تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 8, 2021
16:20 دوشنبه، 17ام آبانماه 1400
کد خبر: 130198

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: رشد قابل توجه استارتاپ‌های حوزه فروش طلا و زیورآلات

 
گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از نیمه اول امسال حاکی از رشد تقاضا و ارائه مجوز برای کسب‌وکارهای حوزه مصنوعات طلا و جواهر است. براساس آمارهای ارائه شده، از ابتدای سال تا پایان شهریورماه، ۶۴۹ فقره پروانه کسب برای کسب‌وکارهای مجازی صادر شده که ۵.۸ درصد آن سهم رسته سامانه معاملات آنلاین طلای آبشده و مصنوعات طلا و جواهر و نقره است.
 
۴ سال از آغاز فعالیت اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی می‌گذرد. اتحادیه‌ای که با هدف حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی، تسهیل و تسریع در رشد و توسعه کسب‌وکارهای مجازی به راه افتاد. این اتحادیه اخیرا، جدیدترین گزارش عملکردی خود از نیمه اول سال ۱۴۰۰ را منتشر کرده و به بیان آمارهایی در این زمینه پرداخته است.
 
اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ اقدام به صدور ۶۴۹ فقره پروانه کسب کرده است. بیش از ۵۰ درصد از کل پروانه‌های صادر شده در نیمه اول امسال، به کسب‌وکارهای فعال در استان تهران اختصاص دارد. همچنین استان های اصفهان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب بعد از تهران بیشترین پروانه کسب صادر شده را نسبت به باقی استان‌ها داشته‌اند.

کمترین پروانه‌های کسب صادر شده نیز به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و بوشهر اختصاص دارد که تنها یک فقره بوده است. این موضوع می‌تواند بیانگر میزان فعالیت پایین اکوسیستم در استان‌های ذکر شده باشد که شاید از عدم گسترش فرهنگ خرید اینترنتی در بین مردم این استان‌ها نشات گرفته باشد.
 
این اتحادیه در ۷ رسته اقدام به صدور پروانه کسب کرده است که میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده در رسته‌های مختلف حاکی از آن است که ۵۵.۳ درصد شامل عرضه انواع کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی، ۲۹ درصد شامل عرضه انواع کالا در فروشگاه‌های مجازی و ۸.۲ درصد شامل عرضه انواع خدمات در فروشگاه‌های مجازی می‌شود.

 
به نظر می‌رسد شیوع کرونا نقش بسزایی در رشد استفاده مردم از خرید اینترنتی داشته است که شاهد رشد این رسته‌ها نسبت به سال گذشته هستیم. اما نکته قابل توجه این بخش از گزارش، رشد بسیار درخواست و ارائه مجوز در رسته سامانه معاملات آنلاین طلای آب شده و مصنوعات طلا و جواهر و نقره است.
 
در حالی که این رسته در سال ۹۹ تنها ۰.۲۷ درصد از مجوزهای صادر شده را شامل می‌شد این عدد تا نیمه اول امسال به ۵.۸ درصد رسیده است. این موضوع در نتیجه حذف ممنوعیت فروش طلا بر بستر اینترنت بوده که از اواخر سال گذشته سایت‌ها و استارتاپ‌های حوزه طلا توانستند در این زمینه از اتحادیه مجوز گرفته و به کسب‌وکار خود هویت ببخشند.
 
میزان پراکندگی پروانه‌های صادر شده در موضوعات مختلف نیز در نمودار زیر آمده است. با نگاهی مقایسه‌ای می‌توان به این نکته پی برد که خواهان راه‌اندازی تیمی در حوزه جابجایی هوشمند و حوزه گردشگری نسبت به قبل همچنان در حال کاهش است که این موضوع بی ارتباط با بحث کرونا و محدودیت ایجاد شده برای سفر نیست.

از آن سو تیم‌های ارائه کننده فروش طلا و زیورآلات طی ۶ ماهه ابتدایی امسال با رشد خوبی همراه بوده‌اند و در رتبه چهارم قرار گرفته‌اند. این موضوع نشان از استقبال خوب از فروش آنلاین طلا و زیورآلات بوده که تا اواخر سال گذشته امکان فروش قانونی آن‌ها وجود نداشت. نکته جالب توجه میزان صفر بودن خدمات تخفیف و حراجی آنلاین است.
 
