اپلیکیشن

تلفن همراه

May 21, 2019
14:54 سه شنبه، 31ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99719

پیگیری مشکل اپلیکیشن‌های ایرانی اپ‌استور با شکایت

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور، گفت: معضل اصلی این است که دولت نمی‌تواند از یک شرکت شکایت کند و اپل هم در ایران نمایندگی رسمی ندارد که بتوانیم با آن‌ها مذاکره کنیم.
 
امیر ناظمی در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط کسب و کارهای نوپا پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از مارکت‌های آنلاین از جمله اپ‌استور، گفت: ۱۰ درصد از سیستم‌های عامل ما در ایران متعلق به اپل است اما پولی که آن‌ها هزینه می‌کنند، بالاتر است و شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد بسیاری از اپلیکیشن‌ها از کسانی که آیفون دارند، به دست می‌آمد، بنابراین با حذف اپلیکیشن‌های ایرانی معضل برایشان ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به راهکارهای لازم برای مقابله با این شرایط بیان کرد: ما کارهایی انجام دادیم و درخواست‌هایی هم داشتیم و به اقداماتمان ادامه می‌دهیم. بخشی از این اقدامات هم برمی‌گردد به خود کسب و کارها که راه‌حل‌هایی پیدا کردند و برخی هم سرویس‌هایشان را روی مرورگر ارائه دادند.
 
تفاوت سامسونگ با اپل در ماجرای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی
 
ناظمی با بیان این‌که اصل پیگیری ما شکایت است، افزود: اما معضل این است که دولت نمی‌تواند از یک شرکت شکایت کند، بلکه شکایت باید از طرف شرکت دیگر یا یک شهروند باشد. سال گذشته که سامسونگ به مارکت داخلی ما گارانتی نمی‌داد، شکایت کردیم که البته مدتی طول کشید اما بالاخره انجام شد و آن‌ها قبول کردند که کافه‌بازار به مارکت سامسونگ برگردد. این بدین خاطر است که سامسونگ در ایران شرکت و واردکننده رسمی و کانال ارتباطی دارد اما اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد که بتوانیم مذاکره کنیم.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این‌که آیا از تعداد دستگاه‌های آیفون کم شده است؟ گفت: کل دستگاه‌های هوشمندی که در شبکه ما وجود دارد، ۶۰ میلیون است. اگر عمر یک گوشی را پنج سال فرض کنیم، یعنی سالیانه ۱۲ میلیون دستگاه از این چرخه خارج می‌شود، می‌شکند، می‌سوزد، از کار می‌افتد، یا به سرقت می‌رود و اوراق می‌شود.
 
وی ادامه داد: اینها یعنی ماهی یک میلیون دستگاه جایگزین داریم. البته سال ۱۳۹۶ میزان جایگزینی ماهیانه یک میلیون بود اما سال گذشته به علت گرانی، این عدد خیلی پایین‌تر بود. با وجود این، در بدترین حالت، ماهیانه ۵۰۰ هزار دستگاه جابه‌جا می‌شود. یعنی روزی ۲۰ هزار دستگاه وجود دارد که دزدیده می‌شود، می‌سوزد، می‌شکند یا گم می‌شود. در چنین حالتی است که فرد برای جایگزینی به جای گوشی آیفون، اندرویدی می‌خرد.
 
ناظمی درباره‌ی خبر خاموشی گوشی‌های آیفون توضیح داد: وقتی می‌گوئیم ۷۰۰۰ آیفون حذف شده، به این معنی نیست که ۷۰۰۰ نفر گوشی‌هایشان را خاموش کردند و دیگر استفاده نمی‌کنند، بلکه گوشی‌هایی بوده که این اتفاقات جایگزینی برایشان افتاده و به جای این‌که گوشی آیفون بگیرند، اندروید گرفته‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.