ظاهرا غول تولیدکننده تراشه دنیا روی دور موفقیت است. رویداد CES امسال فرصت مناسبی بود تا «لیزا سو» مدیرعامل AMD اعلام کند که این شرکت در هشت فصل متوالی گذشته توانسته است در مقایسه با رقیب بزرگش Intel، سهم بازار بیشتری بهدست بیاورد. سو در این رویداد گفت: «ما تازه در آغاز راه هستیم.» تحلیلگران بازار هم معتقدند که AMD در سال جدید میلادی و به کمک معماری تراشههای Zen ۲ و تراشههای ۷ نانومتری ارزانقیمتش، رقیب قدیمی و بزرگش را پشتسر میگذارد. این شرکت قرار است امسال تراشه موبایلی جدیدش یعنی میلادی Ryzen ۴۰۰۰ را معرفی کند و بهزودی پردازنده ۶۴ هستهای AMD Threadripper را هم به بازار عرضه میکند. در حوزه تراشههای گرافیکی هم AMD با رقیب مهمی مانند Nvidia مواجه است و سعی دارد با عرضه تراشههای گرافیکی جدیدش، پیروز این رقابت باشد. لیزا سو قول داده است که AMD همچنان به حرکت سریع خودش ادامه دهد و نسل جدید معماری پردازندههای Zen ۳ را طراحی کند. او در مصاحبه اخیرش با وبسایت Venturebeat درباره اهداف و برنامههای AMD در سال جدید میلادی صحبت کرده است که آن را در اینجا میخوانیم:
شما تا امروز چیزی درباره تراشههای مخصوص کنسولهای بازی نگفتهاید. کمی درباره این تراشهها بگویید.
ما درباره تراشههای ویژه کنسولهای بازی که قرار است در سال ۲۰۲۰ رونمایی شوند، بسیار هیجانزده هستیم. شرکای ما با استفاده از این تراشهها میتوانند رهبری بازار را در دست بگیرند، این در حالی است که قبلا شنیدیم آنها در حال استفاده از Zen ۲ و همچنین تراشههای گرافیکی جدید RDNA ما هستند.
آیا حالا برای صحبت کردن درباره APUهای (میکروپردازندههایی که CPU و GPU را روی یک تراشه واحد دارند) دسکتاپ زود است؟ آیا خط تولید آنها در حال رسیدن به نتیجه منطقی است؟
بله، کمی زود است. وقتی به سبد محصولات ما نگاه میکنید، میبینید که ما در سال ۲۰۱۹ تمرکز زیادی روی بخش دسکتاپ و سرور داشتیم. در این سال ما اولین تراشههای RDNA خودمان را معرفی کردیم. حالا در سال ۲۰۲۰ اغلب شما از من میپرسید: «بخش Zen ۲ مخصوص نوتبوکها کجاست؟» و ما از ورود پردازندههای سری Renoir و Ryzen ۴۰۰۰ خوشحال هستیم. باید در سال جدید میلادی انتظارات بیشتری از ما داشته باشید. الان تازه در ماه ژانویه هستیم و راه زیادی در پیش رو داریم.
آوردن پردازندهها به دسکتاپ کار نسبتا سادهای برای AMD بود. مدتی است که شرکت Intel بازار لپتاپها را در اختیار گرفته. چالشهای شما در این بخش چیست؟
ما همیشه فکر کردهایم که دسکتاپها و سرورها بخش دقیق و مهمی از تکنولوژی هستند. ما تمرکز خوبی در این بخش کردیم و از مزایای آن هم بهرهمند شدیم. در بازار محصولات نوتبوک، ما CPU به اضافه GPU یکپارچه را داریم و همچنین کارهای زیادی در زمینه طول عمر باتری انجام دادهایم. فکر میکنیم که پردازندههای سری Ryzen ۴۰۰۰ قرار است به بخش قدرتمندی از محصولات ما تبدیل بشوند. ما در هشت فصل گذشته سهم خوبی در بازار کامپیوترهای شخصی بهدست آوردهایم. معتقدیم که با نسل سوم پردازندههای موبایلی Ryzen میتوانیم در بازار نوتبوک رشد بیشتری داشته باشیم. ما در حوزههایی که توانایی داریم، در حال رشد هستیم و اینها تنها نقاط قوت ما نیستند.
