امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 1, 2021
15:29 سه شنبه، 11ام خردادماه 1400
کد خبر: 124888

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: راهبرد ما خلق بازار به جای مجری‌گری است

 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم رونمایی از آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی تاکید کرد که یکی از راهبردهای اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران این بود که در حوزه فناوری اطلاعات به جای این که مجری پروژه‌ها باشد برای حوزه امنیت خلق بازار کند.
 
 امیر ناظمی با اعلام این نظر گفت که آنها سعی کرده‌اند که در حوزه‌های مختلف خلق بازار کنند از آزمایشگاه‌های مختلف گرفته تا کمک شکل‌گیری به شرکت‌‌های دانش بنیان و مجموعه‌های آزمایشگاهی که از دل دانشگاه و مراکز آپا به وجود آمدند.
 
اودر این زمینه گفت: «تلاش کردیم این شرکت‌ها بتوانند به مجموعه‌‌های استارت‌آپی خدمات ارائه بدهند که این کار را در قالب طرح بوم‌واره انجام دادیم. با این کار نهادهای مدرن‌تری مانند «هکرهای کلاه سفید» در بخش خصوصی شکل گرفتند. البته در سال‌های گذشته نیز این فعالیت انجام می‌شد اما اکنون شاهد رقابت چند شرکت بخش خصوصی برای ارایه خدمت در زمینه هکرهای کلاه سفید هستیم.»
 
ناظمی ادامه داد:‌ «اکنون همکاری خوبی بین نهاد دانشگاه و صنعت شکل گرفته و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نهاد پیشرو در حوزه پژوهش‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار نهادهای عملیاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ارائه خدمت است.»
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد: «بر اساس استراتژی‌ایی که در این دوره وجود داشت تقریبا تمام پروژه‌هایی که قبل از اجرا نیاز به پژوهش‌های جدی داشت با محوریت پژوهشگاه ارتباطات پیش رفت. مجموعه‌ای از اقداماتی که نهادهای مختلف انجام دادند همواره از این طریق انجام شد و پژوهشگاه به عنوان حامی و تهیه‌کننده بخش مهمی از سرمایه دانشی در کنار آنها حرکت کرد.»
 
ناظمی تاکید کرد: «برخی از پروژه‌ها در مرحله پایلوت در سازمان‌ها اجرایی می‌شدند و گاهی بخش خصوصی در آن همراهی می‌کرد. یکی از آن پروژه‌ها مربوط به استفاده از اینترنت اشیا در شناسایی آتش سوزی در جنگل گلستان بود که ابتدا این پروژه در بخش پژوهشی وزارتخانه انجام شد و پس از آن با کمک شرکت‌های خصوصی به شکل پایلوت پیش رفت. ماه آینده این پروژه به صورت رسمی افتتاح و به سازمان محیط زیست تحویل داده خواهد شد.»
 
معاون وزیرارتباطات با بیان این‌که بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایی که در حوزه امنیت سایبری انجام می‌شود نیازمند پژوهش‌های مداوم است و ابزارهای مختلفی برای آن به کار گرفته می‌شود افزود: «در این راه دو ابزار اصلی وجود دارد که یکی از آنها مراکز آپا (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی،‌ ‌امداد برای آسیب پذیری و حوادث امنیتی سایبری) است با همکاری دانشگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد شد و کمک کرد تا جریان پژوهش با جریان کاربردی پیوند بخورد.»
 
او اضافه کرد: «مراکز آپا اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در هر استان حداقل یک دانشگاه با معاونت امنیت سایبری سازمان فناوری اطلاعات ایران همکاری دارد.»
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که محور دوم همکاری‌هایی است که با مشارکت پژوهشگاه ارتباطات انجام شد، اعلام کرد که امروز شاهد رونمایی از آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی هستیم.
 
او ادامه داد: «همواره درباره محصولات مختلفی که در حوزه فضای مجازی خصوصا امنیت سایبری توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد تردیدهایی وجود دارد،‌ این تردید خوبی است که محرک شرکت‌ها و سازمان‌هایی می‌شود که بتوانند سطح کیفی این نوع محصولات را ارتقا بدهند. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های سازمان‌های دولتی این است استانداردهایی تولید کنند که یا این استاندارها را خودشان بررسی کنند یا زمینه‌ای ایجاد کنند که آزمایشگاه‌های مختلف این کار را انجام دهند و در نهایت کاربران بتوانند به نتایج برآمده از آن آزمایشگاه اعتماد کنند.»
 
او افزود: «این کار در قالب‌های مختلف در سازمان فناوری اطلاعات انجام شد. یکی از آن قالب‌ها صدور گواهینامه‌های مربوط به مرکز مدیریت راهبری افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) بود که سالهاست انجام می‌شود اما ویژگی اصلی این دوره این است که اکنون سه گواهی مختلف که در گذشته توسط افتا،‌ سازمان فناوری و پدافند غیرعامل صادر می‌شد با یکدیگر ترکیب شده‌اند.»
 
به باور او این ترکیب شدن باعث شد بخش خصوصی راحت‌تر بتواند در این زمینه فعالیت کند، همپوشانی‌ها به حداقل برسد و هزینه‌ها کاهش یابند. براساس توضیحات ناظمی اکنون این امکان به وجود آمده تا شرکت‌ها بتوانند از آزمایشگاه‌های غیراجرایی بخش دولتی و خصوصی استفاده کنند.
 
ناظمی با بیان این که یکی از آزمایشگاه‌ها،‌ پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: «امروز یک آزمایشگاه ارزیابی نیز به مجموع این فرآیندها اضافه می‌شود و این امکان را به وجود می‌آورد که شرکت‌ها محصولات خود را به صورت خوداظهاری مورد ارزیابی قرار دهند و گواهینامه لازم را دریافت کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.