اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 27, 2020
11:01 دوشنبه، 7ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108288

چرا سامانه سنجش شبکه ملی اطلاعات در دسترس نیست؟

 
سامانه‌ای با عنوان "فرادید" که قرار بود برای آگاهی از کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات در اختیار عموم قرار گیرد، در حال حاضر در دسترس نیست و به نظر می‌رسد با تغییراتی مواجه شده و گفته شده است که به‌زودی از آن رونمایی خواهد ‌شد.
 
 سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات تحت عنوان "فرادید" اواسط شهریورماه امسال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رونمایی و به اپراتورهای اینترنتی فرصت داده شد تا با بهره‌گیری از این سامانه، مشکلات شبکه خود را برطرف کرده و کیفیت خدمات خود را بهبود ببخشند تا این سامانه پس از ۴۵ روز در اختیار عموم قرار گیرد.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره این سامانه گفته بود درحالی که ممکن است اصطلاحات تخصصی برای کاربران این سامانه که مردم هستند، مناسب نباشد، بعد از رونمایی سامانه به صورت عمومی، شاخص‌ها برای کاربر نهایی به‌صورت رضایت و عدم رضایت نشان داده می‌شود.
 
اما با گذشت ۴۵ روز از این اظهارات، این سامانه در اختیار عموم قرار نگرفت. مجید حقی – معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- همان زمان درباره تاخیر پیش‌آمده در رونمایی از این سامانه اظهار کرد: این مجوزها و حساب‌ها اکنون برای اپراتورها تعریف شده و هم به اطلاعات خودشان و هم به اطلاعات اپراتورهای دیگر دسترسی دارند. البته اپراتورها برای ارتقای سامانه‌هایشان درگیری‌هایی داشتند. ما هم برای این‌که سامانه‌ها را در هم تلفیق کرده، بحث شکایات و تعرفه و کیفیت را در هم تجمیع کنیم تا به صورت یک مجموعه در اختیار مردم قرار گیرد، به زمان نیاز داشتیم.
 
حقی همچنین از آمادگی زیرساخت‌ها ظرف دو هفته خبر داد و البته پس از چند روز اعلام کرد این سامانه برای دسترسی به اطلاعات کیفیت سرویس‌ها، در اختیار عموم مردم قرار گرفته و اطلاعات این سامانه از سامانه‌های مختلف جمع‌آوری شده و تقریبا سامانه فرادید برای دسترسی عموم مردم آماده و نیاز به برخی هماهنگی‌هایی دارد که در حال انجام است.
 
با وجود این، در حال حاضر این سامانه در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس نیست. البته پیگیری‌ها از این سازمان حاکی از آن است که این سامانه با تغییراتی مواجه شده و مقرر است به‌زودی، بار دیگر با تغییر ماهیت از آن رونمایی شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.