آیا معتقدید که طراحی این تراشهها بر روند حاکم بر بازار لپتاپ تاثیر گذاشته و آن را تغییر داده است؟
من قبلا هم گفته بودم که تمایل زیادی برای این تراشهها در بازار وجود دارد، چون عملکرد بهتری به این محصولات میبخشند. این همان روندی است که در زمینه گیمینگ و تولید محتوا هم در پیش گرفتهایم. ایده آوردن عملکرد دسکتاپها به نوتبوکها یکی از بهترین ایدههای رو به رشد در بازار است. ما امروزه وقت زیادی در زمینه محصولات تجاری صرف نمیکنیم، اما معتقدیم که این دسته محصولی هم اهمیت زیادی دارد.
آیا در زمینه محصولات تجاری که Intel همچنان حضور قدرتمندی در بازار آنها دارد، در حال پیشرفت هستید؟
این یک سفر بلندمدت است. از نظر ما بازار کامپیوتر شخصی، بازار خوبی است. اگر به تعداد کامپیوترهای شخصی به فروش رسیده نگاه کنید، میبینید که بسیاری از آنها مبتنی بر پردازندههای تولیدی شرکت ما بودهاند و این نشان میدهد ما چه جایگاهی در این بازار داریم. این در حالی است که به زودی محصولات بیشتری از AMD به این بازار میآید و بهتدریج شرکای بیشتری همکاریشان را با AMD آغاز میکنند. من درباره ادامه این روند کاملا خوشبین هستم. البته عرضه نوتبوکهای مبتنی بر پردازندههای ۷ نانومتری ما، قطعا باعث میشود تا سهم ما از بازار کامپیوترهای شخصی افزایش پیدا کند. این در حالی است که انتظار داریم موفقیتهای بیشتری از نسل دوم پردازندههای موبایلی Ryzen بهدست بیاوریم و نسل سوم این پردازندهها هم طبیعتا در بازار پیشرو خواهند بود.
فکر میکنید که باید با Intel در زمینه کامپیوترهای تاشدنی و دیگر محصولات جدیدی که قرار است به بازار بیایند، رقابت کنید؟
در آینده خواهید دید که ما همچنان به بازار دستههای محصولی تازهوارد میشویم. ما همکاری نزدیکی با مایکروسافت در زمینه قابلیتها و عملکردهایی داریم که احتمالا در دستههای محصولی جدیدی تعریف خواهند شد. نشانه بعضی از این همکاریها را میتوانید در مدلهای بسیار باریک سرفیس ببینید. میدانیم که در این بازار جایگاه خوبی داریم و عملکرد روبه بهبود و خوب ما میتواند حفظ این جایگاه را تضمین کند. این چیزی است که روی آن تمرکز کردهایم. سعی داریم با سازندگان تجهیزات اولیه یا OEMها همکاری و رابطه نزدیکی برقرار کنیم تا برای شرکای مختلف به طراحیهای اختصاصی آنها برسیم. رسیدن به طراحیهای منحصربهفرد با استفاده از معماریهای AMD برای ما اهمیت زیادی دارد.
در گذشته شرکت AMD رهبر بازار کامپیوترهای دسکتاپ ویژه گیمینگ بوده است. اما فکر میکنم این اولین بار است که این شرکت در بازار لپتاپهای رده بالا به جایگاه اول رسیده است. درست است؟
بله، این حضور قدرتمند و مهمی در بازار لپتاپ برای ماست. ما کارهای زیادی برای رسیدن به این جایگاه انجام دادهایم. ما قبلا هم جایگاه خوبی در بازار لپتاپها داشتهایم. اما حالا شاهد استفاده گستردهتری از تکنولوژیهای ارائهشده توسط AMD در بازار لپتاپ هستیم. این جایگاه برتر در بازار لپتاپهای رده بالا به خاطر عملکرد خوب و باکیفیت محصولات ما است. ما معتقدیم که پردازندههای سری Ryzen ۴۰۰۰ در حال حاضر بهترین پردازنده موجود در بازار برای نوتبوکها هستند.
فکر میکنید محصولات شما در حوزه پردازندههای گرافیکی، روی بازار این محصولات تاثیر بگذارد؟
فکر میکنم تحولات این بازار هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد. ما سرمایهگذاری قابلتوجهی در زمینه تکنولوژیهای رهگیری پرتوها انجام دادهایم؛ همان تکنولوژیهایی که شرکای ما در زمینه تولید کنسولهای بازی از آن استفاده میکنند. با این اوصاف باید در سال جدید میلادی منتظر تغییر و تحولات مهمی در بازار پردازندههای گرافیکی باشیم. این اکوسیستم نیاز به توسعه بیشتر دارد. ما به بازیهای ویدئویی، نرمافزارها و اپلیکیشنهای بیشتر نیاز داریم تا بتوانیم از این تکنولوژی سود ببریم. اما در نهایت نسبت به جایگاه خودمان در بازار احساس مثبتی داریم و خوشبین هستیم.