اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 9, 2022
10:42 چهارشنبه، 20ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133146

رگولاتوری: شاید احتساب ترافیک نیم‌بها برای سایت‌ها اختیاری شود

 
مشاور عالی رئیس سازمان رگولاتوری حذف تعرفه ترافیک نیم‌بها را تکذیب و آن را تصمیمی خودسرانه از سوی برخی وبسایت‌های داخلی دانست. به گفته وی لزوم بازبینی در روش حمایتی با ارائه ترافیک نیم‌بها حس شده و برخی از تولیدکنندگان محتوا خواستار اختیاری شدن این موضوع هستند؛ از همین رو بررسی آن و تبعاتش در دستور کار رگولاتوری قرار داد.
 
به تازگی چند سایت پربازدید با انتشار بنری در وبسایت خود، کاربران‌شان را از محاسبه تمام بهای ترافیک مصرفی سایت‌هایشان آگاه کرده‌اند. موضوعی که در کنار صحبت‌های اخیر رئیس رگولاتوری مبنی بر لزوم بازنگری در محاسبه ترافیک نیم‌بها به خصوص برای VODها این شائبه را ایجاد کرد که چنین تغییری عملی شده است. اما «مهدی روحانی‌نژاد»، مشاور عالی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با دیجیاتو این موضوع را رد و اعلام کرد هنوز هیچ مصوبه‌ای در این زمینه اتخاذ نشده است.
 
او با اشاره به تاریخچه تصمیم محاسبه نیم‌بهای تعرفه ترافیک سایت‌های داخلی، علت اصلی آن را حمایت از محتوای داخلی عنوان کرد و گفت:
 
«حمایت از محتواهای داخلی یکی از سیاست‌های جدی شورای عالی فضای مجازی است. این شورا در راستای سندهای کلان کشور برای مزیت‌بخشی به محتوای داخلی، محاسبه نیم‌بهای تعرفه ترافیک برای وبسایت‌های داخلی و یک سوم برای پیام‌رسان‌های بومی را مصوب و به وزارت ارتباطات ابلاغ کرد. این مهم نیز در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب و به اپراتورها ابلاغ شد.»
 
روش حمایتی که البته مختص ایران بوده و در سایر کشورهای دنیا شاهد موضوعی عکس هستیم. به گفته روحانی‌نژاد در دنیا مفهومی به نام اسپانسر دیتا پیاده‌سازی شده که دارنده محتوا جهت دسترسی رایگان مشترکینش به دارنده شبکه (اپراتور) پول پرداخت می‌کند: «یا شرکتی تبلیغاتی به کاربران اینترنت زمان‌دار رایگان در صورت تماشای محتوای تبلیغاتی ارائه می‌کند که هزینه آن به اپراتور داده می‌شود.»
 
ماجرای محاسبه تمام‌بها ترافیک برخی از وبسایت‌های داخلی
اما به نظر می‌رسد برخی از تولیدکنندگان محتوا اکنون از این حمایت راضی نبوده و تعرفه ترافیک بازدید از وب‌سایت‌هایشان به صورت تمام‌بها محاسبه می‌شود. روحانی‌نژاد با تایید این موضوع آن را اقدامی از سوی خود تولیدکنندگان محتوا دانست و گفت:
 
«رنج آی‌پی وبسایت‌های داخلی در سازمان فناوری اطلاعات ثبت و به اپراتورها ابلاغ شده که هر محتوایی را که مشترکین از این رنج آی‌پی می‌بیند به صورت نیم‌بها و برای پیام‌رسان‌ها یک سوم محاسبه کند. اما اخیرا برخی وب‌سایت‌ها آی‌پی خود را تغییر داده‌اند تا ترافیک تمام‌بها محاسبه شود.»
 
به گفته وی برخی از تولیدکنندگان محتوا اعتقاد دارند چنین حمایتی در حال حاضر نتیجه عکس داده و به نفع آن‌ها نیست. از همین رو برخی از شرکت‌هایی که در حوزه محتوا سرمایه‌گذاری کرده و کسب‌وکارشان تولید و فروش محتوا است، همانند VODها، خواستار تغییر این نوع حمایت شده‌اند.
 
مشاور عالی رئیس رگولاتوری با بیان اینکه سیاستی که یک زمانی نتایج مثبت داشته نمی‌تواند تا ابد نتیجه مثبت داشته باشد، افزود:
 
«در صورتی که محتوا داخلی باشد و اپراتورها نیاز به پرداخت پول اینترنت بین‌الملل به شرکت زیرساخت نداشته باشند، حداکثر 20 درصد در هزینه‌های آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود. اما آن‌ها بایستی این محتوای داخلی را با 50 درصد تخفیف به کاربر عرضه کنند و عملا با ضرر به کاربران خدمات می‌دهند. در همین حال تولیدکنندگان محتوا نیز با اعتقاد بر اینکه اپراتورها از تماشای این محتواها توسط کاربران درآمد کسب می‌کنند به دنبال دریافت سهم هستند. اما اپراتور عملا برای ارائه چنین محتواهایی ضرر کرده و تقسیم سود حاصل از ضرر معنایی ندارد.»
 
