تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 7, 2019
10:01 چهارشنبه، 16ام مردادماه 1398
کد خبر: 101773

مصائب ثبت شکایت از یک سرقت: کجای این سیستم، الکترونیکی است؟

یکی از فعالان رسانه‌ای و تجاری کشور، تجربیات خود در ثبت شکایت از سرقت خودرو را نقل کرده که نشان می‌دهد سیستم‌های الکترونیکی قوه قضاییه، به جای ایجاد سهولت درکار، به دردسر مراجعه کنندگان بدل شده‌اند.
 
 
محمد حافظ حکمی مسوول تلویزیون اینترنتی تیوا و رییس دبیرخانه فرصت های تجاری ایران و مالزی (IMEX) در رشته توییتی، تجربه ثبت شکایت در قوه قضاییه را بازگو کرد. او نوشت: حوالی میدان ٧تیر خودرو من طعمه سارقین شد و دو کیف کاری حاوی لپتاپ و گذرنامه و دو کیف لوازم شخصی از صندوق عقب به سرقت رفت. برای شخص من تجربه اجتماعی بی‌نظیری بود.
 
در ادامه این رشته توییت را می‌خوانید:
 
١- تماس با ١١٠: مامور ١١٠ کمتر از ٢٠ دقیقه در محل حاضر شد و گزارش سانحه را دقیق تنظیم کرد و برای مراحل بعدی پیگیری به کلانتری دعوت کرد.
٢- در کلانتری امکان ورود موبایل وجود نداشت و دستگاه نوبت‌دهی کار نمی‌کرد.
٣- در کلانتری اطلاعیه‌های مناسب و متعددی از حقوق شهروندی و میزان زمان لازم برای هر درخواست در معرض دید عموم نصب شده بود.
۴- هیچ کس برای راهنمایی روال موجود در کلانتری وجود نداشت، گویی که همه باید روال کاری کلانتری را بلد باشند!
۵- مامور ارجاع -که خانم بود- نقطه آغاز بود. گزارش گشت ١١٠ را ثبت کرد و به واحد تجسس ارجاع داد.
۶- واحد تجسس از من خواست به دادگستری مراجعه کنم. هرچند مطمئن نبود محل حادثه در حوزه کدام ناحیه دادگستری است. اما نهایتا حدثش درست بود.
٧- در دادگستری هم امکان ورود موبایل نبود!
٨- در دادگستری اتاق مخصوص مشاوره رایگان وجود داشت. مراجعه کردم و گفتند بروم خدمت عریضه نویس!
٩- عریضه نویس گزارش پلیس را در قالب شکواییه تنظیم کرد و گفت از اتاق بغل کپی بگیر. قیمت عریضه: ٢۵ هزار تومان.
١٠- کپی برگه‌ای ٢هزار تومان و آقای فتوکپی گفت به یک دفتر خدمات قضایی مراجعه کن.
١١- دفتر خدمات قضایی حدود ٢ ساعت معطل شدم تا نوبتم شود. تازه شانس آوردم قبلا در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده بودم. دست آخر هم تمام موارد شکواییه را وارد نکرده بود! قیمت: ٢٧هزار تومان.
١٢- مجددا به دادگستری مراجعه کردم تا دادیار از سامانه ثنا دستور صادر کند! کجای این الکترونیکی است؟
١٣- دستور دادیار را پرینت گرفتم و به کلانتری مراجعه کردم.
١۴- کلانتری گفت چون لپ‌تاپ جزو موارد مسروقه بوده باید به آگاهی شاپور مراجعه کنم. پرسیدم اگر بگویم نبوده چی؟ آیا دستور بازبینی دوربین محل را صادر می‌کنی؟ پاسخ داد بله! ولی بعدا امکان پیگیری لپ‌تاپ را نخواهی داشت!
١۵- از کلانتری به آگاهی شاپور ارجاع داده شدم! آگاهی شاپور اوضاع کمی متفاوت بود. دژبان ورودی ١۵ دقیقه‌ای زیر آفتاب نگه داشت تا اذن دخول دهد.
١۶- به اداره مربوطه در شاپور مراجعه کردم و تقاضای دستور کردم. گفتند کو جعبه لپتاپ؟ گفتم در دسترسم نیست! گفتند امکان صدور دستور ندارند!
١٧- پرسیدم بدون شماره سریال امکان صدور دستور بازبینی فیلم نیست؟ گفتند کار ما نیست! نهایتا راهنمایی کردند اگر جعبه لپ‌تاپ را ندارم فردا با مک‌آدرس مجددا مراجعه کنم تا دستور صادر شود!
در این میان چند نکته واقعا خنده‌دار بود:
الف) سامانه ثنا با رمز یک‌بار مصرف پیامکی کار می‌کند (چیزی که نظام بانکی ندارد!)
ب) در ساختمان دادگستری امکان دسترسی به سامانه ثنا نیست! چون موبایل تحویل شده و امکان اخذ کد یکبار مصرف نیست! کاش می‌شد موبایل فقط در صحن دادگاه ممنوع شود!
ج) دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی تحت هیچ شرایطی الکترونیکی نبوده و بسیار ناکارآمد هستند. در بهترین حالت می‌شود آنها را در محل شعبات دادگستری مستقر کرد تا مردم مثل یویو دست به دست نشوند!
خلاصه: من تمام تایم اداری امروز رو دویدم و الان هیچ اتفاقی نیافتاده!
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.