اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

June 1, 2019
17:03 شنبه، 11ام خردادماه 1398
کد خبر: 99912

اثرگذاری شکلک ها بر نحوه تعامل انسان

شکلک یا اموجی (Emoji) یکی از پرکاربردترین ابزار در پیام کوتاه و شبکه های اجتماعی است که با هدف انتقال بهتر مفاهیم، از بین بردن موانع زبانی، سرعت بخشیدن به تعامل انسان طراحی شده است.
اگر جزو گروهی باشید که علاقه مند استفاده از شکلک ها هستید، یا از کاربرد آنها نفرت داشته باشید، شکلک ها در تمامی متون از ایمیل و پیام کوتاه تا شبکه های اجتماعی دیده می شود. شکلک ها به سرعت درحال تغییر دادن نحوه ارتباطات انسان بوده و موانع زبانی را از بین برده اند.
 
تصاویر و شکلک ها، شیوه جدید بیان احساسات
 
در کنگره جهانی موبایل، دی. جی. که (D. J. Koh)، رئیس بخش ارتباطات موبایل و آی تی سامسونگ تأکید کرد که هیچ چیزی مهم تر از این نیست که شکلک ها درحال جایگزین شدن به جای کلمات هستند. تصاویر درحال تبدیل شدن به شیوه جدیدی برای بیان احساسات هستند. در سال 2017 بالغ بر 1.2 تریلیون عکس با استفاده از دوربین تلفن های همراه گرفته شده و 5 میلیون شکلک ارسال شدند.
 
شیوع فزاینده استفاده از شکلک ها ناشی از تغییر در شیوه ارتباط مردم و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی است.
 
جیسون بوید (Jason Boyd)، استادیار دپارتمان زبان انگلیسی و مدیر مرکز علوم انسانی دیجیتال در دانشگاه رایرسون (کانادا) نیز معتقد است که تصاویر بصری مانند شکلک ها، زمان و تلاش مورد نیاز برای تعامل های انسانی را به حداقل می رسانند.  
 
شکلک ها به متن، شخصیت و هویت می بخشند
 
در شرایطی که حدود 70 درصد از معنای مکالمات شفاهی ناشی از نشانه های غیرکلامی هستند، استفاده از شکلک ها در پیام های متنی – در شرایط  نبود ارتباطات چهره به چهره در شبکه های اجتماعی و پیام کوتاه – حس همدلی بین کاربران ایجاد می کنند.
 
شکلک ها از پتانسیل دسترسی بیشتر و حتی جهانی تر نسبت به متون مبتنی بر الفبای سنتی برخوردار هستند.
 
با دقت بیشتری از شکلک ها استفاده کنیم
 
تخمین زده می شود که 90 درصد کاربران اینترنت در سراسر دنیا – حدود 3.2 میلیارد نفر – هر روزه از این شکلک ها استفاده می کنند و روزانه 6 میلیارد شکلک توسط کاربران در سراسر جهان ارسال می شود.
 
موجی به نام اموجی
 
اما باید به این نکته مهم توجه داشت که برخی شکلک ها در فرهنگ های مختلف، دارای معانی و کاربردهای متفاوتی هستند. بنابراین، کاربران باید در استفاده از شکلک ها، به تفاوت های فرهنگی توجه داشته باشند و با دقت بیشتری از آنها استفاده کنند.
 
درحالی که استفاده از شکلک ها، شتاب زیادی به نحوه تعامل های انسانی بخشیده اند، اما درعین حال، چالش های حقوقی بی سابقه ای را برای قانونگذاران ایجاد کرده اند.
 
به عنوان مثال، هنوز مشخص نیست که آیا استفاده از برخی شکلک های توهین آمیز می تواند به عنوان جرم تلقی شود یا خیر. این مسأله، نیاز به وضع قوانین تازه در حوزه گفتمان دیجیتال و نحوه استفاده از این شکلک ها را نشان می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.