اپراتورها

تلفن همراه

March 28, 2019
16:11 پنجشنبه، 8ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98437

نقش‌آفرینی موفق «سامانه هشدار شرایط بحرانی» همراه اول در استان قم

 
هم‌زمان با افزایش موج نگرانی‌ها از احتمال وقوع سیل در استان‌های کشور و هشدارهای مداومی که از سوی سازمان مدیریت بحران کشور به مردم داده می‌شود، اپراتور اول ارتباطی سامانه «هشدار شرایط بحرانی» را فعال کرد تا پیش از وقوع بلایای طبیعی، بتواند اقدام به امر اطلاع‌رسانی به مردم کشورمان کند.این سرویس که در واقع نه پیامک است و نه نرم‌افزار، به CB شهرت دارد. سرویس CB که به منظور پخش فراگیر پیام از طریق ارتباطات سلولی (Cell Broadcast) به کار گرفته می‌شود، در عمل روشی برای ارسال پیام‌ها به تعداد بسیاری از کاربران تلفن همراه در یک زمان و مکان مشخص است. این سرویس همچنین به عنوان سرویس پیام کوتاه فراگیر (SMS-CB) نیز شناخته می‌شود که برخلاف سرویس پیام کوتاه که به شکل پوینت تو پوینت (P۲P) است، از یک مبدأ به چندین مقصد (One to many) محدود از منظر جغرافیایی است. بنابراین سیستم انتشار سلولی (Cell Broadcast)، قابلیت انتشار یک پیغام در محدوده‌ای به کوچکی یک سلول رادیویی و بزرگی یک کشور را دارا است.
 
پس از برکات فعالسازی این سامانه در استان گلستان، آگاه‌سازی مردم قم نسبت به احتمال وقوع سیل و تخلیه مناطق موردنظر از طریق پیامک از دیگر برکات سامانه هشدار اپراتور اول بوده است؛ در شرایطی که بنابر اظهارات مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم، مسیر حوزه «قمرود» حدود ۱۰ نقطه آسیب‌پذیر مقابل سیلاب دارد، اما سامانه «هشدار شرایط بحرانی» همراه اول توانست خودروهای حاضر در مسیر رودخانه را از محوطه خارج کند.
 
اسدالله دهناد؛ مدیر مخابرات منطقه قم و عضو هیأت مدیره همراه اول در جلسه روز سه شنبه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم که با حضور علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در مرکز مدیریت بحران این استان برگزار شد، اظهار کرد: سامانه هشدار شرایط بحرانی در همراه اول راه‌اندازی و حدود چهار میلیون پیامک برای  مشترکان این اپراتور ارسال شد.
به گفته دهناد ۱۵۰ هزار پیامک در دو مرحله در محدوده شعاع دو کیلومتری رودخانه قمرود ارسال و باعث خارج شدن خودروها در حداقل زمان ممکن از مسیر این رودخانه شده است.
از جمله مزایای راه‌اندازی این سامانه ایجاد اطمینان خاطر در شهروندان و اطلاع‌رسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ در واقع پیامک در این سامانه به نقش پیام زنده تبدیل می‌شود و مشترکان تلفن همراه این اپراتور می‌توانند نسبت به آخرین اطلاع‌رسانی‌های سازمان مدیریت بحران کشور مطلع شوند و تصمیم صحیح را أتخاذ کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.