تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 22, 2019
11:43 جمعه، 3ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97877

شاپرک می‌خواهد ۶ ماهه ۱۰۰ تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری امضا کند

 
 
تعداد پرداخت‌یارهایی که تا ۶ ماه آینده تفاهم‌نامه خود با شاپرک را امضا کرده‌اند به ۱۰۰ عدد خواهد رسید.
 
مدیرامنیت و نظارت شرکت شاپرک، محمد عباسی، با بیان این مطلب در میزگرد جایگاه  و نقش پرداخت‌یاران در اکوسیستم پرداخت خرد گفت: «تا کنون ۸ شرکت پرداخت‌یاری تفاهم‌نامه همکاری با شاپرک را امضا کرده‌اند. پرداخت‌یارها مستندات مربوط به خوشان را دارند که این مصوبات به تصویب رسیده‌آست و شیوه نظارتی بر آنان با شیوه نظارتی بر PSPها متفاوت است.
 
اولین تفاهم‌نامه‌های پرداخت‌یاری شهریور ماه گذشته به امضا رسید و با وجود این طبق گفته مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت در این میزگرد پرداخت‌یاران هنوز نتوانسته‌اند جایگاهشان را پیدا کنند وپس از امضای تفاهم‌نامه نیز نتوانسته‌‌اند نقش خود را به درستی ایفا کنند.
 
علی نوروزی گفت: «آب اگر یک جا جمع شود، لجن می‌شود، باید راه را باز کرد تا آب راه بیافتد و یکی از این راه‌ها کمک از پرداخت‌یاری است.» او معتقد است: «باید پرداخت‌یاری شکل بگیرد و درباره نقش آنها حرف زده شود. پرداخت‌یاری برای ما موضوع جدیدی است. هر چند واسط‌های پرداخت به نوعی در گذشته جایگزین آنها بودند اما شیوه کاری آنها جدید است. پرداخت‌یارها باید رسمیت‌ پیدا کنند و یک پرداخت‌یار باید بداند کجا مسئول است و با چه خطراتی مواجه خواهد بود.»
به گفته او تفاهم‌نامه میان شاپرک و پرداخت‌یارها باید باب جدیدی از فعالیت را برای آنها باز کند تا براساس آن نقش‌های متفاوت شکل بگیرد و این موضوع می‌تواند موجب بازگشت PSPها به جایگاه اصلی خود شود.
 
در ادامه این میزگرد، پرهام بهین شاد، مدیرعامل شرکت هدایت هوشمند قرن، یکی از پرداخت‌یارانی که در دور اول موفق شد تفاهم‌نامه همکاری با شاپرک برای پرداخت‌یاری را امضا کند اعلام کرد برای تعیین جایگاه درست پرداخت‌یارها و PSPها اولین کار این است که بازاریاب‌ها ساماندهی شوند.
او در توضیح این مطلب گفت: «هر PSP باید پرداخت‌یارهایی که می‌خواهد با آنها فعالیت کند را مشخص کند و شرکت‌های بازاریابی از طریق پرداخت‌یارها پذیرنده جذب کنند.»
 
اصغر باباپور، مدیر امور تحقیق و توسعه بانک ایران زمین هم در انتقاد از شیوه کارمزدی رایج در کشور گفت: «هیچ کجای دنیا دولت‌ها راجع به قیمت دستورالعمل صادر نمی‌کنند؛ آنها با قیمت، رفتار مصرف‌کننده را کنترل می‌کنند. در کشور ما مصرف‌کننده کارمزد نمی‌دهد از همین رو نمی‌توان از او انتظار رفتار عقلانی داشت.»
او ادامه داد: «برای حل مشکلات پرداخت خرد در کشور باید بحث کیف‌پول الکترونیکی مطرح شود.»
باباپور همچنین اعلام کرد: « مدل فعالیت فعلی PSPها به دلیل سرمایه‌گذاری سنگینی که انجام داده‌اند و نوع نظارت شاپرک بر آنها توجیه اقتصادی ندارند، این در حالی است که شرکت‌های کوچکتر چابکی بیشتری نسبت به آنها دارند و می‌توانند ساده‌تر فعالیت کنند.»
او تاکید کرد که با محدودیت گذاشتن برای فعالیت در این بازار مخالف است و هرکس که می‌تواند باید فعالیت کند.
 
محمدرضا عباسی، مدیر امنیت و نظارت شرکت شاپرک نیز از مدل کارمزد و از کارمزد خواهی برخی از پذیرندگان در این بخش انتقاد کرد. او تاکید کرد که کارمزد خواهی جایی دلیلی بر پذیرش آن از سوی شرکت‌های PSP نیست و ما بارها این موضوع را به شرکت‌های PSP اعلام کرده‌ایم. او در پاسخ به اینکه پرداخت‌یارها در چه زمینه‌هایی می‌توانند فعالیت کنند گفت:« پرداخت‌یاری می‌تواند در حوزه QR که PSPها تا کنون علاقه‌ای به آن نشان نداده‌اند فعالیت کنند.» 
عباسی در پایان اعلام کرد: «کسی که می‌خواهد در زمینه کیف‌پول الکترونیکی فعالیت کند می‌تواند پرداخت‌یار، پرداخت‌بان یا پرداخت‌ساز باشد.» او  ادامه داد: «شرکت‌ها برای دریافت مجوز پرداخت‌بانی باید به بانک‌ها مراجعه کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.