اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 12, 2020
11:16 چهارشنبه، 22ام مردادماه 1399
کد خبر: 115098

موزیلا ۲۵۰ نفر از کارکنان خود را تعدیل می‌کند

موزیلا اکنون پس از تعدیل گسترده نیرو، به‌دنبال راه‌ها و توسعه‌ی ابزارهای جدیدی برای درآمدزایی بیشتر است.
 
 
 
موزیلا تصمیم دارد تا ۲۵۰ نفر از کارمندان خود، معادل با یک‌چهارم کل نیروی انسانی‌اش را تعدیل کند. مدیران می‌خواهند تمرکز فعالیت گروه‌های باقی‌مانده را روی محصولاتی که درآمدزایی بیشتری دارند، معطوف کنند. سخنگوی شرکت با تأیید تصمیم جدید مدیران، باقی‌ماندن حدود ۷۵۰ نفر نیروی انسانی را در شرکت تأیید کرد.
 
میشل بیکر، مدیرعامل موزیلا، قبلا از تأثیر منفی شدید همه‌گیری ویروس کرونا روی کسب‌وکار شرکتش خبر داده بود. او می‌گفت به‌خاطر بحران‌های پیش‌آمده در دوران کووید ۱۹، ادامه دادن سیاست‌های قبلی برای شرکت ممکن نبوده است. درنتیجه تعدیل نیروهای جدید، دفتر موزیلا در تایپه تعطیل می‌شود.
 
موزیلا درباره‌ی گروه‌های نیروی انسانی که تحت تأثیر تعدیل نیروی اخیر قرار می‌گیرند، خبر خاصی منتشر نکرد. آن‌ها در ماه ژانویه هم ۷۰ نفر از نیروهای خود را اخراج کرده بودند که دلیل اصلی آن، سرعت پایین درآمدزایی محصولات جدید بیان شد.
 
بیکر در مسیر تعدیل نیروهای جدید، مسیر عملیاتی جدیدی را هم برای شرکتش ترسیم کرد. مسیر جدید پیش‌روی کارمندان موزیلا، روی ساختن جامعه‌ای از کاربران و ساختن محصولاتی دنبال می‌شود که مردم آن‌ها را دوست داشته باشند. در مجموع، موزیلا می‌خواهد روی توسعه‌ی محصولاتی متمرکز شود که درآمدزایی بیشتری داشته باشند.
 
سهم عمده‌ی درآمد موزیلا از شرکت‌هایی تأمین می‌شود که برای قرار گرفتن در فهرست پیش‌فرض موتور جست‌وجوی فایرفاکس، هزینه پرداخت می‌کنند. به‌عنوان مثال، بایدو در چین، یاندکس در روسیه و گوگل در ایالات متحده و اکثر نقاط دیگر جهان، برای قرار گرفتن در فهرست فایرفاکس، به موزیلا هزینه پرداخت می‌کنند. آن‌ها از منابع دیگری مانند تبلیغات و فروش اشتراک هم درآمدزایی دارند، اما سهم عمده‌ی درآمد از موتورهای جست‌وجو تأمین می‌شود.
 
بیکر در ادامه‌ی صحبت‌هایش درباره‌ی برنامه‌های جدید درآمدزایی موزیلا گفت که آن‌ها روی سرویس‌هایی همچون Pocket متمرکز خواهند شد. سرویس VPN و چت‌روم‌های واقعیت مجازی Hubs و ابزارهای جدید امنیت و حریم خصوصی، از برنامه‌های مهم موزیلا برای درآمدزایی هستند. شرکت در سال گذشته به‌مرور عرضه‌ی سرویس‌های مصرف‌کننده‌ی پولی را شروع کرد. از میان سرویس‌های پولی جدید می‌توان به یک سرویس اشتراک خبری و VPN داخلی در فایرفاکس اشاره کرد. به‌هرحال برنامه‌های جدید و تمرکز روی جذب کاربر از روش‌های متفاوت‌تر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری و تمرکز فایرفاکس روی بخش‌های دیگر همچون ساختن ابزارهای مخصوص توسعه‌دهنده، کاهش پیدا کند.
 
موزیلا در دهه‌ی گذشته شرایط دشواری را تجربه کرد. سهم بازار فایرفاکس روند کاهش شدیدی را تجربه کرد و برنامه‌های شرکت روی پروژه‌های بزرگ‌تر همچون گوشی هوشمند فایرفاکس با سیستم‌عامل Firefox OS با شکست روبه‌رو شدند. ظاهرا بیکر در سیاست‌های جدید می‌داند که مشتریان و کاربران را در کدام مناطق هدف قرار دهد. او می‌خواهد محصولات درآمدزا را در پلتفرم‌هایی عرضه کند که مشتریان اکنون در آن‌ها حضور دارند. میشل بیکر از سال ۲۰۰۳ در هیئت‌مدیره‌ی موزیلا عضویت دارد و از ماه آوریل امسال به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد. او در پایان پست وبلاگی مربوط به تعدیل نیروی جدید در موزیلا نوشت: «من واقعا دوست داشتم که برای موفقیت طولانی‌مدت موزیلا در ساختن یک اینترنت بهتر، راه دیگری پیش‌روی ماه بود؛ اما برای پیشرفت کردن، باید سازمان‌‌دهی خود را تغییر دهیم تا توانایی فکر کردن به دنیای متفاوت را داشته باشیم».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.