تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 5, 2021
17:22 چهارشنبه، 15ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123755

ثبت ۳هزار و ۵۰۰ مطالبه مدنی در سایت کارزار در سال ۹۹

 
هر ۵ ثانیه یک امضا و روزانه ۱۸ هزار امضا توسط کاربران در وب‌سایت کارزار ثبت می‌شود. طبق گزارش سالیانه این پلتفرم، در مجموع سال ۹۹، بیش از ۵میلیون و ۴۸۶هزار رای در این پلتفرم به ثبت رسید. در سال گذشته ۴ میلیون و ۱۵۸هزار و ۸۴۲ نفر مجموعا ۵میلیون و ۴۸۶هزار و ۷۴۶ امضا برای ۳هزار و ۴۹۵ مطالبه مدنی در این سایت ثبت کرده‌اند.
 
در این گزارش که شامل آمار تمام امضاها، فهرست کارزارهای موفق، پرامضاترین کارزارها و پیگیری‌های دبیرخانه‌ای می‌شود، پرامضاترین کارزار سال ۹۹ به مطالبات دانش‌آموزان و بازنشستگان و فرهنگیان تعلق دارد. همچنین مطالبات زنان، منع حیوان‌آزاری و لغو سربازی اجباری نیز در فهرست ده کارزار پر امضا در سال ۱۳۹۹ قرار گرفته‌اند.
 
پرامضاترین کارزارها
برخی از پرامضاترین کارزارها شامل «درخواست تعطیلی مدارس در سال تحصیلی جدید» با ۸۰۸هزار و ۸۳۵ امضا، «درخواست تعطیلی دو هفته‌ای مدارس» با ۴۹۹هزار و ۷۶۲ امضا، «کارزار مخالفت مردمی با برگزاری حضوری امتحانات مدارس» با ۲۳۶هزار و ۴۴۰ امضا، «درخواست تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز» با ۱۳۷هزار و ۴۲۱ امضا، «مطالبه استخدام یکی از فرزندان بازنشستگان در آموزش و پرورش» با ۸۰هزار و ۶۵۹نفر، «تصویب لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت» با ۷۶هزار و ۹۷۸امضا، «درخواست تصویب قانون منع حیوان‌آزاری از مجلس» با ۷۵هزار و ۸۳۰ امضا و «درخواست لغو سربازی اجباری» با ۷۴هزار و ۲۹۸نفر می‌شود.
 
 
کارزارهای موفق و تاثیرگذار کدام بودند؟
در این گزارش کازرهای موفق و تاثیرگذار هم آمده است، برخی از این کارزارها شامل این موارد می‌شود؛  «درخواست توقف هر چه سریعتر دست‌اندازی‌ها به باغستان کهن قزوین»، «درخواست آنلاین شدن تمامی امتحانات دانشگاه جامع علمی کاربردی کل کشور»، «درخواست ایجاد بیمه رایگان روستایی»، «درخواست محافظت از آبزیان دریاچه‌ها و تالاب‌ای استان فارس»، «تقاضای برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد واحد قم به صورت مجازی»، «دادخواست مقاوم‌سازی سیل‌زدگان برای بهار ۱۴۰۰»، «کمپین درخواست نجات نادیا»، «تنها خرس سیاه اسیر»، «تقاضای اجرای قانون تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها»، «درخواست پرداخت فوق‌العاده ویژه کادر درمان»، «جریمه نقدی ناشران کرونا»، «درخواست از شورای شهر جهت برکناری شهردار بندر امام»، «درخواست تعویق زمان برگزاری هشتمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور»، «درخواست تعویق آزمون وکالت»، «اعتراض و درخواست توضیح درباره حذف دختران از روی جلد کتاب درسی»، «درخواست تعویق آزمون استخدامی آذر ماه به دلیل شیوع کرونا».
 
اکثر کارزارها توسط افرادی از خارج از پایتخت و از شهرها و روستاهای مختلف منتشر شده‌اند. پس از استان تهران، به ترتیب استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان و آذربایجان شرقی پربازدیدترین استان‌های کشور بوده‌اند. گستردگی موضوعات محلی و منطقه‌ای در کنار کارزارهای سراسری مربوط به اصناف و اقشار مختلف مخاطبان کارزار را تنوع قابل توجهی داده است.
 

 
پیگیری‌های دبیرخانه‌ای و رسانه‌ایی مطالبات
در این گزارش به آمارهایی از خدمات مشاوره‌ای به نویسندگان و ثبت مطالبات در دبیرخانه نهادهای مخاطب نیز اشاره شده است. در سال ۹۹،  ۳۹۲ نامه رسمی از طرف کارزار مبنی بر تأیید تعداد امضاها صادر شده و بسیاری از آنها توسط نماینده‌های کارزار، در دبیرخانه نهادهای رسمی (شامل مجلس، ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها، قوه قضائیه، دفتر رهبری، سازمان‌ها و…) به صورت حضوری ثبت و پیگیری شده است.
 
ابزار مدنی «جمع‌آوری امضا» یا پتیشن در تمام دنیا با همراهی و کمک رسانه‌ها موثرتر عمل می‌کند. طبق گزارش سالیانه کارزار، مردادماه ۱۳۹۹ سرویس رسانه کارزار راه اندازی شد و در حال حاضر بازتاب‌های رسانه‌ایی کارزار ماهیانه ۱۰۰ خبر و گزارش برآورد می‌شود. اخبار و گزارش‌های ویژه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ملی چون ایرنا، ایسنا، مهر، همشهری آنلاین، ایران، ایلنا، فارس، خبرآنلاین، میزان، دانشجو، برنا، مشرق، باشگاه خبرنگاران جوان، پانا، آنا، آریا و… در کنار روزنامه‌های شرق، اعتماد و… است.
 
 
به نظر می‌رسد کارزار می‌تواند جایگزینی فناورانه برای ایده‌های قدیمی‌تر مانند سفرهای استانی و منطقه‌ای، دریافت نامه‌های کاغذی در مراجعات حضوری و… شود.
 
مدیران کارزار معتقد هستند که این استارتاپ می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مدنی، برای رساندن صدای مردمانی محسوب شود که تا پیش از این هیچ ابزار دیگری برای ابراز نظام‌مند نظرات و مطالبات خود نداشتند که برای گروه‌هایی از مردم که دور از پایتخت زندگی می‌کنند و روستاییانی که اغلب ناامید از شنیده شدن صدایشان توسط مسئولین بسیار موثر واقع شود.
 
سایت کارزار از سال ۹۶ راه‌اندازی شده و به گفته مدیران آن، هدف کارزار ترویج فرهنگ مطالبه‌گری از طریق ایجاد بستری برای هم‌افزایی خواست‌های مدنی است که از طریق جمع‌آوری امضا، دغدغه‌های مهم شهروندان را به رسانه‌ها می‌کشاند و با کمک افکار عمومی و مکاتبه رسمی، پیگیر پاسخگویی از مسئولان می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.