اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 3, 2020
11:35 یکشنبه، 14ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111426

سرمایه گذاری 31 میلیارد دلاری شرکت ها در حوزه کلاد در سه ماهه نخست 2020

به گزارش مرکز تحقیقاتی Canalys، شرکت‌های بزرگ و کوچک در سراسر دنیا در سه ماهه نخست سال 2020 میلادی که با شیوع ویروس کرونا همراه بود، بالغ بر 31 میلیارد دلار در زمینه خدمات زیرساخت کلاد هزینه کردند.
 
اگرچه هنوز اطلاعاتی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر این بخش در سه ماهه دوم در دست نیست، اما آمارهای ارائه‌شده از سوی Canalys حاکی از آن است که در سه ماهه گذشته، شاهد رشد 34.5 درصدی سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌ها در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بودیم.
 
در سه ماهه نخست سال 2019، درآمد 23.1 میلیارد دلاری برای این حوزه ثبت شد که البته این رشد سرمایه‌گذاری در زمینه کلاد در سال‌های پیش نیز مشاهده شده بود به نحوی که در سه ماهه نخست سال 2019، میزان هزینه در حوزه زیرساخت کلاد رشدی 39.3 درصدی را به نسبت سه ماهه نخست سال 2018 نشان می‌داد. در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز رشد 37.2 درصدی در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2018 ثبت شده است.
 
آمار و ارقام حاکی از آن است که میزان رشد سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سه ماهه نخست نسبت به سه ماهه قبل از آن، رشدی 2.6 درصدی را تجربه کرده که اگر بخواهیم به صورت عدد نشان دهیم، چیزی حدود 800 میلیون دلار بیشتر در سه ماهه اول 2020 در فضای کلاد هزینه شد.
 
به اعتقاد شرکت Canalys، دلیل اصلی افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در زیرساخت‌های کلاد، تغییر رویه کاری در سازمان‌ها و شرکت‌ها به دلیل شیوع کرونا از حضور فیزیکی به دورکاری بوده است. چین که در حال حاضر، دومین کشور بزرگی که بعد از آمریکا، بیشترین استفاده را از خدمات کلاد دارد، زودتر از سایر کشورها به دورکاری و استفاده از این خدمات روی آورد.
 
بدیهی است که در چنین شرایطی، شرکت‌ها و کسب‌وکارها به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های خمدمات کلاد و دورکاری روی می‌آورند. برای نمونه، شرکت نتفلیکس اعلام کرد که میزان ثبت نام کاربران جدید در سه ماهه اخیر رشدی دوبرابری داشته و مایکروسافت نیز از رشد 70 درصدی تعداد کاربران اپلیکیشن ویدیوکنفرانس Teams خود خبر داد و اعلام کرد که اکنون از 75 میلیون کاربر میزبانی می‌کند.
 
اپلیکیشن‌های دیگری همچون زوم که این روزها حرف اول را در برقراری تماس ویدیویی می‌زند، از 10 میلیون کاربر در ماه دسامبر به 200 میلیون کاربر در ماه مارس رسیده و گوگل نیز اعلام کرد کاربران فعال روزانه اپلیکیشن Meet از مرز 100 میلیون نفر عبور کرده است.

در این میان، شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات کلاد نیز گزارش عملکرد خود را در سه ماهه نخست امسال ارائه کردند. غول این عرصه یعنی آمازون اعلام کرد که کسب‌وکار کلاد این شرکت یعنی AWS، رشدی 33 درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرد.
 
شرکت مایکروسافت نیز اعلام کرد میزان درآمدهای سرویس کلاد Azure این شرکت، افزایشی 59 درصدی را به نسبت سه ماهه اول 2019 ثبت کرد. شرکت گوگل نیز که اخیر کسب‌وکار کلاد خود را راه‌اندازی کرده از رشد 52 درصدی این کسب‌وکار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.
 
فعلا اظهارنظر در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر خدمات و بازار زیرساخت کلاد کمی‌زود است و باید صبر کرد و چشم به راه انتشار گزارش سه ماهه دوم سال جاری بود. اما آنچه در اینجا مشخص است، افزایش تفاضا برای استفاده از خدمات کلاد در صورت تداوم شرایط همه‌گیری کرونا و مجبور بودن کارمندان به دورکاری است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.