اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 7, 2020
14:44 شنبه، 17ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109542

پیش‌بینی هوش مصنوعی گوگل از مهار شیوع “کووید-۱۹”

 
 
واحد توسعه هوش مصنوعی گوگل موسوم به "دیپ‌مایند" با استفاده از فناوری یادگیری ماشین داده‌های جدیدی را برای استفاده آزاد به منظور کند کردن شیوع کروناویروس جدید منتشر کرده است.
 
به نقل از آی‌ای، واحد هوش مصنوعی گوگل موسوم به "دیپ‌مایند"(Deepmind) برای تهیه اطلاعات مورد نیاز و کاربردی در مورد بیماری "کووید-۱۹"، پیش‌بینی‌هایی را با یک سیستم یادگیری عمیق منتشر کرده است که چگونگی پیشرفت ساختار پروتئین کشنده کروناویروس را روشن می‌کند.
 
تهدید رو به رشد کروناویروس جدید، لحن گزارش‌های مربوط به بیماری "کووید-۱۹" را داغ و نگران‌کننده کرده است و توصیه‌های نادرست و اطلاعات گمراه کننده پیرامون هویت این ویروس و نحوه مقابله با آن هر روز بیشتر می‌شود. این سردرگمی ناشی از عدم اطلاع‌رسانی مناسب در مورد این ویروس، باعث شده است تا مردم با ترس واکنش نشان دهند که همین منجر به کمبود جهانی امکانات پزشکی و بحران شده است.
 
البته گزارش‌های اخیر مبنی بر جهش ویروس به دو سویه مجزا، نشان داده است که کروناویروس به اندازه کافی گمراه‌کننده است و این می‌تواند مهار شیوع آن را پیچیده کند.
 
اما در زمان‌های دشوار، انسان‌ها غالباً راه حل‌های فناورانه پیدا کرده‌اند. به همین دلیل دانشمندان به یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز یعنی هوش مصنوعی روی آورده‌اند.
 
سیستم هوش مصنوعی "دیپ‌مایند" برای چندین برنامه پزشکی مانند شناسایی سرطان گردن یا ایجاد مدل‌هایی برای شناسایی سریع بیماری‌های چشم از قبل آموزش دیده است. این سیستم یادگیری عمیق متعلق به این شرکت تحقیقاتی مستقر در انگلیس که در اختیار گوگل است، ساختار سه‌بعدی پروتئین‌ها را نیز پیش‌بینی می‌کند.
 
اوایل ماه جاری میلادی در حالی که بیش از ۳ هزار نفر قربانی کروناویروس جدید شده بودند، دانشمندان یک ترفند جدید به این سیستم آموزش دادند تا از ساختار این ویروس جدید نقشه‌برداری کند.
 
یافته‌های "دیپ‌مایند" می‌تواند زمانی را که برای درک ساختار پروتئین کروناویروس طول می‌کشد، چند ماه کوتاه کند.
 
"دیپ‌مایند" گفت: دانستن ساختار یک پروتئین منبع مهمی برای درک نحوه عملکرد آن است، اما آزمایشات برای تعیین ساختار می‌تواند چند ماه یا بیشتر طول بکشد.
 
معمولاً "دیپ‌مایند" قبل از انتشار تحقیقات خود برای مشاهده با منبع باز، یافته‌های خود را با مطالعات دیگر مطابقت می‌دهد. اما این شرکت در این مورد به دلیل برهه حساس کنونی متاثر از شیوع کروناویروس جدید، تصمیم گرفت قوانین خود را زیر پا بگذارد و گفت: با توجه به حساسیت اوضاع، ما ساختارهای پیش‌بینی شده را در اختیار عموم قرار می‌دهیم تا همگان بتوانند از آنها استفاده کنند.
 
"دیپ‌مایند" در ادامه گفت: ما تأکید می‌کنیم که این پیش‌بینی‌ها به طور تجربی مورد تأیید قرار نگرفته‌اند، اما امیدواریم که در درک جامعه علمی از نحوه عملکرد ویروس نقش داشته باشد و به عنوان یک بستر تولید فرضیه برای کارهای آزمایشی آینده در توسعه درمان‌ها خدمت کند.
 
"دیپ‌مایند" یک شرکت بریتانیایی هوش مصنوعی است که در سپتامبر سال ۲۰۱۰ تحت عنوان فناوری‌های ذهن عمیق تأسیس شد. سپس هنگامی که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت گوگل خریداری شد، نامش به "گوگل دیپ‌مایند" تغییر یافت. این شرکت یک شبکه عصبی مصنوعی به وجود آورده‌ است که توانایی یادگیری بازی ویدئویی را به همان شکل که انسان آن را می‌آموزد، دارد. هم‌چنین ماشین تورینگ عصبی یا شبکه عصبی مصنوعی را تولید کرده که می‌تواند مانند یک ماشین تورینگ معمول به حافظه خارجی دسترسی یابد که باعث به وجود آمدن رایانه‌ای شده که حافظه کوتاه‌مدت انسان را شبیه‌سازی می‌کند. نام این کمپانی در سال ۲۰۱۶ پس از آنکه برنامه آلفاگو آن یک بازیکن حرفه‌ای "گو" (یک بازی) را برای اولین بار شکست داد، بر سر زبان‌ها افتاد.
 
اگرچه "دیپ‌مایند" تنها شرکت در جامعه علمی نیست که یافته‌های جدید خود در مورد "کووید-۱۹" را بدون بررسی و مطابقت تجربی با مطالعات دیگر منتشر می‌کند، اما مطمئناً مشهورترین آن است.
 
بر اساس گزارش پایگاه بیزنس اینسایدر، برای دانشمندان می‌تواند چندین ماه طول بکشد تا اطلاعات عملی در مورد کروناویروس را پیدا کنند، در حالی که هر روزه به آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس افزوده می‌شود و این اهمیت تسریع مطالعات را نشان می‌دهد. بنابراین با توجه به این نکته، هیچ کس مخالف کمک گرفتن و استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار نیست.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.