اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 9, 2020
11:40 چهارشنبه، 19ام آذرماه 1399
کد خبر: 118930

دولت ژاپن روی سیستم‌های همسریابی با کمک هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند

ژاپن که ما مشکل کاهش جمعیت روبه‌روست، قصد دارد با کمک مالی به طرح‌های همسریابی مبتنی بر هوش مصنوعی، نرخ زاد و ولد را افزایش دهد.
 
 
 از سال آینده میلادی، دولت‌های محلی ژاپن به پروژه‌هایی که از هوش مصنوعی برای همسریابی استفاده می‌کنند، یارانه اعطا خواهند کرد.
 
سال گذشته، تعداد کودکانی که در ژاپن متولد شدند، به کمتر از 865 هزار نفر رسید که تا کنون سابقه نداشته‌است. جمعیت ژاپن به سرعت در حال پیر شدن است و این کشور به دنبال‌ راه‌هایی می‌گردد که نرخ زاد و ولد را، که یکی از پایین‌ترین‌ها در جهان است، افزایش دهد. یکی از تازه‌ترین تلاش‌ها در این زمینه نیز، استفاده از فناوری هوش مصنوعی است.
 
برنامه دولت ژاپن این است که در سال آینده، 2 میلیارد ین (حدود 19 میلیون دلار) از طریق دولت‌های محلی و به منظور افزایش نرخ زاد و ولد هزینه کند.
 
بنا به گزارش بی‌بی‌سی، موسسه‌های متعددی در ژاپن، خدمات زوج‌یابی را در ژاپن ارایه می‌دهند که عمده این خدمات را انسان انجام می‌دهد، اما تعدادی از موسسات و شرکت‌ها نیز سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به کار گرفته‌اند و امیدوارند از این طریق، بتوانند تحلیل‌های پیچیده‌تری را روی فرم‌های مشخصات فردی انجام دهند. برخی از سیستم‌های موجود البته صرفا عواملی مانند درآمد و سن را در نظر می‌گیرند و فقط نتایجی را که شامل تطابق کامل دو نفر باشد، ارایه می‌کنند.
 
بنا به اعلام رسانه‌های محلی، کمک مالی با این هدف اعطا می‌شود که سیستم‌های پیشرفته‌تری ساخته شود که عواملی مانند سرگرمی‌ها و ارزش‌های فردی را نیز در بربگیرد.
 
برآوردها حاکی است که جمعیت ژاپن، که در سال 2017  میلادی به 128 میلیون نفر رسیده بود، تا پایان قرن به کمتر از 53 میلیون نفر خواهد رسید.
 
البته، ساچیکو هوریگوچی، انسان‌شناس دانشگاه تمپل ژاپن، معتقد است که دولت به جای ارایه یارانه به پروژه‌های هوش مصنوعی، راه‌های بهتری  برای افزایش نرخ زاد و ولد دارد؛ راه‌هایی مانند کمک به جوانانی که درآمد پایینی دارند.
 
این گفته وی، به گزارشی اشاره دارد که اخیرا منتشر شده و نشان دهنده ارتباط بین سطوح درآمد پایین و کاهش اشتیاق به برقراری روابط عاشقانه در بین جوانان ژاپنی است.
 
وی به بی‌بی‌سی گفت: اگر جوانان به برقراری رابطه عاشقانه علاقه نداشته باشند، عملا همسریابی نیز ناکارآمد خواهد بود.
 
از سوی دیگر، مدت‌هاست که تحلیلگران، موضوع نبود حمایت از مادران شاغل را در ژاپن مطرح می‌کنند و می‌گویند که در این کشور، از زنان انتظار می‌رود که در کنار شغل بیرون از خانه، وظایف خانه‌داری را نیز انجام دهند و کودکان را بزرگ کنند.
 
دولت ژاپن گفته است که قصد دارد زنان بیشتری را به استخدام تمام وقت تشویق کند؛ با این حال شکاف جنسیتی در این کشور افزایش یافته است.
 
بر اساس گزارش برابری جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد، ژاپن در سال 2019 از میان 153 کشور، در جایگاه نازل 121 قرار داشته و نسبت به سال ماقبل 11 پله نزول کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.