اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 6, 2021
16:02 شنبه، 16ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121772

این هوش مصنوعی با یادگیری از سیگنال‌های مغز پرتره‌های جذاب تولید می‌کند

 
 
محققان سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که جذاب‌ترین ویژگی‌های چهره را بر مبنای سلیقه افراد تشخیص داده و با ترکیب آن‌ها پرتره می‌سازد.
 
محققان دانشگاه‌های هلسینکی و کوپنهاگ برای ساخت این سیستم ابتدا از شبکه‌های مولد تخاصمی (Generative adversarial neural network) برای ساخت صدها پرتره کامپیوتری طبیعی استفاده کردند. این تصاویر سپس یک به یک در مجموع به ۳۰ نفر نشان داده شدند.
 
از داوطلبان خواسته شد تا روی چهره‌هایی تمرکز کنند که از نظر آن‌ها بیشترین جذابیت را دارند. محققان در عین حال، فعالیت‌های مغزی داوطلبان را با استفاده از دستگاه نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) ثبت کردند.
 
سپس الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی چهره‌هایی که بیشترین میزان فعالیت مغزی در داوطلبان ایجاد می‌کردند را تشخیص داد و بعد فرمولی برای پیدا کردن خصوصیاتی که بین این چهره‌ها مشترک هستند تعریف کرد. در نهایت شبکه عصبی با استفاده از داده‌های این آزمایش، چهره‌های جدید را با ترکیب خصوصیات تولید کرد.
 
 
محققان سپس با انجام یک آزمایش دو سو کور (double-blind experiment)، تصاویر بدست آمده از این سیستم و تصاویر بسیاری از چهره‌های دیگر را به افراد نشان دادند. افراد در ۸۷ درصد از مواقع، چهره‌های تولید شده توسط این سیستم را جزو جذاب‌ترین چهره‌ها انتخاب می‌کردند. محققان می‌گویند این درصد در آینده با اصلاح الگوریتم‌ها بیشتر هم خواهد شد.
 
محققان امیدوارند با استفاده از داده‌های این تحقیق بتوان در نهایت سیستم‌هایی با توانایی تشخیص سلایق (Subjective Prefrences) یا تشخیص رفتارهای ناخودآگاه ساخت.
 
یکی از محققان می‌گوید: «این تحقیق نشان داد که می‌توان با وصل کردن شبکه عصبی مصنوعی به واکنش‌های مغزی، تصاویری را تولید کرد که با سلیقه شخصی مطابقت می‌کنند. بینایی رایانه‌ای در دسته‌بندی تصاویر بر مبنای الگوهای عینی بسیار موفق بوده است. با اضافه کردن واکنش‌های مغزی به فرمول نشان دادیم که تشخیص و تولید تصاویر بر اساس خصوصیات روان شناختی، مثل سلیقه شخصی، ممکن است.»
 
مقاله‌ای در مورد این تحقیق اخیراً در ژورنال IEEE Transactions in Affective Computing منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.