اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 4, 2022
12:48 جمعه، 15ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132955

سه سامانه پایش ماهواره ای و یک سامانه رصد برخط رونمایی شدند

 
سه سامانه پایش ماهواره ای و یک سامانه رصد بر خط از رصدخانه خیام با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
 
 سامانه‌های «آتش‌بان» برای پایش ماهواره‌ای آتش فعال و مدیریت آتش‌سوزی، «کرانه» برای رصد رودخانه‌ها، تالاب‌ها و بدنه‌های آبی کشور، «آفاق» برای پایش گرد و غبار و آلودگی هوا، و همچنین سامانه «کیهان» برای رصد آنلاین آسمان و داده‌گیری از اجرام سماوی از طریق رصدخانه خیام سازمان فضایی رونمایی شد.
 
سامانه آتش بان می تواند از سوی همه سازمان ها و نهادهای مسئول حفظ و نگهداری از منابع طبیعی مورد استفاده قرار گیرد که وزارت جهادکشاورزی و سازمان های جنگل ها و مراتع، حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران می توانند از محصولات این سامانه استفاده کنند.
 
سامانه آفاق (گرد و غبار و آلودگی هوا) کاربردهای بسیار زیادی در شناسایی گرد و غبار، پایش و ردیابی مسیر گرد و غبار، شناسایی کانون های ایجاد گرد و غبار و برآورد شدت گرد و غبار دارد که سازمان مدیریت بحران، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهادکشاورزی، سازمان هواشناسی و نهادهای مدیریت شهری و مراکز پژوهشی می توانند از محصولات این سامانه استفاده کنند.
 
سامانه کرانه (تالاب ها و بدنه های آبی) سامانه ای است که به شناسایی بدنه های آبی به صورت منظم و مستمر برای بخش های مختلفی مانند اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، شیلات، محیط زیست و منابع طبیعی می پردازد و وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت بحران از بهره برداران این سامانه هستند.
 
سامانه کیهان رصد بر خط از رصدخانه خیام نیز دیگر سامانه رونمایی شده در این مراسم است که علاقه مندان از طریق این سامانه قادر خواهند بود تا به رصد زیبایی های آسمان بپردازند. در راستای ایجاد دسترسی عمومی به امکانات این رصدخانه پروژه ارایه خدمات رصدی رصدخانه خیام بر بستر وب در قالب ایجاد سامانه رصد آنلاین آسمان به نام سامانه کیهان انجام شده است.
 
رصدخانه خیام سازمان فضایی ایران در پایگاه فضایی ماهدشت با ماموریت انجام فعالیت های علمی، فنی و توانمندسازی در زمینه نجوم رصدی و هوایی ایجاد شده است.
 
مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات ، سورنا ستاری معاون رئیس جمهور و دیگر مسوولان صنایع دفاعی و فضایی برگزار شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.