امنیت

فناوری اطلاعات

January 20, 2019
15:09 یکشنبه، 30ام دیماه 1397
کد خبر: 97292

شناسایی ۲۰۰ افزونه سارق اطلاعات کاربران در مرورگرهای اینترنتی

 
بررسی های محققان نشان می دهد نزدیک به ۲۰۰ افزونه طراحی شده برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اپرا قادر به سرقت اطلاعات خصوصی کاربران هستند.
 
به گزارش زددی نت، وب سایت های آلوده و سارق اطلاعات کاربران اینترنت با سواستفاده از این افزونه های معیوب می توانند کدهای مخرب خود را از طریق مرورگرها بر روی رایانه های کاربران اجرا کنند و اطلاعات شخصی افراد مانند بوکمارک ها، تاریخچه مرورگرها و حتی کوکی های افراد را بدزدند.
 
بررسی های محققان امنیتی فرانسوی موسسه INRIA نشان می دهد مهاجمان می توانند از طریق همین افزونه ها اطلاعات لاگین و ورود به سایت های مختلف را نیز سرقت کنند و به اطلاعات حساسی مانند نام کاربری و کلمه عبور ایمیل یا حساب های بانکی، داده های ورود به شبکه های اجتماعی و غیره دسترسی یابند.
 
این افزونه های آسیب پذیر می توانند موجب بارگذاری فایل های آلوده بر روی رایانه های کاربران نیز بشوند که نتیجه این امر ردگیری فعالیت های کاربران در وب به طور مخفیانه توسط هکرها و کلاهبرداران اینترنتی خواهد بود.
 
پژوهشگران برای یافتن افزونه های معیوب مرورگرهای اینترنتی بیش از ۷۸ هزار افزونه مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اپرا را آزمایش کرده اند و در مجموع ۱۹۷ افزونه مخرب را شناسایی کرده اند که ۸۱ مورد از آنها برای مدیریت وقت و افزایش بهره وری کاربرد دارند، ۴۸ مورد برای برقراری ارتباط یا تسهیل کاربرد شبکه های اجتماعی طراحی شده اند و ۱۹ مورد هم کارکرد تفریحی و سرگرمی دارند.
 
این محققان برای آزمایش افزونه ها و بررسی سلامت آنها ابزاری را نیز طراحی کرده اند که از این آدرس در دسترس است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.