ITiran – آمارهای علی بابا از سفرهای هوایی و زمینی ایران برای بسیاری ممکن است حاوی اطلاعات جالبی باشد.
علیبابا، شرکت فروش آنلاین بلیت قطار و هواپیما، به تازگی گزارشی از عملکرد حمل ونقل هوایی در سال 1397 ارائه داده که نکات جالبی درباره فعالیت کاربران در حوزه گردشگری آنلاین نشان میدهد.
براساس این گزارش بیشترین مراجعه به وبسایت علی بابا از طریق دسکتاپ در بین ساعات کاری 8 تا 16 است. در واقع، به گفته علی بابا، دسکتاپ انتخاب اول کارمندان است.
کاربران موبایلی علیبابا نیز معمولاً در ساعات پایانی روز بین ۱۹ تا ۲۳ اقدام به خرید بلیت هواپیما از طریق اپلیکیشن یا سایت علی بابا کردند. همچنین آمارها حاکی از آن است که بازه زمانی بین ساعت 11 تا 15 شلوغترین زمان دریافت خدمات از بزرگترین شرکت اینترنتی حوزه گردشگری در سال گذشته بوده است.
آمارهای علی بابا از سفر همچنین مشخص میکند نزدیک به 70درصد مشتریان موبایلی این استارتآپ جزو کاربران اندروید هستند. در این میان، همانطور که انتظار میرود اکثر آن گوشی سامسونگ (62.6 درصد) دارند. همچنین دارندگان گوشیهای هوآوی، الجی، سونی و HTC در ردههای بعدی قرار دارند.
همچنین حدود 26 درصد خرید بلیتهای هواپیمایی از طریق موبایل توسط داراندگان آیفون یا همان کاربران سیستم عامل iOS انجام گرفته است. به عبارت دیگر، 26درصد کاربران علیبابا آیفون دارند. در نهایت اینکه محبوبترین ایرلاین کاربران آیفون، هواپیمایی ماهان و محبوبترین ایرلاین کاربران سامسونگ (که بیش از ۴۰ درصد کاربران موبایلی هستند) ایرتور است.
کاربران و مهاجران
گزارش بزرگترین شرکت اینترنتی حوزه گردشگری از عملکرد حملونقل هوایی در سال 1397 نشان میدهد که آقایان ۳۰ الی ۴۰ ساله بیشترین سهم مسافرت هوایی را به خود اختصاص دادهاند و تقریبا دو برابر خانمهای ۳۰ الی ۴۰ ساله سفر هوایی دارند. این در حالی بوده که بازار آنلاین هم تقریبا این رویه را داشته است.
اگرچه علی بابا در این گزارش اشاره نکرده از چه شاخصی برای بررسی نرخ مهاجرت سالانه ایرانیان استفاده کرده با این حال، نشان میدهد تا انتهای سال ۹۶ نرخ مهاجرت در مقابل تغییرات نرخ ارز حاکی از ارتباطی حداقلی است. به نظر میرسد رویدادهایی نظیر مذاکرات برجام، پیروزی ترامپ و فرمان عدم ورود ایرانیان به آمریکا بر نرخ مهاجرت تاثیرگذار بوده است.
طوری که از سال 92 تا 93 تعداد افراد مهاجر از 123هزار نفر به 10هزار نفر کاهش یافته است. اما این روند مجددا مثبت شده و با وجود افزایش نرخ ارز، در سال 1395 به 163هزار نفر رسیده است. اما دوباره در سال 96 این روند با یک نرخ نزولی شدید تا 48هزار نفر کاهش یافته است.
پروازها به روایت علیبابا
گزارش اخیر علیبابا حاکی از آن است که هواپیمایی «ایرانایر» بیشترین تعداد پروازهای داخلی را دارد. با این وجود استفاده از خدمات شرکت هواپیمایی «آسمان» انتخاب اول مسافران ۹ استان است. ماهان و ایرانایر با پنج استان و ایرتور، آتا و قشم ایر هم با دو استان به طور مشترک در جایگاه های بعدی قرار دارند.
در این میان، بیشترین سهم را از بازار حمل و نقل هوایی کشور که تهران وجود دارد، متعلق به شرکتهای هواپیمایی ماهان و تابان است. همچنین با بررسی تعداد مسافر جابه جا شده هوایی در هفت فرودگاه پررفتوآمد کشور، پرترافیکترین مسیر تهران-مشهد است. علاوه بر آن، میتوان مشاهده کرد مسیر اصفهان-مشهد شلوغتر از مسیر اصفهان-تهران است.
درمیان ۹ ایرلاین برتر داخلی، ماهان با متوسط قیمت ۲۸۵ هزارتومان، به عنوان گرانترین ایرلاین، کمترین میزان تاخیر را دارد. در مقابل آن، بیشترین تأخیر مربوط به پروازهای تابان و ارزانترین سفرها نیز به ایران ایر تعلق دارد. به لحاظ ضریب اشتغال نیز ایرتور بیشترین و زاگرس کمترین درصد را دارند.