مدیرعامل «ایرانرنتر» از سرمایهگذاری فینووا، نهاد سرمایهگذاری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، روی این پلتفرم فروش اعتباری خبر داد. به گفته امیر حقرنجبر این سرمایهگذاری یکی از بزرگترین سرمایهگذاریها در حوزه فینتک است و دریافت این سرمایه میتواند به ایرانرنتر کمک کند تا گامهای بعدی برای توسعه و عرضه محصولات جدید در سال آینده را بردارد.
امیر حقرنجبر، مدیرعامل ایران رنتر در مورد چرایی این سرمایهگذاری به پیوست گفت: «۶ ماه است که با سرمایهگذاران مختلف مذاکره میکردیم. چون برای گام بعدی رشد ایران رنتر به سرمایه احتیاج داشتیم. سرمایهای هم که ما نیاز داریم، کمتر سرمایهگذاری میتوانست تامین کند. به نظر من ۴ تا۵ سرمایهگذار میتوانند بالای ۱۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کنند.»
او ادامه داد: «به همین خاطر کار ما سخت بود؛ اما مذاکرات را پیش بردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم که با ارتباط فردا معامله کنیم. ارتباط فردا ارزش افزوده بسیاری در حوزه بانکداری دیجیتال برای ما داشت و نگاه نویی که به فینتک داشتند برای ما ارزشمند بود.»
حقرنجبر با اشاره به اینکه با دریافت این سرمایه در سال ۹۹ تغییرات بسیاری در ایرانرنتر رخ میدهد، در مورد این تغییرات بیان کرد: «۴ سال از فعالیت ایران رنتر میگذرد و در این سالها تغییرات بسیاری کرده است.به عنوان مثال امسال به صورت جدی فروش کالا را کنار گذاشتیم و کارتهای اعتباری را معرفی کردیم. برای سال ۹۹ هم قصد داریم دو محصول «کارت اعتباری مجازی» و «درگاه اعتباری» را معرفی کنیم.»
او در توضیح هرکدام از محصولات گفت: « قرار است در فروشگاههایی که با آنها کار میکنیم، درگاههای اعتباری تعبیه شود تا وقتی که مشتریان میخواهند از این فروشگاهها خرید کنند، امکان خرید اعتباری هم برای آنها فراهم باشد و با اعتباری که از ایرانرنتر دریافت کردند، خرید خود را به صورت اعتباری انجام دهند.»
مدیرعامل ایرانرنتر در ادامه افزود: «کارت اعتباری مجازی یک محصول کاملا جدید و مانند کارت بانکی است. یعنی همه مشخصات کارت بانکی را دارد اما حسابی پشت این کار نیست و مجازی است ومشتریان میتوانند با این کارت از فروشگاههایی که با همکاری میکنند، خرید کنند..»
براساس گفتههای حق رنجبر در سال آینده علاوه براین دو محصول،قصد دارند در سال آینده رتبهبندی اعتباری مشتریان برپایه هوش مصنوعی را نیز عرضه کنند. او در توضیح این محصول بیان کرد: «ایرانرنتر تنها کسبوکاری است که هماکنون برپایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در حوزه ریسک، مشتریان را رتبهبندی میکند و اعتباراتی که به مشتریان میدهیم براساس رتبهبندی هوش مصنوعی است.در این سالها تیم ایرانرنتر دراین حوزه تجارت مختلفی کسب کرده است و به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در سال آینده کلا سیستم رتبهبندی را تغییر دهیم.»
او ادامه داد: «سرویس جدیدی که در سال آینده راهاندازی میشود، کاملا برپایه یادگیری ماشینی است و هر فردی که برای خرید اعتباری درخواست دهد، سیستم براساس خرید اول و سپس خریدهای بعدی او، دادههایی که در اختیار دارد و آنالیز و تحلیل آنها، اعتبار مشتری را تعیین میکند. براساس میزان اعتبار مشتری به او وام تعلق میگیرد. هماکنون به همه مشتریان برای خرید اول به اندازه ۶ میلیون تومان وام میدهیم؛ اما با سیستم جدید رتبهبندی این مقدار تغییر میکند و امکان دارد یک نفر ۸ میلیون یا ۴ میلیون تومان وام بگیرد.»
به گفته حقرنجبر تاکنون سرمایهگذاریها در حوزه فینتک کمتر از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان بوده و سرمایهگذاری فینووا روی ایراننتر بزرگترین سرمایهگذاری است که در حوزه فینتک رخ داده است.
همچنین در مورد این سرمایهگذاری، آرین افشار، مدیرعامل فینووا به پیوست گفت: «امسال فینووا به صورت جدی سرمایهگذاری روی شرکتهای نوپا را آغاز کرده و تمرکز خود را به صورت انحصاری روی حوزه فینتک قرار دادیم. برای تکمیل زنجیره ارزش ارتباط فردا و توسعه پورتفولیو فینووا به حوزه وامدهی (P2P Lending) وارد شدیم.»
او ادامه داد: « با کسبوکارهای حوزه وامدهی وارد مذاکره شدیم. یکی از آنها ایرانرنتر بود که از بهترین کسبوکارها در این حوزه است و پس از چند جلسه به توافق رسیدیم.»
افشار همچنین بیان کرد: «هدف اصلی این سرمایهگذاری توسعه زنجیره ارزش سرمایهگذاریهایی است که تاکنون انجام دادیم. فینووا از ابتدای امسال تاکنون ۹ سرمایهگذاری انجام داده است و ایران رنتر نهمین و آخرین استارتآپی است روی آن سرمایهگذاری صورت گرفت. ما قصد داریم سال آینده در قالب شرکت سرمایهگذاری فینووا فعالیت خود را برای تکمیل زنجیره سرمایهگذاری در حوزه فینتک ادامه دهیم.»
افشار در مورد دلیل انتخاب ایرانرنتر برای سرمایهگذاری گفت: «در حال حاضر ۳ تا ۴ کسبوکار در حوزه وامدهی فعالیت میکنند و ما آنها را بررسی کردیم و براساس پارامترهای خود آنها را سنجیدیم. پارامترهایی مانند اینکه تیمها محصول داشته باشند، تراکنشهای مالی ایجاد کنند و معیارهای توسعهپذیری را گذرانده باشند. ۲ تیم این پارامترها را داشتند. با ایرانرنتر زودتر به توافق رسیدیم وبه نظر من ایرانرنتر خیلی خوب توانسته بود در این ۲ سالی که مدل کسبوکار خود را تغییر داده است، کسبوکار خود را توسعه دهد.»