تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 2, 2022
16:13 یکشنبه، 12ام دیماه 1400
کد خبر: 131957

تاکید سازمان اداری بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی؛ در صورت مشاهده تخلف شکایت کنید

 
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اعلام کرد مشتریان بانک‌ها در صورت مشاهده تخطی از قانون و درخواست دریافت کپی مدارک هویتی، می‌توانند به واحدهای رسیدگی به شکایات همان بانک مراجعه کنند. همچنین معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد به هیچ‌وجه نباید اطلاعات پشت کارت ملی شهروندان به‌راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرد
 
در نشستی با حضور مسئولان سازمان اداری و استخدامی کشور، بانک مرکزی و سازمان ثبت احوال کشور، دلایل اجرایی‌ نشدن بخشنامه سازمان اداری و استخدامی مبنی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویتی در دستگاه‌های دولتی، به ویژه بانک‌ها، مورد بررسی قرار گرفت.
 
«علاء‌الدین رفیع‌زاده» معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور در این نشست ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت اجرای بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از مشتریان، گفت:
 
«رویکرد سازمان اداری و استخدامی در ابلاغ این بخشنامه، سهولت دسترسی به خدمات دولت بوده است؛ اما با وجود زیرساخت‌ها و قوانین لازم، وضعیت اجرای بخشنامه مطلوب نیست و بسیاری از بانک‌های خصوصی از اجرای قانون سرباز می‌زنند. این امر باعث می‌شود خدمت‌گیرندگان چنین ضعفی را به پای کل نظام اداری و دولت بنویسند.»
 
رفیع‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه بانک‌های خصوصی و دولتی در قانون برابر هستند اظهار داشت اگر بخشنامه‌ای صادر می‌شود باید هر دو از آن تبعیت کنند و نباید به بهانه خصوصی‌بودن و مخاطب مستقیم بخشنامه‌ها نبودن، برای مردم دردسر ایجاد کرد.
 
وی از بانک مرکزی درخواست کرد بخشنامه‌ای تاکیدی درخصوص ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی صادر کند: «در صورت لزوم و قطعی سامانه، بانک‌ها موظف هستند از مدارک هویتی کپی بگیرند تا هزینه و زمان ارائه خدمت به مشتریان کاهش یابد.»
 
در صورت مشاهده تخلف، شکایت کنید
 
در این نشست، معاون نظارت بانک مرکزی در پاسخ به علت عدم اجرای مطلوب بخشنامه توسط بانک‌ها، گفت:
 
«مطابق قانون مبارزه با پول‌شویی، بانک مرکزی امر احراز هویت برخط را از سال 88 تا سال 98 طی سه بخشنامه اجرا کرده، اما در دسترسی به سامانه ثبت احوال محدودیت‌هایی نیز وجود داشته که مانع اجرای مطلوب قانون شده است.»
 
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز در این نشست با اعلام اینکه در بانک‌های دولتی همواره تاکید شده که احراز هویت از طریق استعلام از سازمان ثبت احوال انجام شود، افزود: «گاهی اجرای قوانین بالادستی که در آن‌ها حفظ مدارک برای ارائه به نهادهای نظارتی تصریح شده با برخی بخشنامه‌ها مانند ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی، همسو نیستند.»
 
او در ادامه با بیان اینکه بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی در 99 درصد بانک‌های دولتی در حال انجام است، اعلام کرد مشتریان بانک‌ها در صورت مشاهده تخطی از قانون می‌توانند به واحدهای رسیدگی به شکایات همان بانک مراجعه کنند: «به‌طورمعمول در مدت 24 ساعت به این شکایت‌ها رسیدگی می‌شود.»
 
مشکل امنیتی کپی از پشت کارت ملی
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور نیز با انتقاد از اینکه برخی بانک‌های خصوصی به بهانه قطعی سیستم احراز هویت، بانک اطلاعاتی از مشتریان خود تشکیل می‌دهند، اعلام کرد:
 
«روزانه به یک میلیون و 500 هزار استعلام بانک‌ها از سامانه پاسخ داده می‌شود و سیستم احراز هویت برخط همواره در حال ارائه خدمت بوده و به ندرت و در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه ممکن است دچار قطعی شود.»
 
او با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه نباید اطلاعات پشت کارت ملی شهروندان به‌راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرد، گفت: «شاهد هستیم از مشتریان بانک‌ها کپی شناسنامه و گاهی کپی پشت و روی کارت ملی درخواست می‌شود که به لحاظ امنیتی این کار قابل توجیه نیست.»
 
گفتنی است سازمان اداری و استخدامی کشور در دو بخشنامه جداگانه در هفدهم شهریورماه 1399 و پنجم دی ماه 1396 و در یک بخشنامه تاکیدی در نهم اسفندماه 99، دریافت کپی مدارک هویتی، از جمله شناسنامه و کارت ملی را از خدمت‌گیرندگان توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.