پس از یک دوره اعتراض گسترده به موضوع پیامکهای مزاحم و سختگیریها درباره ارسالکنندگان آن به نظر میرسد تغییری در حجم ارسال این پیامکها ایجاد نشده است. گذری بر شبکههای اجتماعی نشان میدهد همچنان موضوع پیامکها چالشی برای کاربران تلفن همراه در ایران است با این حال مسوولان معتقدند میزان شکایات رسمی این پیامکها کاهش پیدا کرده است. براساس آمارها تا امروز بیش از ۱۱۹هزار و ۴۰۰ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده، هرچند هنوز به صفر نرسیده است.
مبارزه بی پایان با پیامکهای مزاحم
با ادامهدار شدن روند نارضایتی افراد از دریافت پیامکهای تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راهاندازی سامانه ۱۹۵، امکان شکایت از شمارههای تبلیغاتی با شمارههای شخصی، ثابت و سرشمارههای دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شمارهها ایجاد شود. اما ارسال پیامک برای کسبوکارهای مختلف، یکی از راههای آسان و ارزان تبلیغات است و این موضوع باعث شده کسبوکارها حتی به خرید چندباره سیمکارت روی بیاورند و با شمارههای شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام کنند. از طرفی یکی از راههای جلوگیری از ارسال پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت میگیرد، مسدود کردن شمارههایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال میکنند. در واقع در صورتی که از این شمارهها استفاده دیگری مبنی بر تماسهای تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، بهکارگیری آنها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شکایت هم به مسدود کردن این شمارهها اقدام خواهد کرد. اما از آنجا که گرفتن این سیمکارتها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آنها مرتب این کار را ادامه میدهند.
از سوی دیگر، حسین فلاحجوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به اینکه آیا با احراز هویت نمیتوان جلوی این پیامکها را گرفت، به ایسنا گفته بود: ما سیمکارت بدون هویت نداریم و افراد تنها با احراز هویت میتوانند سیمکارت بگیرند اما در نهایت باید در چارچوب قانون عمل کنیم. اگر یک نفر در چارچوب قانون سیمکارتی را گرفته و فرآیندهای قانونی را طی کرده، اما پیامک بیش از حد فرستاده باشد، ما آن سیمکارت را مسدود میکنیم اما نمیتوانیم جلوی این را بگیریم که دیگر نتواند سیمکارت هم بگیرد، زیرا فرآیندها باید در چارچوب قانون باشد. وی همچنین اظهار کرده بود: رگولاتوری، مقرراتگذار است اما ما در یک حد میتوانیم مقرراتگذاری کنیم، نه اینکه حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامکها جلوگیری کرده و با ارسال پیامکهای انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد میکنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیمکارت بگیرد یا نتواند پیامک بیش از حد بفرستد.
کاهش شکایت علیه پیامکهای تبلیغاتی
در این راستا مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در گفتوگو با «ایسنا» با بیان اینکه پیامکهای مزاحم در یک بازه زمانی دو سه ماهه به مراتب کم شده است، گفت: شکایات درباره پیامکهای تبلیغاتی هم به مراتب کمتر شده است. پیامکهای تبلیغاتی در حال حاضر بیشتر از شمارههای شخصی هستند و ارسال پیامک از سرشمارهها کمتر شده است. وی در پاسخ به اینکه آیا نمیتوان شمارههای شخصی را بهصورت فردی پیگیری کرد، گفت: لازمه این موضوع این است که شماره شاکی خصوصی داشته باشد؛ یعنی فردی که مزاحمش شدند، علیه شماره ارسالکننده پیامک تبلیغاتی شکایت مطرح کند. اما مخاطب ما در این زمینه اپراتور است، زیرا پروانهاش را از رگولاتوری گرفته و ما هم مطابق پروانه و مصوبات، پیگیری کار را انجام میدهیم.
حقی ادامه داد: رگولاتوری مدعیالعموم نیست و فقط میتواند طبق قوانین و مقرراتی که در پروانه مشخص شده، با اپراتور برخورد کند و نه ارسالکننده پیامک. ارسالکننده پیامک یک شخص است که تخلف یا جرمی مرتکب شده و این جرم با شکایت کسی که مزاحمت برایش پیش آمده، توسط دستگاه قضا پیگیری میشود. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری همچنین خاطرنشان کرد: رگولاتوری ارسال پیامک تبلیغاتی از شمارههای شخصی را بهعنوان تخلف پیگیری و شمارهها را قطع میکند و در سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم شمارش میشود که تاکنون چند شماره قطع شده است.