تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 2, 2022
12:08 چهارشنبه، 13ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132900

شرکت های فناوری باید به قربانیان کلاهبرداری آنلاین غرامت دهند

 
یکی از قانونگذاران انگلیسی معتقد است شرکت های بزرگ فناوری با پلتفرم های آنلاین حاوی تبلیغات کلاهبردارانه، باید خسارت کاربران را بازپرداخت کنند.
 
به نقل از رویترز، این در حالی است که کلاهبرداری آنلاین در سراسر انگلیس بیش از پیش گسترده شده است.
 
مل استراید، رئیس کمیته خزانه داری پارلمان در این باره می گوید: در حالی که بانک ها خود را برای یک قانون داوطلبانه بازپرداخت هزینه به دسته ای از قربانیان کلاهبرداری آماده کرده اند که به اندازه کافی از خود در فضای آنلاین مراقبت می کنند، قوانین کافی برای نظارت بر شبکه های اجتماعی و وب سایت های دیگری که قربانیان در آنجا فریب داده می شوند، وجود ندارد.
 
او در ادامه افزود: پلتفرم های آنلاینی که چنین محتوایی را منتشر می کنند، تلاش کافی برای از بین بردن آن از خود نشان نمی دهند و از سوی دیگر سود مالی دریافت می کنند زیرا به درآمد تبلیغات دسترسی می یابند.
 
سازمان «Tech UK» که نماینده شرکت های بزرگ فناوری از جمله فیس بوک، توئیتر و مایکروسافت در انگلیس است، از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
 
اظهار نظر استراید در حالی بیان می شود که کمیته خزانه داری پارلمان انگلیس یافته هایی از یک گزارش درباره جرائم اقتصادی را منتشر کرد. در این گزارش از دولت خواسته شده بود تا به طور جدی اجبار پلتفرم های آنلاین به بازپرداخت خسارت قربانیان را بررسی کند.
 
این گزارش اشاره می کند Tech UK در ماه دسامبر اعلام کرده بود فیس بوک، توئیتر و مایکروسافت، تعهد کرده بودند سرویس های مالی تبلیغ کنندگان را ملزم به دریافت اجازه از مرجع راهبرد امور مالی انگلیس می کند. پیش از آن نیز گوگل، تیک تاک و آمازون اقدامات مشابهی انجام داده بودند.
 
اما در گزارش اشاره شده هیچ بازه زمانی مشخصی برای انجام این تغییرات مشخص نشده و بقیه پلتفرم های آنلاین نیز از آن پیروی نکرده اند.
 
این درحالی است که انگلیس به مرکز کلاهبرداری های بانکی در جهان تبدیل شده است. رویترز در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی طی گزارشی اعلام کرد طی ۶ ماه نخست سال گذشته ۷۵۴ میلیون پوند (معادل یک میلیارد دلار) سرقت شده که نسبت به همین بازه از ۲۰۲۰ میلادی ۳۰ درصد بیشتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.