به اعتقاد روحانی‌نژاد این امر موجب ضرر کردن تولیدکنندگان محتوا شده و در همین راستا برخی از آن‌ها خواستار اختیاری شدن ارائه ترافیک نیم‌بها شده‌اند. او در این رابطه با تاکید براینکه سازمان تنظیم مقررات به متضرر نشدن مردم اهمیت بسیاری می‌دهد اظهار داشت دارندگان محتوا بایستی تمام بها بودن تعرفه ترافیک خود را به کاربران خود اطلاع دهند در غیر این صورت تخلف بوده و با آن‌ها برخورد خواهد شد.
 
روحانی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا رگولاتوری تصمیمی مبنی بر حذف تعرفه نیم‌بها دارد، اظهار داشت هنوز هیچ مصوبه‌ای در این زمینه صورت نگرفته اما صحبت‌هایی درباره آن شده است.
 
حذف تعرفه نیم‌بها در سبد هزینه افراد محسوس نیست
اما درخواست برخی از تولیدکنندگان محتوا مبنی بر محاسبه تمام‌بهای ترافیک، دلخوری کاربرانی که با این مشوق جذب پلتفرم‌های داخلی شده‌اند را به همراه نخواهد داشت؟
 
مشاور عالی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:
 
«متاسفانه هنوز استقبال خوبی از محتواهای داخلی نشده و تنها حدود 25 درصد از ترافیک اینترنت هر کاربر صرف مراجعه به پلتفرم‌های داخلی می‌شود. همچنین این موضوع خواست تنها برخی از تولیدکنندگان محتوا بوده و سایرین از تعرفه ترافیک نیم‌بها همچنان استقبال می‌کنند.»
 
او با اشاره به نظرسنجی انجام شده از سوی اپراتورها اعلام کرد تعرفه نیم‌بها در حال حاضر آنچنان مورد توجه مردم قرار ندارد، بنابراین با توجه به سهم اندک این تعرفه از مصرف اینترنت کاربران و عدم اهمیت آن برای افراد به نظر می‌رسد محاسبه تمام بها موجب نارضایتی مردم نشود.
 
روحانی‌نژاد عدم افزایش تعرفه اینترنت طی سال‌های اخیر و قیمت میانگین 3 هزار تومان برای هر گیگابایت را عامل دیگری برای عدم نارضایتی مردم دانسته و اعتقاد دارد پایین بودن تعرفه اینترنت باعث خواهد شد تا حذف ترافیک نیم‌بها تاثیری در مصرف مردم نداشته باشد.
 
از سوی دیگر به اعتقاد وی فضای رقابتی موجود و احتمال مهاجرت مخاطبان از پلتفرمی با تعرفه تمام بها به پلتفرم دیگر با تعرفه نیم‌بها باعث می‌شود تا دارندگان محتوا نتوانند به راحتی در این باره تصمیم بگیرند:
 
«این موضوع ابعاد مختلفی داشته که بایستی تمامی آن‌ها بررسی شوند. در حال حاضر نیم بها بودن عملا به نفع تولید محتوا است چرا اینکه اپراتور به جای او هزینه و سوبسید پرداخت می‌کند در حالی که قبلا مطرح شد این موضوع در هیچ جای دنیا بدین شکل نیست.»
 
به گفته مشاور عالی رئیس رگولاتوری، اپراتورها با توجه به سیاست‌های کلان کشور در محاسبه نیم‌بهای ترافیک همراهی می‌کنند اما تولیدکننده محتوا و اپراتورها خواستار اختیاری شدن این موضوع هستند: «از ما درخواست شده است در صورتی که خود تولید کننده محتوا به این نتیجه رسید که تعرفه تمام‌بها محاسبه شود، اجازه داده شود تا رفتار اقتصادی در این بحث حاکم شده و موضوع اختیاری شود. زیرا هدف ما حمایت از دارنده محتوا بوده و اگر هر یک به این جمع‌بندی رسیدند که این نوع محاسبه به سود آن‌ها نیست برای همان پلتفرم درخواست دهنده، ترافیک تمام‌بها محاسبه شود.»
 
اگرچه هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه از سوی رگولاتوری گرفته نشده است اما با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس رگولاتوری مبنی بر بازنگری در تعرفه نیم‌بها، صحبت‌های روحانی‌نژاد و اقدام اخیر چند تولیدکننده محتوا به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد اختیاری شدن این ماجرا باشیم تا کاربران نیز در این زمینه حق انتخاب داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.