رییس هیات مدیره ارتباطات زیرساخت با اشاره به تقسیم متوازن انتقال دیتا در خطوط ورودی اینترنت به کشور، گفت: در شبکه دیتای کشور اپلیکیشن و شبکه اجتماعی خاصی ارجحیت ترافیکی ندارد.
حمید فتاحی رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با وبسایت وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه وظیفه ما در حوزه زیرساخت ارتباطات کشور، حفظ کیفیت و پایداری ارتباطات بین الملل است، گفت: بر همین اساس ورودی های دیتای خارج از کشور باید به صورت توزیع شده باشد تا اگر مشکلی در یکی از ورودی ها به وجود آمد امکان مدیریت شبکه باشد.
وی افزود: هم اکنون از جنوب و شمال کشور ورودی های اینترنت مناسبی ایجاد شده و در 5 نقطه ترافیک را تحویل می گیریم که دو نقطه در تهران و 3 نقطه هم در شهر های مشهد، تبریز و شیراز است که ارتباطات جنوب و شمال کشور از طریق این نقاط توزیع می شود و با پروژه جدیدی هم که در این حوزه اجرا شد ایجاد نظم و پایداری در شبکه بهبود یافت.
فتاحی با اشاره به اینکه تمرکز ما بر روی حوزه ترانزیت قرار دارد، گفت: در این حوزه با کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان و قطر توافقات خوبی در حال اجرا است و به دلیل موقعیت ژئوپلتیک ایران کشورهای دیگر حاضر به از دست دادن این فرصت نیستند و تحریم تاثیری در این حوزه نداشته است و اگر از این فرصت استفاده کنیم می توانیم به هاب منطقه در این حوزه تبدیل شویم.
وی افزود: هم اکنون پهنای باند ورودی اینترنت کشور 2 ترابیت برثانیه است و 600 گیگابیت برثانیه نیز ترانزیت داریم و عدد این ترانزیت طبق برنامه در حال افزایش است و تا پایان سال به یک ترابیت برثانیه می رسد.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تقسیم ترافیک دیتا در شبکه، گفت: ترافیک در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسیم شده و شبکه به صورت متوازن عمل می کند و تقریبا در هر خط انتقال بین 300 تا 500 گیگ دیتا منتقل می شود.
وی درباره دریافت دیتای اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی در کشور نیز افزود: شبکه های اجتماعی پرکاربرد و اپلیکیشن ها دیتای خود را در بستر اینترنت دریافت می کنند و با هیچ کدام از این شبکه های اجتماعی ارتباط مستقیمی برای دریافت دیتا وجود ندارد و بستگی به حضور کاربر در جنوب یا شمال کشور این اطلاعات از طریق همان خط انتقال اینترنت به دست کاربر می رسد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در شبکه اینترنت خود هیچ ارجحیت ترافیکی برای اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی نداریم و سرویس خاصی به این شبکه ها ارائه نمی شود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های داخلی، افزود: بر اساس این مصوبه کمک هایی مانند وام 5 میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت رایگان ارایه شد ،همچنین تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش یافت.
فتاحی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کمک های دیگری غیر از کمک های مادی و فنی نیز باید از طرف دستگاه های دیگری انجام می شد که عملا انجام نگرفت و به نسبت پیام رسان های خارجی که 40 تا 50 میلیون کاربر داشتند، پیام رسان های داخلی نتوانستند که بیش از 15 میلیون کاربر را جذب پیام رسان خود کنند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه پیام رسان های داخلی ناامید نشده ایم، افزود: امیدواریم با تشکیل زیست بوم پیام رسان که اعتماد کاربر را جلب می کند و دانش فنی پیام رسانی و معماری فنی تکمیل شده دارد، آینده خوبی برای پیام رسان های داخلی ایجاد شود و وزارت ارتباطات نیز از این مسیر حمایت می کند.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: فیلتر شبکه های اجتماعی خارجی و استقبال از پیام رسان های داخلی دو کفه ترازو نیستند و اینکه فکر کنیم که هر چقدر شبکه اجتماعی خارجی فیلتر شود به همان میزان مردم از شبکه های اجتماعی داخلی استقبال می کنند، اشتباه است.
وی درباره فیلتر تلگرام و نوع برخورد مردم با این موضوع نیز افزود: اینکه فیلتر تلگرام معادل پیشرفت شبکه های اجتماعی داخلی قرار گرفت به خود پیام رسان های داخلی ضربه زد و کاربران نیز نسبت به این روش موضع گرفتند. بنابر این فیلتر و مسدود سازی شبکه های اجتماعی خارجی راه مناسبی برای ارتقای پیام رسان های داخلی نیست.