با وجودی که قانونگذاران در هندوستان قوانینی را برای مقابله با تخفیفهای فروشندگان خارجی در این کشور پایهگذاری کرده و این قوانین از اول فوریه به اجرا درمیآید ولی امروز 20 ژانویه، کمپانی آمازون بزرگترین فروش آنلاین خود را با تخفیفهایی باور نکردنی در این کشور پهناور کلید زده است. در این فروش فوقالعاده آنلاین چهار روزه که تا 23 ژانویه ادامه دارد، محصولات مختلفی از لپ تاپ و تلفن هوشمند گرفته تا لوازم خانه و لباس به حراج گذاشته شده و با توجه به میزان بالای تخفیف از این حراج بهعنوان «فروش بزرگ هندی آمازون» یاد میشود.
یک قانون پر سر و صدا
در فروش ویژه آمازون گوشیهایی همچون Redmi Y2 ،OnePlus 6T آیفون ایکس، سامسونگ گلکسی S9 و… ارائه میشوند. باید یادآور شد که این گوشیها و بیش از 50هزار مورد از وسایل خانه ازجمله تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، خنککنندهها و… بهصورت نیم بها یا حتی کمتر به فروش میرسد و البته این رقم تخفیف برای لباسها تا 80درصد هم میرسد؛ رقم تخفیفی که شاید کمتر مشابه آن را تاکنون شاهد بودهایم. بسیاری، این موضوع را واکنش صریح آمازون به قانونی میدانند که در ماه مه 2018 در هندوستان تصویب شد و به موجب آن، فعالیت کمپانیهای خارجی آنلاین از جمله آمازون و Flipkart تا حد زیادی محدود میشود.
«نارندرا مودی»، نخستوزیر هندوستان این قانون جدید را راهکاری برای حمایت از فروشندگان کوچک و خرده پای بومی میداند. قانون جدید از اول فوریه به کمپانیهای آنلاین خارجی همچون آمازون اجازه نمیدهد که کالاها و محصولات خود را بهصورت انحصاری یا با تخفیفهای بسیار بالا در هندوستان به فروش برسانند و فعالیت آنها مشروط به همراهی فروشندههای بومی است. طبق این قانون که در نتیجه شکایت فروشندگان خرده پا در هندوستان شکل گرفت کمپانیهای خارجی نمیتوانند به طور انحصاری عمل کنند. این فروشندگان معتقدند که غولهای فناوری جهان نبض بازار این کشور را به دست گرفتهاند و با تخفیفهای گاه و بیگاه محصولات را با بهایی بسیار ارزان به دست مشتریان میرسانند و مانع کسب درآمد این شرکتها میشوند.
دردسرهای آمازون
اما مشکل آمازون تنها به این مورد ختم نمیشود و این غول دنیای فناوری احتمالاً مجبور است با یک کمپانی آنلاین داخلی هم به رقابت بپردازد، چرا که «موکش آمبانی»، ثروتمندترین مرد هندوستان که البته ثروتمندترین مرد آسیا نیز لقب گرفته میخواهد در حوزه فروش آنلاین و تجارت الکترونیک سرمایهگذاری گستردهای انجام دهد و برخی معتقدند وی میتواند با کمپانی Reliance این بازار پرسود را از جف بزوس، مدیرعامل آمازون برباید. هندوستان دومین کشور پرجمعیت جهان پس از چین است و وی پیش از این سرمایهگذاری 43میلیارد دلاری در پتروشیمی، انرژی، مخابرات و ارتباطات داشته است. ثروتمندترین مرد آسیا میگوید: امروز باید از قدرت گرفتن کمپانیهای خارجی در کشور ممانعت کنیم که فردا دیر است. من معتقدم که کنترل مالکیت دیتای هندیها باید به خودشان بازگردد و به بیان دیگر ثروت هندوستان باید به تک تک مردم هند بازگردد. البته برخی هم تصویب قوانین جدید را با نفوذ این میلیاردر هندی بیارتباط نمیدانند و معتقدند این یک سناریوی از پیش نوشته شده است و دستهای پشت پرده برای موفقتر جلوه دادن وی تصمیم دارند تا آمازون را در هندوستان کنار بزنند.
جدا از این مشکلات، آمازون باید با Flipkart کمپانی فروش آنلاین دیگری که در هندوستان فعالیت دارد هم رقابتی تنگاتنگ داشته باشد و همین موضوع عرصه را بر این غول دنیای فناوری تنگتر میکند. با این حال آمازون نمیتواند به این راحتی از بازار پرسود هندوستان چشم بپوشد.