در این میان فروشگاه بزرگ با تخصیص ۲۶.۴ درصد از پروانه‌های کسب بیشترین جواز را در فصل پاییز در این دسته کسب کرده است. پس از آن نیز فروشگاه محصولات دیجیتال و لوازم برقی با ۲۱.۷ درصد قرار دارد.
 
طبق این گزارش، حدود ۴۱ درصد از کل پروانه‌ کسب صادر شده از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از نوع حقوقی بوده و ۵۹ درصد از پروانه‌ کسب صادر شده نیز از نوع حقیقی هستند.
 
همچنین از میان ۶۴۹ پروانه کسب صادر شده، تنها ۹۰ فقره برای خانم‌ها بوده است و ۸۶ درصد از کل پروانه‌ها برای آقایان صادر شده است. این نسبت طی یک سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی نشده است و به نظر می‌رسد خانم‌ها تمایلی به راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی ندارند.
 
 
بخش جدید گزارش اتحادیه به تعداد کل کلیک برروی نماد اتحادیه اختصاص دارد. کسب‌وکارهای دارای مجوز ملزم به قرار دادن لوگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در وبسایت خود هستند. طبق آمار منتشر شده تا کنون یک میلیون و ۹۱۳هزار و ۱۴۵ کلیک روی نماد اتحادیه صورت گرفته است که ۲۲ درصد این رقم به نیمه اول امسال اختصاص دارد. افزایش کلیک روی نماد اتحادیه می‌تواند به منزله توجه بیشتر مخاطبین به کسب‌وکارهایی باشد که از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اقدام به دریافت پروانه کسب کرده‌اند.
 
اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از سال ۹۸ بخش بازرسی آنلاین را به قسمت نظارتی خود افزوده و کارشناسان بازرسی اتحادیه با توجه به چک لیست قونین صنفی، از کسب‌وکارهای عضو و دارای پروانه کسب به صورت سه ماهه و آنلاین بازرسی می‌کنند. در صورت احراز تخلف نیز از سوی کسب‌وکار اقدامات قانونی لازم اعمال می شود.
 
طبق گزارش منتشر شده، در نیمه اول امسال، ۳هزار و ۳۴۰ فقره بازرسی صورت گرفته است که ۶۴درصد آن‌ها موفق بوده است.
 
 
خریداران، مصرف‌کنندگان و بازرسان می‌توانند شکایت یا گزارش خود را در مورد تخلفات کسب‌وکارهای اینترنتی به اتحادیه ارسال کنند. اتحادیه هم طبق قانون موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز شکایت یا گزارش تخلف دریافتی را مورد بررسی قرار دهد و در صورت احراز تخلف یا اعتراض شاکی، پرونده را به سازمان تعزیرات حکومتی تسلیم کند. این سازمان و ادارات تابعه موظفند حداکثر ظرف ۲ هفته در جلسه ای با دعوت از شاکی و متشاکی به پرونده رسیدگی و حکم صادر کنند.
 
براساس این گزارش، در ۶ ماهه نخست امسال ۴۸۹۱ فقره شکایت توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مورد بررسی قرار گرفته است که ۷۰ درصد از شکایات ثبت شده در پنل اتحادیه، به اعضای اتحادیه اختصاص داشته و نزدیک به ۸ درصد از شکایات بررسی شده نیز از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سازمان صنعت، معدن، تجارت استان تهران و اتاق اصناف ایران بوده است.

میزان پراکندگی دلایل شکایت نشان می‌دهد بیشترین عامل مربوط به عدم تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمت است که ۲۸ درصد از شکایات را به خود اختصاص داده است. عدم تامین کالا یا ارائه خدمت و تقلب نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و روی هم رفته نزدیک به ۶۰ درصد از علت شکایات را شامل می‌شوند.
 
طبق گزارش اتحادیه، ۸۰ درصد این شکایات مختومه شدند که یا تخلف فرد صنفی احراز نشده یا شاکی پرونده انصراف داده است. همچنین ۶۶ شکایت باطل شده و ۴۵۵ شکایت نیز تکلیفشان در این گزارش مشخص نشده است.
 
گزارش کامل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.