اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 31, 2020
13:16 سه شنبه، 12ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110257

مایکروسافت سرمایه‌گذاری در فناوری تشخیص چهره را متوقف می‌کند

 
 
پس از رسوایی اپلیکیشن AnyVision و افشای ارتباط آن با سازمان‌های جاسوسی دولتی، مایکروسافت دیگر در اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی تشخیص چهره سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.
 
مایکروسافت اعلام کرد که دیگر در اپلیکشن‌های متفرقه‌ی فناوری تشخیص چهره سرمایه‌‌گذاری نخواهد کرد. پس از آنکه ارتباط اپلیکیشن AnyVision با دولت رژیم صهیونیستی توسط رسانه‌ی NBC افشا شد، اخباری مبنی بر جاسوسی این سرویس از West Bank هم به رسانه‌ها راه یافت. اپلیکیشن مذکور، از معدود سرمایه‌گذاری‌های متفرقه‌ی ردموندی‌ها در فناوری تشخیص چهره بود.
 
پس از اینکه رسانه‌های متعدد،‌ انی‌ویژن را متهم به جاسوسی برای سازمان‌های دولتی کردند،‌ مایکروسافت که از سرمایه‌گذاران اصلی آن‌ بود، تحقیقات مستقلی را برای شفاف‌سازی عملکرد سرویس ترتیب داد. آن‌ها به‌کمک دادستان کل سابق آمریکایی، اریک هولدر و تیمش در شرکت حقوقی بین‌المللی Covington & Burling به این نتیجه رسیدند که فناوری انی‌ویژن در هیچ برنامه‌ی جاسوسی سازمان‌یافته‌‌ای از وست بانک استفاده نشده است. ردموندی‌ها در ادامه می‌گویند که اگر چنین رخدادی اتفاق افتاده بود، به‌معنای نقض قوانین و سوگندنامه‌های قرارداد انی‌ویژن با سرمایه‌گذاران تفسیر می‌شد. قراردادهای مذکور، شامل بخش‌هایی برای استفاده‌ی اخلاقی از فناوری تشخیص چهره هستند. 
 
مایکروسافت در تحقیقات مستقل به این نتیجه رسید که انی‌ویژن نقشی در برنامه‌های جاسوسی نداشته است. بااین‌حال آن‌ها تصمیم گرفتند که سرمایه‌گذاری در شرکت مذکور را خاتمه دهند و همچنین دیگر در هیچ برنامه‌ی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های متمرکز بر فناوری تشخیص چهره حضور نداشته باشند. بازوی سرمایه‌گذاری مایکروسافت موسوم به M12 در بیانیه‌ای پیرامون تصمیم جدید نوشت:
 
فرایندهای بازرسی و حسابرسی از انی‌ویژن، چالش‌های سرمایه‌گذاری هرچند کوچک را در شرکتی که فناوری حساس می‌فروشد، چندبرابر کرد. درواقع، سرمایه‌گذاری‌های جزئی امکان نظارت و کنترل کافی را در اختیار مایکروسافت قرار نمی‌دهد و شرکت نمی‌تواند مانند فناوری‌های اختصاصی خود، روی فرایند توسعه و استفاده نظارت کافی داشته باشد.
 
مایکروسافت سیاست سرمایه‌گذاری بین‌المللی جزئی در شرکت‌هایی را تغییر می‌دهد که فناوری تشحیص چهره می‌فروشند. درواقع شرکت تصمیم دارد تا تمرکز خود را روی ارتباط‌های تجاری متمرکز کند که امکان نظارت و کنترل بیشتر روی فناوری‌های حساس را داشته باشد.
 
اگرچه مایکروسافت به‌مرور از فضای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های متمرکز بر فناوری تشخیص چهره دور می‌شود، هنوز فناوری‌های اختصاصی تشخیص چهره را در سرویس ابری آژور خود استفاده می‌کند. فناوری مذکور که به‌نام Face API شناخته می‌شود، به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا تشخیص چهره را در اپلیکیشن‌های خود اضافه کرده و طبق ادعای شرکت، تجربه‌ای حرفه‌ای و بی‌نقص از کاربری فناوری ارائه کنند. برد اسمیث، مسئول ارشد حقوقی مایکروسافت سال گذشته گفته بود که شرکت هیچ‌گاه فناوری خود را برای مقاصد نظارت و جاسوسی نخواهد فروخت. اسمیث همچنین تمامی اتهام‌ها مبنی بر دسترسی مقام‌های قانون‌گذار به فناوری تشخیص چهره‌ی مایکروسافت را تکذیب کرده بود.

بیانیه‌ی جدید مایکروسافت مبنی بر توقف سرمایه‌گذاری خرد در شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی فناوری تشخیص چهره، ابهام‌های متعددی دارد. به‌عنوان مثال هنوز مشخص نیست که آیا آن‌ها باز هم برای خرید کامل شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ اقدام می‌کنند یا اینکه استفاده‌ی داخلی از فناوری تشخیص چهره هم در شرکت دستخوش تغییرات می‌شود یا خیر. درحال حاضر هیچ اظهار نظری از ردموندی‌ها پیرامون تصمیم‌گیری‌های آتی در دسترس نیست.
 
در سال‌های اخیر، فناوری تشخیص چهره و خصوصا انواع حرفه‌‌ای آن که از ترکیب با ابزارهای دیگر همچون یادگیری ماشین و دیگر فناوری‌های هوش مصنوعی بهره می‌برند، تحت انتقادهای شدید قرار داشته‌ است. فعالان حقوق بشر و بسیاری از قانون‌گذاران در سرتاسر جهان نگران هستند که فناوری مذکور قابلیت سوءاستفاده توسط دولت‌ها و سازمان‌های جاسوسی را دارند. سازمان‌هایی که بدون اجازه و تأیید شهروندان، از فناوری برای جاسوسی رفتار آن‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت حقوق شهروندی و حریم خصوصی را نقض می‌کنند.
 
فیسبوک در ماه ژانویه‌ی سال جاری، در جریان یک پرونده‌ی حقوقی به‌خاطر استفاده‌ی ناصحیح از فناوری تشخیص چهره، محکوم به پرداخت جریمه‌ی ۵۵۰ میلیون دلاری شد. پرونده ادعا می‌کرد که فناوری بدون هماهنگی و مجوز کامل ازطرف کاربران شبکه‌ی اجتماعی، به‌کار گرفته شده است. ازطرفی مدیران غول‌های دنیای فناوری همچون ساندار پیچای، اعتقاد دارند با افزایش فشارها ازطرف سازمان‌های قانون‌گذار همچون اتحادیه‌ی اروپا، شاید در آینده‌ی نه‌چندان دور شاهد توقف موقت استفاده از فناوری تشخیص چهره هم باشیم.
 
از شرکت‌هایی که اخیرا در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفتند، می‌توان به Clearview AI اشاره کرد. دیتابیس این شرکت که شامل میلیاردها عکس جمع‌آوری‌شده از شبکه‌های اجتماعی بود، اکنون در دسترس و تحت استفاده‌ی هزاران شرکت خصوصی و آژانس دولتی قرار دارد. درنتیجه‌ی داستانی که برای Clearview ایجاد شد، اکنون توجه بیشتری روی شرکت‌های کوچک‌تر فعال در حوزه‌ی تشخیص چهره معطوف شده است. از همه مهم‌تر، قرارداد آن‌ها با گروه‌ها و سازمان‌های قانون‌گذار و مجری قانون و همچنین ارتباط مخفی با غول‌های فناوری نیز با دقت بررسی می‌شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.