قطعاً در کانالهای تلگرامی یا دیگر شبکههای فضای مجازی پیامهایی با مضمون راههای دریافت شارژ و اینترنت رایگان با شمارهگیری یک کد دستوری خاص به چشمتان خورده است اما با امتحان آنها، نه تنها خدمتی را به رایگان دریافت نکردهاید، بلکه هزینهای نیز به شما تحمیل شده است. این کدهای دستوری معمولا از سوی برخی متخلفان برای مشترکان تلفن همراه ارسال میشوند.
برخلاف رواج این دست پیامها مخصوصاً در ایام خاصی از سال (مناسبتهای خاص) و همچنین هشدارهای مکرر اپراتورهای ارتباطی، اما باز هم شاهدیم که هر از گاهی برخی شیادان به راحتی افکار عمومی یا به عبارتی کاربران فضای مجازی را در دست میگیرند و به دنبال اهداف خود میکشند.
اپراتورها همواره با تأکید بر الزام مراجعه مشترکان به درگاههای رسمی اطلاعرسانی خود، راههای ارتباطی دیگرشان را هم اعلام و معرفی کردهاند تا میزان سوء استفاده از نا آگاهی مردم به حداقل ممکن برسد و مشترکان نیز در برابر هر تبلیغ صرفاً جذاب و خوش رنگ و لعابی، سست نشوند.
پیامی که این روزها مجدداً کانال به کانال میچرخد و باعث شده افکار عمومی به آن واکنش نشان دهند، ماجرای کد دستوری #۱۱۷*۱۰* است.
کدی که برای افزایش اعتبار میان دوره مشترکان دائمی یکی از اپراتورها در نظر گرفته شده تا در صورت مواجهه مشترکان با شرایط خاص و اضطراری، امکان افزایش سقف اعتبار و جلوگیری از یکطرفه شدن خط وجود داشته باشد، اما این روزها با تعریف اشتباهی که برخی مغرضان از این کد ارائه دادهاند، به جهت تشویش اذهان مشترکان تلفن همراه از آن استفاده میکنند و ظاهراً از سر کارگذاشتن مردم لذت میبرند.
این کد چند ماه قبل نیز در شبکههای اجتماعی وایرال شد و اپراتور مورد نظر سریعاً با اطلاعیهای آن را تکذیب کرد، اما دوباره چند روزی است این پیامک در گروههای دوستی، خانوادگی و کانالهای پر عضو رد و بدل میشود.
این خبر جعلی، مشترکان تلفن همراه را با این بهانه که میتوانند با شمارهگیری یک کد، مابهالتفاوت قبوض پرداختی خود را با شمارهگیری یک، به حسابشان برگردانند، سردرگم میکند.
این عده که مشخص نیست چه نفعی از به هم ریختن افکار عمومی عایدشان میشود، به مشترکان میگویند اپراتور تلفن همراهشان طی سالهای گذشته یکسری اضافه دریافتی از مشترکان دائمی خود داشته و این مسئله را به آنها اطلاعرسانی نکرده است؛ حالا آنها با این کد میتوانند بدهیشان را از این اپراتور دریافت کنند.
پس از این خبر که چند ماه قبل برای اولین بار منتشر شد، اپراتور موردنظر شروع کرد به توضیح دادن که این کد اصولاً برای چه طراحی شده است.
بر اساس اطلاعیهای که منتشر شد؛ «این کد صرفاً برای افزایش اعتبار میان دوره بوده و موجب بستانکاری مشترکان نمیشود.»
همچنین در ادامه این اطلاعیه آمد: «حساب تمامی مشترکان این اپراتور کاملاً بر خط است و اگر مشترکی به هر دلیل، اضافه پرداخت داشته باشد، این مبلغ بلافاصله در حساب بستانکاری وی منظور میشود و نیازی به گرفتن کد خاصی در این خصوص نیست.»
و نیز تاکید شد که مشترکان برای کسب اطلاعات صحیح، فقط به درگاههای رسمی اپراتور مراجعه کنند نه هیچ خبر فورواردی از کانالهای تلگرامی.
توضیح سادهتر ماجرا این است که #۱۱۷*۱۰* فقط برای افزایش اعتبار میان دوره مشترکان دائمی است. مثلاً اگر مشترکی با توجه به اعتبار خطش، سقف ۴۰ هزار تومان برای سقف میاندورهاش لحاظ شده باشد با استفاده از این کد دستوری میتواند میزان اعتبارش را افزایش دهد.
این افزایش نرخ، برای هر مشترک متفاوت بر اساس فرمول مشخصی از میزان مصرف و خوشحسابی است.
در واقع این امتیاز از سوی اپراتور برای مشترکان دائمی در نظر گرفته شده تا با خیال راحتتری بتوانند به مکالمات روزانهشان بپردازند و در شرایطی که سقف صورتحسابشان پر شده و امکان پرداخت ندارند، بتوانند با استفاده از این کد به افزایش اعتبار میاندوره خود بپردازند و بدون نگرانی از یکطرفه شدن خط، به انجام مکالماتشان بپردازند.
با این حساب مشخص است که هیچ بدهی از سمت اپراتور برای مشترک وجود ندارد اما مشترکان با این کد دستوری از امتیازی استفاده میکنند که سقف میاندورهشان را افزایش میدهد.
بنابراین تنها راهکار معقول در مواجهه با پیامکهایی که گاهی وسوسهکننده به نظر میرسند، این است که مشترکان تمام اطلاعیههای مربوط به اپراتورها را از طریق درگاه رسمی خودشان دنبال کنند تا مشکلات این چنین برایشان به وجود نیاید.
سابقه این طور پیامکها طولانی است و گاهی منجر به خالی شدن جیب مشترکان نیز شده است. مانند پیامکی که سال گذشته روز عید فطر به تلفن مشترکان مخابره شد.
بر اساس این پیامک جعلی، مشترکان میتوانستند با شمارهگیری کد دستوری خاص، ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان دریافت میکردند اما افراد غافل از اصل ماجرا، با شمارهگیری آن کد دستوری که مربوط به خرید یکی از بستههای اینترنتی ۲۰۰ هزار تومانی بود، ناگاه با صورتحساب چشمگیری مواجه شدند.
هر چند در آن مورد هم با وجود اینکه اپراتور هیچ دخالتی نداشت اما حاضر شد پولهای دریافتی را به حساب مشترکان بازگرداند.
بعد از آن نیز، الگوریتم کد دستوری مورد نظر تغییر کرد و تا دریافت تأیید نهایی از مشترکان مبنی بر فعالسازی بسته اینترنتی با قیمت مشخص، طرحریزی شد.
در این میان نکتهای که باید به آن توجه کرد، این است که بالاخره چه کسی مسئولیت برخورد با چنین شیادان و مزاحمان اینترنتی را که مدام به دنبال سردرگم کردن مشترکان تلفن همراه هستند، دارد؟
این خبرهای دروغین و شایعهپراکنیها، در بلندمدت اعتماد مشترکان نسبت به اپراتورها را خدشهدار میکند و آنها در مواجهه با سرویسهایی که اصالتشان با آنچه در تبلیغات دروغین ادعا شده، متفاوت است دچار سرخوردگی میشوند.