کاربر روی سبد خرید مجهز به هوش مصنوعی قرار بگیرند. این سبدهای جدید به یک صفحه نمایش مجهز است که کاربر را آگاه و راهنمایی می‌کند. مالک فروشگاه می‌تواند سبد خرید را در فروشگاه قرار دهد و امکان داشتن تجربه خرید خودکار را برای مشتریان فراهم کند.
 
به گفته این شرکت، فناوری مورد نظر، در حال حاضر به فروشگاه‌ها کمک کرده تا اندازه سبد خرید خود را تا 18 درصد افزایش دهند و روش خرید مشتریان را تکامل بخشند.
 
در روش کنونی کیپر، بارکد هر محصول، اسکن می‌شود و سپس داخل سبد خرید قرار می‌گیرد؛ در نتیجه مشتریان می‌توانند پس از اسکن محصولات مورد نظر خود، هزینه آنها را با کارت اعتباری یا اپلیکیشن پرداخت تلفن همراه خود پرداخت کنند تا رسید مورد نظر برای آنها ایمیل شود.
 
در نسخه هوشمندتر سبد خرید، قسمت بارکد حدف خواهد شد تا محصولات به شکل ساده‌تری داخل سبد قرار گیرند؛ سپس یک فناوری داخلی می‌تواند نوع خریدها را تشخیص دهد. سبد خرید با هر بار اسکن محصولات، 120 تصویر ثبت می‌کند و وزن محصولات را نیز به دست می‌آورد تا الگوریتم ماشینی کیپر را آموزش دهد. ترکیب بینش رایانه‌ای و مقیاس‌های وزنی داخلی برای خرید مشتریان، نیاز به بارکد را برطرف خواهد کرد. سبدهای خرید هوشمند، اطلاعات گوناگونی از جمله نقشه فروشگاه، مکان قرار گرفتن هر محصول، تبلیغات و معاملات را در اختیار مشتری می‌گذارند.
 
گزارش‌ها حاکی از این هستند که کیپر در حال حاضر این فناوری هوشمند را در برخی فروشگاه‌ها به کار گرفته است. این استارتاپ امیدوار است که بتواند از این فناوری در فروشگاه‌های بیشتری استفاده کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.