تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

April 21, 2021
9:33 چهارشنبه، 1ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123176

قابلیت «شفافیت ردیابی اپ‌» از ۶ اردیبهشت برای همه برنامه‌های iOS اجباری می‌شود

 
 
از تاریخ ۶ اردیبهشت همه‌ اپلیکیشن‌هایی که در اپ استور ثبت می‌شوند باید قابلیت App Tracking Transparency (ATT) یا «شفافیت ردیابی اپ» را فعال کنند تا کاربران تصمیم بگیرند که فعالیت‌هایشان به منظور نمایش تبلیغات ردیابی شود یا خیر.
 
«شفافیت ردیابی اپ» قابلیتی جنجالی در iOS 14.5 است که امکان لغو سیستم‌های ردیابی را برای کاربران دستگاه‌های اپلی فراهم می‌کند. بر اساس این قابلیت، کاربران دیگر نمی‌توانند از IDFA یا «آیدی تبلیغات» استفاده کنند، مگر این که خود کاربر این مجوز را به اپلیکیشن بدهد.
 
اپل پس از مراسم Spring Loaded راهنمای توسعه‌دهندگان خود را با ضرب‌الاجلی به تاریخ ۶ اردیبهشت به‌روز کرد. این شرکت پیش‌تر هم اپلیکیشن‌ها را ملزم به ثبت برچسب حریم خصوصی کرده بود تا مشخص باشد که هر برنامه چه ردیابی‌هایی را انجام می‌دهد.
 
اپل می‌گوید هر اپلیکیشنی که بخواهد سیستم ATT را دور بزند، از اپ استور کنار گذاشته می‌شود. این شرکت توسعه‌دهندگان را تشویق کرده تا در پاپ‌آپی که برای کسب مجوز نمایش می‌یابد به کاربران توضیح دهند که چرا باید آن‌ها را ردیابی کنند.

 
شرکت‌هایی مثل فیسبوک از این قابلیت انتقاد کرده بودند و می‌گفتند که ATT می‌تواند بر کسب و کارهای کوچک و جریان درآمدهای آنان تاثیر بگذارد. فیسبوک آن‌قدر از این قابلیت ناراضی بود که صفحه کاملی از یک روزنامه را به نکوهش ATT اختصاص داد و یک کارزار رسانه‌ای تمام عیار برپا کرد تا در مقابل تصمیم اپل بایستد.
 
با این حال، فیسبوک اوایل اسفند تلویحا پذیرفت که نبرد بر سر قابلیت «شفافیت ردیابی اپ» را به اپل باخته و تلاش‌های آن‌ها برای حذف این ویژگی از iOS بی‌ثمر بوده. حالا باید ببینیم که از هفته آینده با آغاز به کار رسمی این ویژگی چه اتفاقی در دنیای تبلیغات رخ خواهد داد و شرکت‌های بزرگی مثل فیسبوک که اتکای زیادی به درآمد حاصل از تبلیغات دارند چه شرایطی پیدا می‌کنند و چه تغییراتی را در سیاست‌های خود اعمال خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.