اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 2, 2020
12:02 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111387

وضعیت‌سنجی فضایی استان‌های کشور آغاز شد

مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و دبیرخانه شورای عالی فضایی گفت: سازمان فضای ایران بر اساس بندهای ۲ و ۸ و ۹ فصل ۴ سند جامع هوافضای کشور، وضعیت‌سنجی فضایی استان‌های کشور را در دستور کار خود قرار داد.
 
«سعید قربانی» روز شنبه از وضعیت‌سنجی فضایی استان‌های کشور خبر داد و گفت: این وضعیت سنجی در خصوص سیاست‌های کلان در راستای استفاده از توان داخلی، ظرفیت سازی و ایجاد مشارکت حداکثری، اولویت دهی به بخش‌های غیر دولتی در حوزه خدمات و کاربردهای فضا پایه کشور انجام خواهد شد.
 
وی گفت با اشاره به این که نتایج این وضعیت سنجی به زودی تحلیل و مورد تصمیم و اقدام قرار خواهند گرفت، ادامه داد: این وضعیت سنجی با رویکرد سه‌گانه و با استفاده از سنجش ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نیازمندی‌های فضا پایه استان‌ها با همکاری ادارات کل استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب طراحی پرسشنامه بسته و باز انجام شده است.
 
قربانی در خصوص فرم‌های طراحی شده اقلام داده‌ای شاخص‌هایی که مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است، افزود: ظرفیت‌هایی مانند آسمان پاک و دید شفاف آسمان شب، اقلیم‌های مناسب گردشگری فضا پایه، تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان‌ها در رشته‌های مرتبط هوا فضا و سنجش از دور، میزان علاقه‌مندی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فضایی، وضعیت موجود زیرساخت‌های آزمایشگاهی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، پارکهای علم وفناوری مرتبط گروه اول را تشکیل می‌دهند.
 
وی در خصوص دسته بندی دوم خاطرنشان کرد: نیازمندی‌هایی از قبیل میزان رخدادهای طبیعی منطقه‌ای وتقاضای خدمات ماهواره‌ای درمدیریت پیشگیری و بحران، میزان تقاضای سرمایه گذاری در بخشهای فضایی، میزان سکونت و نیاز مناطقی که پوشش ارتباطی کابلی ندارند.
 
گروه‌بندی بعدی نیز شامل توانمندی‌هایی از قبیل میزان محصولات و خدمات فضاپایه تجاری شده، تعداد شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال، تعداد همایش‌ها و نشست‌های تخصصی فضامحور، تعداد مقالات کتب و تالیفات مرتبط می‌شود.
 
وی در پایان تاکید کرد: تحلیل آماری این وضعیت سنجی از استان‌های کشور ملاک سیاست‌گذاری‌های آینده سازمان فضایی برای ظرفیت‌سازی فناورانه، خدمات وکاربردهای فضاپایه و ترویج در سطح استان‌ها قرار خواهد گرفت و طبعا «مبنایی برای تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های سفرهای استانی» خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.