تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 15, 2020
11:24 چهارشنبه، 25ام دیماه 1398
کد خبر: 107978

سال خوب آمازون!

 چند روزی از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی می‌گذرد؛ سالی که در آن آمازون، بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. شرکتی عجیب و با پیچیدگی‌های بسیار که روزبه‌روز بر گستره فعالیت‌های آن اضافه می‌شود و سایه خود را بیش از پیش بر دنیای فناوری می‌اندازد. اما نکته حائز اهمیت، آینده پیش‌روی این شرکت است که بسیاری از تحلیلگران، ۲۰۲۰ را سالی پر از موفقیت برای آمازون پیش‌بینی کرده‌اند که در ادامه نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به واکاوی این ادعا.
 
 
 
 سیطره آمازون بر دنیای اینترنت
اگرچه در ظاهر، این‌چنین به نظر می‌رسد که ایلان ماسک و شرکت فعال در حوزه فضایی تحت هدایت وی یعنی اسپیس‌ایکس، گوی سبقت را در رقابت با شرکت‌های رقیب در زمینه ارائه اینترنت ماهواره‌ای ربوده اما جف بزوس و آمازون فاصله چندانی با او و فعالیت‌هایش ندارند. سال‌هاست که جف بزوس در زمینه ارائه اینترنت ماهواره‌ای، تحقیق و فعالیت می‌کند و پروژه‌ای را نیز تحت عنوان Kuiper در دست اقدام دارد؛ پروژه‌ای که منجر به پرتاب ۳۲۳۶ ماهواره به مدار پایین زمین خواهد شد و می‌تواند اینترنت پرسرعت و با تاخیر بسیار پایین را در اختیار کاربران قرار دهد.اگرچه هنوز این پروژه عملی نشده، اما کسی از آینده خبر ندارد و شواهد نشان می‌دهد که آمازون، برنامه‌های گسترده‌ و سنجیده‌ای را برای ایفای نقشی پررنگ در دسترسی کاربران جهان به اینترنت در سر دارد. از طرفی دیگر، سرویس‌ها و خدمات مرتبط با اینترنت آمازون به‌طور قابل‌‌ملاحظه‌ای درهم تنیده‌ شده‌اند.برای مثال، محصولاتی همچون فایر تی‌وی، الکسا، خدمت وب آمازون (AWS)، روترهای وای‌فای و غیره ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و قابلیت آنها در صورتی که با هم در ارتباط باشند، ارتقا می‌یابد.این شرکت همچنین در مهرماه امسال، شبکه وایرلس سایدواک (Sidewalk) خود را راه‌اندازی کرد که پروتکلی امن برای برقراری دستگاه‌های مبتنی‌بر فناوری اینترنت اشیا به شبکه محسوب می‌شود.این شرکت طی این سال‌ها تلاش کرده تا حتی‌الامکان، وابستگی خود را به دیگر شرکت‌های کم کند. برای مثال، آمازون چندین سال به شرکت Oracle وابسته بود اما طولی نکشید که با سرمایه‌گذاری در حوزه کلاد، توانست بزرگ‌ترین شرکت رایانشی کلاد در جهان را راه‌اندازی کند. درواقع، آمازون در این سال‌ها تلاش کرده تا زیرساخت‌های موردنیاز برای کسب و کارهای خود را تامین کند و در این زمینه نیز موفق عمل کرده است.
 
 رشد درآمد تبلیغاتی آمازون
بخش تبلیغات آمازون، یکی از بزرگ‌ترین و البته پردرآمدترین بخش‌های این شرکت به حساب می‌آید و بعد از گوگل و فیس‌بوک، به‌عنوان سومین پلتفرم با بیشترین میزان درآمد در آمریکا محسوب می‌شود.در حال‌حاضر، درآمد حاصل از تبلیغات آمازون بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار عنوان شده که این بخش را به یکی از اولویت‌های اصلی برای مدیران این شرکت تبدیل کرده است. در واقع هیچ حد و مرزی را نمی‌توان برای آمازون در حوزه درآمدهای ناشی از تبلیغات متصور شد. البته آمازون در این راه با چالش‌هایی نیز مواجه است که از جمله آنها می‌توان به صبر و حوصله کم کاربران برای حضور در وب‎سایت این شرکت اشاره کرد که در این صورت نمی‌توان، تبلیغات متعدد را به نمایش گذاشت یا آنها را به کلیک کردن روی تبلیغات ترغیب کرد.مورد دیگر به خود وب‌سایت آمازون برمی‌گردد که بسیار ساده و با توجه به حوصله کاربران طراحی شده به‌نحوی‌که تنها با چند کلیک، می‌توان محصول موردنظر را خریداری کرد. این روند سبب می‌شود تا آمازون نتواند تبلیغات هدفمند را برای هر کاربر شناسایی و در هنگام ورود او به وب‌سایت، به‌نمایش درآورد. با این حال، آمازون بدون شک همه این موارد را زیر نظر دارد و احتمالا در حال طراحی راهکارها و ابزارهایی است که بتواند با قدرت بیشتر در این حوزه عمل کند.
 
 حضور پررنگ آمازون در ویدئوها، گیف‌ها و ابزارهای بصری
شواهد نشان می‌دهد که آمازون قصد دارد تا حضور بی‌جان و بی‌روح محتوای خود در فضای وب را از طریق استفاده از ظرفیت‌های فایل‌های ویدئویی، گیف‌ها، استریم‌های زنده، ویدئوهای برنداستور، تصاویر ۳۶۰ درجه، محتوای واقعیت مجازی و غیره نزد مخاطبان، جذاب جلوه دهد.
 
 افزایش محبوبیت کسب‌وکار تحویل داروی آمازون
در سال ۲۰۱۸ زمزمه‌هایی مبنی بر ورود آمازون به حوزه دارو و فروش دارو به مشتریان میلیونی خود به گوش می‌رسید که در نهایت این ایده از طریق خرید شرکت PillPack به نحوی دیگر دنبال شد؛ شرکتی که به عملکرد کسب و کار آنلاین آمازون بسیار نزدیک بود و توانست به خوبی برخی از اهداف آمازون در ارائه خدمات دارویی به کاربران را محقق کند. اما کیست که نداند ارائه دارو و به‌طور کل، ورود به حوزه پزشکی کار بسیار سخت و البته حساسی است و به دلیل مسائل مربوط به بیمه‌ها و خدمات درمانی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اما جف بزوس کسی نیست که از این موضوع مطلع نباشد و حتما تمام جنبه‌های این کسب و کار را به دقت مورد موشکافی قرار داده و بررسی کرده است. به عبارتی، درآمد حاصل از تحویل دارو به مشتریان برای آمازون رقم قابل‌توجهی است و با توجه به استقبال خوبی که از این سرویس آمازون توسط کاربران به عمل آمده، آینده روشنی در انتظار جف بزوس و شرکت تحت هدایتش است. در این روش، افراد به‌جای مراجعه به داروخانه و تلف کردن وقت و انرژی خود برای دریافت دارو، تنها از طریق دستیار صوتی الکسا، نسخه خود را به آمازون سفارش داده و چند ساعت بعد تحویل می‌گیرند. پیش‌بینی تحلیلگران این است که شرکت PillPack آمازون که مسوولیت تحویل داروهای مشتریان را بر عهده دارد، در سال ۲۰۲۰ رشدی محسوس را تجربه خواهد کرد و به محبوبیتی فراتر از قبل دست خواهد یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.