دلیل دلبستگی به هندوستان
اما دلیل این همه علاقه آمازون به هندوستان چیست و چرا خود را به آب و آتش میزند تا بر خلاف خواسته دولت جدید هند همچنان در این کشور یکه تازی کند؟ آمازون، این غول دنیای فناوری با اینکه در بسیاری از کشورهای جهان فعالیت دارد ولی به هندوستان با جمعیت 1.3میلیارد نفری به چشم یکی از بازارهای بزرگ خود نگاه میکند. با توجه به افزایش ضریب نفوذ تلفن هوشمند و اتصالهای پیشرفته اینترنت4G، علاقه مردم به تجارت الکترونیک و خرید آنلاین بویژه در شهرهایی مانند بمبئی و دهلی نو در هندوستان افزایش یافته است تا جایی که بنیاد India Brand Equity پیشبینی کرده است بازار فروش آنلاین این کشور تا سال 2026، 200میلیارد دلار رشد خواهد کرد در حالی که این رقم در سال 2017 حدود 38.5میلیارد دلار بود.
همچنین طبق تحقیقات و آنالیز مؤسسه پژوهشی eMarketer، انتظار میرود که هندوستان تا سال 2020 به بازاری 72میلیاردی از نظر تجارت الکترونیک تبدیل شود که این رقم نسبت به سال گذشته که بازاری 32.7میلیارد دلاری داشت بیش از دو برابر رشد را تجربه خواهد کرد. البته این سکه روی دیگری هم دارد و برخی کارشناسان با توجه به شرایط جدید و قوانینی که اخیراً در هندوستان به تصویب رسیده میزان رشد این کشوردر زمینه تجارت الکترونیک را در آینده بسیار کمتر از این رقم میدانند. بهعنوان مثال یک گزارش رویترز به نقل از مؤسسه پژوهشی PwC آورده است: این قوانین، میزان فروش تجارت الکترونیک تا سال 2022 را بر خلاف پیشبینیهای گذشته به 46میلیارد دلار کاهش میدهد. این بدان معناست که میزان شغلی که انتظار میرفت در اثر توسعه تجارت الکترونیک در هندوستان ایجاد شود نیز به میزان 1.1میلیون شغل کمتر میشود و ازسوی دیگر میزان مالیاتهای دریافتی نیز کاهش 6میلیارد دلاری خواهد داشت. این گزارش، قانون جدید هندوستان در حمایت از فروشندگان هندی را یک ضربه به اقتصاد این کشور میداند.
یک اشتغالزایی بزرگ
آمازون البته برای اقتصاد هندوستان یک نقطه عطف بوده است، چرا که اشتغالزایی این کمپانی در هند سرعت گرفته است و برخی اعتقاد دارند این روند رو به رشد اشتغالزایی شاید برای متقاعد کردن دولت این کشور برای کنار آمدن با این غول دنیای فناوری کافی باشد. تنها در شهر بنگلور 660 شغل مرتبط با آمازون ایجاد شده که پس از سیاتل دومین اشتغالزایی بزرگ آمازون در جهان در یک شهر محسوب میشود. در حیدرآباد نیز 450 شغل ایجاد شده است و شاید حتی بتوان هندوستان را کشوری دانست که دو مورد از 5 بازاربزرگ غیرامریکایی آمازون را در دل خود جای داده است؛ بازارهایی با بیشترین نرخ اشتغالزایی که میتوانند در اقتصاد هندوستان تأثیری ویژه داشته باشند. آمازون همچنین تاکنون مبلغی حدود 5میلیارد دلار را به بازار هندوستان تزریق کرده و البته گزارشهای قبلی نشان میدهد که این کمپانی قصد داشت 2میلیارد دلار دیگر هم در آمازون هندوستان سرمایهگذاری کند. این کمپانی همچنین سهم بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای محلی هندوستان همچون Shoppers Stop و More را خریداری کرده تا در حالت آفلاین نیز بتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد. با وجود همه این مسائل برای بسیاری جای سؤال است که آیا حراج بزرگ آمازون در هند آخرین سودآوری بزرگ این غول فناوری در این کشور پهناور خواهد بود؟ باید منتظر ماند و دید قوانین جدید تا چه حد سفت و سخت اجرا میشود و آیا آمازون میتواند از این مشکلات سربلند بیرون بیاید؟