تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 5, 2021
14:36 دوشنبه، 16ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122553

رشد ۱۰ برابری کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا

 برخی از کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا و با وجود مشکلات بسیار توانستند رشد ۱۰ برابری را تجربه کنند که در بین آنها، فروشگاه‌های آنلاین، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی و سوپرمارکت‌های آنلاین در صدر قرار داشتند.
 
 سال گذشته صنایع مختلف کشور به دلیل همه گیری کرونا در جهان با رکود مواجه شدند. شیوع این ویروس مشکلات زیادی را رقم زد اما در این میان کسب‌وکارهای آنلاین به دلیل ماهیتی که داشتند توانستند جایگاه خود را در بین مردم پیدا کنند. مردمی که شاید قبلا اعتقادی به خرید اینترنتی نداشتند در این وضعیت به اجبار برای تامین مایحتاج، حمل و نقل و آموزش به فضای مجازی روی آوردند.
در سال ۹۹ برخی از کسب و کارها به نقطه پایان فعالیت خود برسند و برخی با افت رو به رو شوند، اما برخی دیگر از کسب وکارها همه گیری این ویروس منتفع شدند و درآمدشان افزایش پیدا کرد.
 
مجموعه «ابرآروان» که به۶۵ هزار  کسب و کار آنلاین در کشور زیرساخت ابری ارائه می‌دهد در گزارش عملکرد خود در سالی که گذشت به بررسی وضعیت کسب‌وکارهای آنلاین پرداخته است.
 
بنابر این گزارش توسعه زیرساخت‌های ابری کشور با اضافه کردن ۱۳ پاپ سایت خارجی، تقویت ۶ پاپ سایت خارجی و ۴ پاپ سایت داخلی توسعه پیدا کرده است.
 
پرترافیک‌ترین سامانه‌ها
 
آمار ترافیکی این مجموعه ابری نشان می‌دهد سامانه‌های بورسی و سرمایه‌گذاری و سایت خرید خودرو، پرترافیک‌ترین سایت‌ها در سال ۱۳۹۹ بوده‌اند. با توجه به نوسانات بازار بورس و خودرو البته این انتظار می‌رفت که ترافیک حضور کاربران در این حوزه بیشتر باشد.
 
 
به‌واسطه‌ی کرونا خدمات الکترونیک دولتی افزایش پیدا کرد و به همین واسطه سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی هم به جمع پرترافیک‌ترین سامانه‌ها وارد شده‌اند. نکته جالب این است که با توجه به شیوع این ویروس و کاهش سفرها، خدمات سفر که تا سال گذشته با اقبال بالایی روبه‌رو بودند در سال ۱۳۹۹ به آخرین رتبه در بین این سامانه‌های پرترافیک رسیدند.
 
 براساس ترکیب داده‌های حوزه‌های کسب‌وکاری سامانه‌های آنلاین سفارش غذا و تاکسی توانستند از رکود عبور کرده و به رکودشکنی جدیدی در سال ۹۹ دست پیدا کنند.
 
رشد ۱۰ برابری سوپرمارکت‌های آنلاین
 
در این بین سامانه‌های بورسی و فروش خودرو با پیک‌های مقطعی رکوردشکنی کردند. فروشگاه‌های آنلاین رشد دو برابری، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی رشد سه برابری و سوپرمارکت‌های آنلاین رشد ۱۰ برابری را رقم زدند.
 
این در حالی‌ است که سامانه‌های فروش بلیت سفر و رزرو هتل در بهترین حالت توانستند به ترافیک سال گذشته‌شان دست پیدا کنند و سال کرونا را در رکود سپری کردند.
 
طبق آمار، سامانه‌های حمل و نقل، خرید خودرو، خدمات بانکی و بازار سرمایه، فیلم و سریال آنلاین، رسانه‌ها، خرید اینترنتی، دولت الکترونیک، نوبت‌دهی آنلاین خدمات درمانی، سفارش غذا و خدمات سفر به ترتیب توانسته‌اند رتبه یک تا ۱۰ از نظر ترافیک را به دست بیاورند.
 
ترافیک سامانه‌های مربوط به تاکسی‌ و سفارش غذای آنلاین که در زمستان ۹۸ و آغاز کرونا با افت شدید به یک سوم رسیده بود، از فصل بهار با شیب ملایم رو به افزایش گذاشتند و سفارش غذا در فصل تابستان و تاکسی آنلاین در فصل پاییز به ترافیک مشابه سال قبل رسیدند. با ادامه این روند، پیک ترافیکی سامانه‌های سفارش آنلاین غذا در فصل پاییز و سامانه‌های تاکسی آنالین در فصل تابستان شکسته شد.
 
۴ میلیارد درخواست در یک روز 
 
با افزایش خریدهای آنلاین پس از کرونا، فروشگاه‌هایی که به فروش آنلاین محصولات می‌پرداختند با روند افزایشی، رشد دوبرابری نسبت به سال قبل را تجربه کردند و در بلک‌فرایدی (حراج جمعه) به پیک ترافیکی ۴میلیارد درخواست رسیدند.
 
سال کرونا برای سامانه‌های نوبت‌دهی خدمات درمانی پررونق بود و آن‌ها را به ترافیک سه برابری نسبت به سال گذشته رساند.
 
یکشنبه‌ها، بیشترین ترافیک آنلاین
 
 
در این گزارش، الگوی ترافیک آنلاین کاربران ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است. جمع داده‌های کاربران مشتریان نشان می‌دهد بیشترین ترافیک آنلاین کاربران در روزهای یکشنبه و در ساعات پیش از ظهر اتفاق می‌افتد و کمترین ترافیک آنلاین مربوط به ساعت ۴ صبح در تمام روزهاست.
 
۴۱۸ دقیقه قطعی کامل اینترنت در سال گذشته
 
اما دشواری کسب‌وکارهای آنلاین در سال ۱۳۹۹ تنها از کرونا و مشکلات اقتصادی متاثر نبود. اطلاعات سامانه‌ رادار نشان می‌دهد در یک سال گذشته، کم‌تر از یک‌دهم ‌درصد (۴۱۸ دقیقه) قطعی کامل اینترنت رخ داده است. اما با هشت هزار و ۸۷۱ دقیقه اختلال، زیرساخت اینترنت کشور ۵درصد از کل سال با اختلال مواجه بوده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.