تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 15, 2020
16:38 چهارشنبه، 25ام دیماه 1398
کد خبر: 108003

اختلاف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و اتحادیه کسب‌وکار مجازی بر سر رتبه‌بندی کسب‌وکارها

 
اجرای پروژه رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی به دلیل اختلاف نظرهایی که میان بخش خصوصی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وجود دارد طولانی شده و هر چند این پروژه از نظر زیرساخت‌های فنی‌ آماده است و هر کدام از کسب‌و کارهای الکترونیکی می‌توانند رتبه خود یا میزان شکایتشان را ببینند؛ اما هنوز برای عموم مردم و مخاطبان آنها این گزارش‌ها نمایش داده نمی‌شود.
به دلیل فشارهایی که از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و همچنین انجمن حمایت از مصرف کننده و با توجه به وظایفی که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت بر عهده این مرکز گذاشته شده، به نظر می‌رسد باید هر چه زودتر این طرح به سرانجام برسد. هرچند که در این بین اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و کسب‌وکارهای فعال در این بازار با این رتبه‌بندی مخالفند.
 
 اختلاف نظر برای اجرای طرح رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی میان مرکز و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بیشتر بر سر نمایش رتبه هر کسب‌وکار برای عموم کاربران است؛ بخش خصوصی علاقه‌ای به نمایش میزان شکایت‌های پاسخ داده نشده از سوی کسب‌وکارها برای کاربرانش را ندارد؛ اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معتقد است نمایش این بخش می‌تواند در ارائه بهتر سرویس مثمر ثمر باشد.
 
به عقیده معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تجارت الکترونیکی، اجرای این طرح به صورت آزمایشی نیز موجب تغییر رویه کسب‌وکارها در پاسخ‌گویی به شکایت‌ها شده است.  بهنام امیری در گفت‌وگو با پیوست در این مورد گفت: «از زمانی که این طرح برای خود کسب‌وکارها اجرا شده و احتمال رتبه‌بندی کسب‌و‌کارها وجود داشته فعالان بزرگ تجارت الکترونیکی که تقریبا ۷۰ درصد سهم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند در پاسخگویی به شکایت‌ها بسیار خوب عمل کرده‌اند و تقریبا هیچ شکایتی بدون پاسخ نمانده است.»
 
او در مورد دلایل مخالفت کسب وکارها و اتحادیه کسب‌وکارهای مجاز با اجرایی شدن این طرح توضیح داد: «اتحادیه معتقد است رتبه‌بندی کسب وکارها وظیفه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیست؛ اما واقعیت این است که این وظیفه درچارچوب وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما سپرده شده است.»
 
او با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که به زودی میان این مرکز و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان امضا می‌شود گفت: «در این تفاهم‌نامه سازمان حمایت از مصرف کننده تاکید کرده که رتبه‌بندی کسب‌وکارهای الکترونیکی باید هرچه زودتر با در نظر گرفتن جایگاه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اجرا شود؛ اما در مقابل اتحادیه نیز نمی‌تواند با اجرایی شدن این طرح مخالفت کند و مانع اجرای آن شود.»
 
اتحادیه معتقد است رتبه‌بندی کسب وکارها وظیفه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیست؛ اما واقعیت این است که این وظیفه درچارچوب وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما سپرده شده است
بهنام امیری،معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تجارت الکترونیکی
 
امیری ادامه داد: «ازسویی انجمن حمایت از مصرف کنندگان نیز طی نامه‌ای از ما خواسته است که زودتر این طرح را اجرا کنیم و اعلام کرده اگر ما توان اجرایی کافی برای آن نداریم، انجمن می‌تواند آن را اجرا کند.»
 
امیری تاکید می‌کند که این مرکز خواهان اجرای فرایند رتبه‌بندی کسب‌وکارها به صورت کاملا دموکراتیک و با مشارکت تمامی طرف‌های درگیر با این طرح است و می‌خواهد این طرح را به گونه‌ای اجرا کند که تمامی طرف‌های درگیر با این موضوع با آن همراهی کنند.
 
در همین زمینه  رضا الفت نسب عضو هیات مدیره کسب‌وکارهای مجازی نیز دلیل مخالفت اتحادیه با این طرح را مدل رتبه‌بندی عنوان کرد. رضا الفت نسب در گفت‌وگو با پیوست تاکید می‌کند که مدل رتبه‌بندی مورد نظر شرکت‌ها بیشتر بر اساس شکایت‌هاست، این در حالی است که این مرکز اشرافی بر شکایت‌هایی که از کسب‌وکارها می‌شود ندارد.
 
او گفت: «در فصل ۸ قانون نظام صنفی موضوع بررسی شکایت‌ها به صورت کامل مشخص شده و این موضوع به اتحادیه سپرده شده است.»
 
او با اشاره به اینکه فرایند بررسی یک شکایت در کسب و کارهای مختلف متفاوت است توضیح داد: «نمی‌توان الزام کرد که ظرف ۱۰ روز جواب شکایت‌کننده داده شود شاید بررسی شکایت گاهی یک ماه و در موارد پیچیده‌تر دو ماه طول بکشد. از سویی نمایش میزان شکایت‌های پاسخ داده نشده برای کاربران نیز موجب ضرر به کسب‌وکار می‌شود.»
 
هر چند این اختلاف نظر میان اتحادیه و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از ابتدای مطرح شدن این طرح وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به فشاری که از سمت حاکمیت و دولت روی مرکز برای اجرای این طرح وجود دارد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سعی خواهد کرد با در نظر گرفتن تمامی نظرهای کسب‌وکارهای بخش خصوصی در نهایت این طرح را اجرا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.