شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای بازار آنلاین به تدریج با اقبال ارگانهایی دولتی روبرو شدهاند که تاکنون تجربههای کمی در استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی داشتهاند.
«کوکباز» یکی از آن اولینها در همین زمینه محسوب میشود؛ اولین پلتفرم بازار آنلاین که هدف از راهاندازی آن توسعه کسبوکارهای مجازی برای جامعه بازنشستگان است. این پلتفرم روز گذشته (۵ شهریور) در جشنوارهای با همین نام با حضور مسئولان سازمان تامین اجتماعی و جانشین فرمانده نیروهای مسلح رونمایی شد.
پلتفرم «کسب و کارهای بازنشستگان نیروهای مسلح» یا کوکباز قرار است به یک بازار اجتماعی آنلاین برای کسبوکارهای بازنشستگان نیروهای مسلح در ایران تبدیل شود که با کمک پلتفرمها و شبکههای اجتماعی که افراد در آنجا به واسطه ارایه محصولاتشان تراکنش مالی دارند، تبدیل به یک بازار اجتماعی آنلاین با یک جامعه هدف مشخص شود.
این پلتفرم در ابتدا برای بازنشستگان نیروهای مسلح طراحی شد؛ اما حالا قرار است از ظرفیت فرزندان و خانواده آنها برای تجاریسازی این پلتفرم بیشتر استفاده شود تا آنجا که علی علیدوستی، دبیر جشنواره ملی «کسب و کارهای بازنشستگان نیروهای مسلح» (کوکباز) در اختتامیه این جشنواره خبر از ایجاد مدرسه کسبوکار و مراکز شتابدهی برای فرزندان و بازنشستگان نیروهای مسلح داد. با کمک این مدرسه قرار است آن دسته از خانوادههای بازنشستگان نیروهای مسلح که تجربهای از شروع یک کسبوکار در بازار آنلاین ندارند و پیش از این کمتر در چنین زمینههایی ریسک میکردند با آمادگی لازم در این پلتفرم حضور یابند. علیدوستی تاکید میکند که پلتفرم کوکباز دنبال تصدیگری نیست چراکه عرضه و تقاضا توسط بازنشسته انجام میشود و بهمرسانی عوامل یکی از اهداف این پلتفرم است.
جشنوارهای برای کسبوکارهای مجازی بازنشستگان
پس از مطرح شدن فعالیت پلتفرم کوکباز برای جامعه بازنشستگان طراحان این پلتفرم برای پیدا کردن جامعه هدفشان پیشنهاد برگزاری جشنواره با همین نام را ارایه دادند. این ایده به سرعت اجرایی و جشنواره کوکباز در دو روز ۵ و ۶ شهریور در تهران برگزار شد. کسبوکارها در این جشنواره در پنج بخش استارتآپهای نوپا، متوسط و کوچک، کسبوکارهای مشارکتی بزرگ و تعاونیها، محصول، ایدهها و تولید محتوا شرکت کردند.
همچنین بسیاری از استارتاپهای متعلق به خانواده بازنشستگان نیروهای مسلح با شرکت در رویداد «کوک تد» در جشنواره کوکباز به معرفی ایدههای خود پرداختند و توسط داواران ارزیابی شدند. در این پروسه نزدیک به ۲۵ استارتاپ شاخص که بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در سال کسب درآمد دارند شناسایی شدند. تا امروز بر اساس اظهارات دبیر جشنواره کوکباز ۲هزار ۶۰۰ نفر از بازنشستگان به همراه خانوادهشان در پلتفرم کوکباز حضور دارند.
باورپذیری کوکباز در مدیران نیروهای مسلح
به نظر میرسد این باور حالا در میان مسئولان ارشد نیروهای مسلح رشد بیشتری پیدا کرده که استفاده از پلتفرمهای اجتماعی برای توسه کسبوکار حتی در در بدنه سازمانهای نظامی ضروری است. ابراهیم محمودزاده، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در مراسم اختتامیه جشنواره کوکباز با اشاره به شکلگیری و پیادهسازی پلتفرم کوکباز گفت:« امروز کسب و کارهای کوچک با ظرفیت و امکانات اندک با ساختمان و بودجه محدود؛ اما با تکنولوژیهای بالا و در دسترس توانستهاند محصولاتی تولید کنند که صرفه اقتصادی دارد و تبدیل به کسب و کار شدهاند.»
او تاکید کرد که افراد در کوکباز فضایی برای بسترسازی توسعه و بازایستادگی نیروهای مسلح ایجاد کردهاند و یک هسته از مجموعه رونق تولید در کشور محسوب میشوند. به گفته او مجموعه نیروهای مسلح ۳۵ هزار میلیارد تومان پول نقد برای درمان، حقوق و خدمات توزیع میکند. براساس اظهارات او مجموعه ۳۳ هزار نفری از نیروهای مسلح که در بخش اقتصادی فعالیت دارند توانستهاند با درآمدزایی بخشی از هزینهها را تامین کنند و با موفقیت در ارزآوری در صف اول تحویل ارز به بانک مرکزی بیاستند و از این اعداد است که امروز کوکباز متولد شده است .
پلتفرم کوکباز حالا یک درگاه ورود برای کسبوکارهای خانواده بازنشستگان نیروهای مسلح محسوب میشود که افراد فعال در هر شبکه اجتماعی را به یک بازار بزرگتر با کسب و کارهای خرد و کلان متصل میکند.