فینوداد در حال برنامهریزی برای سرمایهگذاری و خرید ۵ استارتآپ حوزه فینتک است. هماکنون مذاکرات اولیه برای به نتیجه رسیدن این سرمایهگذاریها صورت گرفته و این مرکز نوآوری منتظر صدور مجوزهای لازم برای طی شدن مراحل اجرایی کار است.
استارتآپهای دنگی پال، جیبیمو، جیبینومی، جیبام پی و کارنو ازجمله این استارتآپها هستند. این استارتآپها بیشتر در حوزه پرداخت و (PFM (Personal Finance management فعالیت میکنند.
مدیرعامل فینوداد با تایید این خبر به پیوست گفت: «مدل فینوداد در همکاری با این استارتآپها مدل خرید (acquire) منصفانه است.» مهدی فقیهی برای توضیح این مدل همکاری با این استارتآپها اعلام کرد: «مدل همکاری ما تقریبا مانند مدل همکاری با اپلیکیشن «بله» خواهد بود. ما سعی کردیم در مدل همکاری با بله به ساختار این برنامه و گروه فنی آن آسیبی وارد نشود حتی اصرار کردیم که مدیرعاملش نیز از همان تیم انتخاب شود.»
او افزود: «البته به نظر من، بهترین روش سرمایهگذاری تا سقف ۳۰ الی ۳۵ درصد روی هر استارتآپ است، در این صورت هر استارتآپ میتواند به خوبی فعالیت کند و دوره رشد خود را سپری کند.»
مدیرعامل فینوداد با اشاره به برنامههای این مرکز نوآوری برای سال آینده گفت: «ما در نظر داریم طی سال آینده روی دو حوزه رگتک و لندتک به صورت حرفهای و تخصصی کار کنیم و این دو حوزه فعالیت نوآورانه تبدیل به نقطه تمایز فینوداد با سایر مراکز نوآوری شود.»
او ادامه داد: «تا کنون بیشتر تمرکزها روی استارتآپهای حوزه پرداخت و فینتکها بودهاست؛ اما دیگر در این حوزهها نوآوری به معنای دقیق کلمه وجود ندارد بلکه فعالیتهای نوآورانه فقط منجر به نوآوری در فرایندها میشود و در نهایت فرایند کسب وکارها و سودآوری را تسهیل میکنند؛ اما ما در نظر داریم به صورت خاص روی نوآوری به مفهوم دقیقش فعالیت کنیم.»
فقیهی گفت: «رگتک و لندتک هر دو بخشهایی هستند که تا کنون روی آن کار نشده است و تیمهای زیادی نیز روی آن کار نکردهاند ما تصمیم داریم علاوه بر اینکه از تیمهای فعال در این حوزه حمایت کنیم خودمان نیز برای این حوزهها تیمسازی کنیم و فعالیتهایمان منجر به خلق نوآوری در این دو حوزه شود.»
او در بخشی از صحبتهای خود به اقداماتی که تا کنون در فینوداد صورت گرفته اشاره کرد و توضیح داد: «طی ۲ سالی که از فعالیت این مرکز نوآوری میگذرد ما با رویکرد فناوری باز سعی کردیم چالشهای موجود در سداد و بانک ملی را به صورت خاص بررسی کنیم. از همین رو طی سال گذشته تقریبا ۲۳ چالش در مورد سرویسها و محصولات مختلف شناسایی شدند که با داوریهای مختلفی که صورت گرفت در نهایت به ۱۲ چالش نهایی رسیدیم و هماکنون برای رفع کردن یکی از این چالشها با یک تیم به مراحله نهایی رسیدهایم.»
او در توضیح این همکاری گفت: «این تیم قرار است هوشمند سازی سرویس «بام» را پیگیری کند و با ایجاد یک ربات راهنمای بام بخشی از مشکلات پاسخگویی به مشتریان را مرتفع سازد.»
او ادامه داد: «در صورت نهایی شدن این قرداد و اجرای پروژه میتوان امیدوار بود که همکاری بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد؛ چرا که پس از مطرح شدن این چالش ما برای اینکه تیمهایی برای اجرای آن انتخاب کنیم چالشهای خود را از طریق دفتر کار مشترکی که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر داریم با اساتید آن دانشگاه و دانشجویان دکترا و پسادکترا مطرح کردیم و راهکار اجرایی آن نیز از طریق آنان مطرح شد.»
فقیهی تاکید میکند که هر چند تا کنون فقط چالشهای سداد و بانک ملی مورد بررسی قرار گرفته است اما در صورت اجرای موفق این پروژه آنها امیدوارند که در آینده بتوانند چالشهای صنعت بانکی کشور را به این گونه رفع کنند..