بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 23, 2020
14:56 یکشنبه، 2ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115507

ورود استارت‌آپ‌ها به بورس منوط به تشکیل «بازار هدف» در فرابورس شد

پذیرش استارت‌آپ‌ها در بورس منتظر شکل‌گیری و نهایی شدن «بازار هدف» در فرابورس است.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی با اعلام این خبر در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: « مقدمات لازم برای تشکیل این بازار از خرداد ماه گذشته در فرابورس فراهم شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا چند هفته دیگر به ثمر خواهد رسید.»
 
علی عبدالهی در این مورد گفت: « ورود به بورس و فرابورس مقررات خاص خود را دارد که شاید رسیدن به این خطوط برای تمامی شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی مقدور نباشد از سویی بازار بورس امکانی برای این شرکت‌ها فراهم خواهد کرد تا بتوانند ساده‌تر جذب سرمایه‌کنند و توسعه یابند. از همین رو مقرر شد تا بازاری شکل گیرد که مهمترین خط قرمزش برای ورود شرکت‌ها به آن شفافیت مالی و داشتن چشم انداز برای سودآوری  باشد.»
 
 
علی عبدالهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند معتقد است که ورود استارت‌آپ‌ها به بورس موجب توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور خواهد شد
 
او ادامه داد: «شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی که از شفافیت مالی لازم برخوردار باشند می‌توانند وارد این بازار شوند. لزوم سودآور بودن این شرکت‌ها یا نداشتن زیان انباشته که از ملزومات ورود به بورس و فرابورس است در این بازار حذف شده است.»
 
علی‌ عبدالهی با اشاره به اینکه شرکت‌های استارت‌آپی با مشکل ارزش‌گذاری دارایی‌ها مواجه هستند گفت: «هنوز مشکل ارزش‌گذاری دارایی بسیاری از شرکت‌های متقاضی ورود به بورس مرتفع نشده است. یکی از مشکلات بارز این شرکت‌ها دارایی نامشهود آنان است که ارزش‌گذاری آن از پیچیدگی خاصی برخوردار است.» به عقیده او شکل‌گیری بازار هدف می‌تواند موجب تسریع در روند پذیرش این شرکت‌ها در بورس شود.
 
وزیر اقتصاد اواسط خرداد ماه اعلام کرده بود که مقدمات پذیرش ۴ شرکت استارت‌آپی برای ورود به بورس فراهم شده است. طبق اعلام وزیر اقتصاد قرار بود ۴ شرکت بزرگ استارتاپی دیجی کالا، کافه بازار، تپ سی، شیپور به تدریج از مردادماه تا پایان شهریور ماه به تدریج وارد بورس شوند، اما به نظر می‌رسد ورود این شرکت‌ها در شرایط فعلی تا راه اندازی بازارهدف و همچنین تکمیل شدن اطلاعات درخواستی از این شرکتها متوقف شده است.
 
امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس هم پیش از این در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود: «تابلوی بازار هدف ایجاد خواهد شد تا شرکت‌هایی را که می‌توانند استارت‌‌آپ باشند با یک استانداردی وارد بازار سرمایه کنیم، این شرکت‌ها می‌توانند کوچک، متوسط یا بزرگ باشند.» طبق گفته او برای این شرکت‌ها یک بازار ویژه طراحی می‌شود که قواعد بازی جدیدی دارد و البته شاید بازیگران متفاوت؛ اما این به منزله این نیست که استارت‌آپ‌هایی که در موردشان صحبت می‌کردیم همه جایشان اینجاست. به عقیده هامونی اگر استارت‌‌آپی می‌تواند به بازار اول و دوم فرابورس وارد شود  قطعاً از ورودش استقبال می‌کنیم.
 
به نظر می‌رسد فرابورس در نظر دارد تا شرکت‌ها را بر اساس اشتهای ریسک دسته‌بندی و بنا بر عمر شرکت، بهره‌برداری و تداوم فعالیت، ریسک‌های در نظر گرفته شده برای هر کدام از آنها در یکی از این تابلوها جای دهد.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی به پیوست اعلام کرد که بازار هدف یک بازار تخصصی است از همین رو سرمایه‌گذارانی که وارد این بازار می‌شوند نیز تخصصی عمل خواهند کرد. او پیش‌بینی کرد که با توجه به شرایط بازار هدف، کف خرید برای متقاضیان حضور در این بازار تعریف شود.
 
به عقیده عبدالهی حضور این شرکت‌ها در بازار بورس علاوه بر اینکه موجب توسعه اقتصاد دیجیتال و همچنین توسعه تجارت الکترونیکی خواهد شد، سهم بخش فناوری اطلاعات را در کشور به صورت مشخص شفاف خواهد کرد و به تدریج موجب افزایش این سهم خواهد شد.
 
موضوع ورود شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی برای ورود به بورس بیش از یک سال است که در دستور کار فرابورس قرار دارد، در ابتدا فرابورس اعلام کرده بود که این شرکت‌‌ها با توجه به ساختار شکل‌گیری‌اشان از شفافیت لازم در صورت‌های مالی خود برخوردار نیستند؛ اما به نظر می‌رسد پس از گذشت بیش از یک‌سال امکان شفاف‌سازی صورت‌های مالی این شرکت‌ها فراهم شده است. ازدیگر مشکلات پیش روی استارت‌آپ‌ها ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌هاست. بسیاری ازدارایی این شرکت‌ها جزو دارایی‌های نامشهود به شمار می‌آید که ارزش‌گذاری این مدل دارایی نیز از پیچیدگی خاص خود برخوردار است.
 
اما با وجود تمامی این فراز و فرودها از ابتدای امسال موضوع ورود شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی به بورس داغ شد به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه علاقه خود به حضور در بورس را اعلام کردند حال به نظر می‌رسد در صورت شکل‌گیری و نهایی شدن بازار هدف بسیاری از شرکت‌های متقاضی ورود به بورس بتوانند به سادگی وارد این بازار شوند و زبان مشترک میان تکنولوژی و بورس شکل‌بگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.