چهارمین دوره جشنواره بازیسازان مستقل ایران پس از ۶ ماه شب گذشته (۷ شهریور) با معرفی تیمهای بازیساز برگزیده به پایان رسید و بازی «آنسوی باران» به عنوان بهترین بازی سال جشنواره برگزیده شد.
حمزه آزاد، دبیر این جشنواره در مورد روند چهارمین جشنواره به پیوست گفت: «فروردین ماه سال جاری برای ثبت نام تیمها فراخوان اولیه دادیم. بیش از هزاران تیم ثبت نام کردند. بعد داوری اولیه صورت گرفت و داورها نظرات خود را به تیمها انتقال دادند.» او ادامه داد: « در مرداد ماه تیمها با نظر داورها ایده خود را ارتقا دادند و هفته آخر مرداد داوری نهایی انجام شد و در اختتامیه تیمهای برگزیده را معرفی کردیم.» آزاد با اشاره به اینکه جشنواره امسال با سالهای پیش متفاوت بود، اعلام کرد: «در کنار جشنواره برنامههای جانبی هم داشتیم. سه روز پیش رویداد و کارگاههای آموزشی برگزار شد. یک روز در مورد طراحی بازی صحبت کردیم، روز دوم مدل کسبوکار بود و روز دیگر در مورد بازاریابی با هم به بحث و تبادل نظر پرداختیم.» به گفته حمزه آزاد در اختتامیه تیمهای برتر یا هر تیمی که علاقمند به جذب سرمایه است، در مقابل سرمایهگذاران ایدههای خود را ارائه دادند. او همچنین تاکید کرد: «تمام تیمهایی که اعلام آمادگی میکنند را ارزیابی کردیم و در این دوره٧تیم بازیهای خود را ارائه کردند.» به گفته آزاد پس از معرفی تیمهای برگزیده، سرمایهگذاران به صورت خصوصی با آنها مذاکره میکنند و پس از رویداد، جشنواره بازیسازان نیز به آنها کمک میکند تا کارهای خود را تجاریسازی کنند.
برگزیدگان سال جشنواره
جشنواره بازیسازان مستقل ایران سال ۹۲ با هدف اینکه تمام اکوسیستم بازی از بازیسازان، نویسندهها، منتقدان و طراحان تا مخترعین در حوزه گیم گردهم آیند، تشکیل شد و امسال چهارمین دوره خود را سپری کرد. به این ترتیب در چهارمین جشنواره بازیسازان مستقل ایرانی، بازی «پاپالند» ۲ تندیس شایسته تقدیر در بخش «طراحی بازی » و «ایده و خلاقیت» کسب کرد. بازی « ارباب جنگ» توانست ۲ تندیس بهترین بازی در بخش «فنی» و «موسیقی و صدا» و تندیس شایسته تقدیر از بخش «هنری» را از آن خود کند. بازی «آن سوی باران»علاوه بر آنکه به عنوان بهترین بازی سال برگزیده شد، در بخش «طراحی بازی» عنوان بهترین بازی را از آن خود کرد و در بخش «موسیقی و صدا» و «ایده و خلاقیت» شایسته تقدیر شد. در بخش «بازی سال» همچنین بازی «ارباب جنگ» شایسته تقدیر شد.
در بخش «بهترین نقد بازی» علیرضا خزائی تندیس دریافت کرد. بازی «شاه دزد»بهترین بازی در بخش «هنری» شناخته شد. در بخش «بازینامه» جواد سلطانی و نیلوفر سلطانی شایسته تقدیر شناخته شدند و محمدحسین همت به عنوان بهترین نویسنده در این بخش برگزیده شد. بازی «محاصره» به عنوان بازی در بخش «فنی» شایسته تقدیر معرفس شد. در بخش «طراحی کاراکتر» علی ذوالقدر برای بازی کلنجار شایسته تقدیر و مرتضی سوزبان به عنوان بهترین طراح کاراکتر برگزیده شد. بازی «گیج» به عنوان بازی برتر در بخش «ایده و خلاقیت» انتخاب شد. همچنین اشکان طاهریزاده
تندیس بخش «فناوری» را دریافت کرد. از ۷ تیم که در ابتدای برنامه مقابل سرمایهگذاران و داوران ایده خود را عرضه کردند، از دو بازی «انعکاس تاریک» و «airline story» تقدیر شد. در این جشنواره تیمهای برگزیده در ۱۰ بخش معرفی شدند. آژانس تبلیغی تپسل به عنوان یکی از حامیان جشنواره به بازی سال ۵ میلیون تومان کمپین رایگان ویدیویی به اضافه ۱۰ میلیون تومان کمپین سرچ ادز عرضه میکند. دیگر تیمهای برگزیده نیز ۳ میلیون تومان کمپین رایگان ویدیویی و ۵ میلیون کمپین سرچ ادز از تپسل دریافت میکنند. ایرانسل نیز برای کمک به تیمها کمپینهای تجاریسازی در نظر دارد.