میز خدمت مجمع تشکلهای دانشبنیان ایران با هدف ارائه مشاوره رایگان به شرکتهای بخش خصوصی آغاز به کار کرد. این میز قرار است نیاز مخاطبان خود را شناسایی و مدیریت کرده و امکان ارتباط هدفمند در اکوسیستم مورد نظر را ایجاد کند.
میز خدمت مجمع تشکلهای دانشبنیان قرار است خدماتی در حوزه تاسیس، توسعه و انحلال، سازمان و مدیریت، سرمایهگذاری، آموزش و رویداد، توسعه بازار و بینالملل و حقوقی و مالیات به مجموعهها ارائه کند.
این میز قرار است در زیرگروهها خدماتی مانند شکلدهی کسبوکار، فرآیند تاسیس، فرایند انحلال و ورشکستگی و مشاوره دانشبنیانی، تحقیق و توسعه، منابع انسانی، عارضهیابی، راهبرد و تحول، محیط زیست، جذب سرمایه، وام و تسهیلات، ارتقای سیستمهای مالی، سرمایهگذاری دانشی و فناورانه، توانمندسازی، برگزاری رویداد، حل مسائل فناورانه، همکاریهای بینالمللی، مسائل گمرک، تحقیقات بازار و صادرات دانشبنیان ارائه بدهد.
سحر بنکدارپور، دبیرکل مجمع تشکلهای دانش بنیان و رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در گفتوگو با پیوست در اینباره میگوید: ما با این هدف که مشکلات کسبوکارها را رفع کرده و به آنها مشاوره بدهیم، میز خدمت را طراحی کردهایم. مشاورههای میز خدمت در حوزههای مختلفی از جمله بحثهای مدیریتی، عارضهیابی، انحلال، دانشبنیان شدن، توسعه بازار بینالمللی و داخلی، سرمایهگذاری و غیره انجام میشود. علاوه بر این دورههای آموزشی و رویدادهایی با رویکرد به نمایشگذاری ایدهها و توانمندیها، احصای نیاز شرکتها و جذب سرمایهگذار برگزار میشود.
دبیرکل مجمع تشکلهای دانش بنیان و رییس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران
او در توضیح اینکه مجمع تشکلهای دانش بنیان اتاق بازرگانی تهران چه نیازی را از این شرکتها شناسایی کرده است که این میز خدمت را راهاندازی کرده، توضیح میدهد: یکی از اهداف ما این است که حلقه واسطی بین کسبوکارهای سنتی و مدرن باشیم و آنها را باهم پیوند بدهیم و نوآوری را وارد صنایع و کسبوکارهای سنتی کنیم.
بنکدارپور با بیان اینکه بیشترین درخواستی که از شرکتها داشتیم در بخش عارضه یابی بوده است، توضیح میدهد: به طور مثال ما میتوانیم وقتی مجموعهای با مشکلی مواجه شده، راهنما و مربی به مجموعه معرفی کنیم تا مشکل رفع شود یا مشکل را پیدا کند یا در مواردی ایدهای وجود دارد و مجموعه نمیداند چطور باید آن را راه اندازی کند و چه فرایندی دارد یا اینکه روال دانشبنیان شدن چیست. در این موارد مجموعهها میتوانند از مشاوره ما استفاده کنند یا از حضور مربی و راهنما بهرهمند شوند.
به گفته او مشاوره این مجمع به اعضای خود یا اعضای اتاق بازرگانی رایگان است.
بنکدار پور در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه بازارهای داخلی و خارجی میگوید: بسیاری از مجموعههای دانشبنیان کوچکاند و به طور کامل روی تخصص خود تمرکز کردهاند. به طور مثال تخصص تمام افرادی که قطعات الکترونیک طراحی میکنند، برق است و هیچکدام بازرگان و تاجر نیستند و نمیتوانند علاوهبر محصول خود روی فروش تمرکز کنند. ما قصد داریم در قالب خدمات این میز خدمت برای توسعه بازارهای داخلی و خارجی به آنها کمک کنیم.
او با بیان اینکه اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده است، به همکاریهای مشترک بین ایران و بوسنی هرزهگوین اشاره میکند در مدت فعالیت این میز خدمت اقداماتی مانند رفتوآمد هیاتهای تجاری، سرمایهگذاری، تولید محصولات مشترک و غیره انجام شده است.
دبیرکل مجمع تشکلهای دانش بنیان و رییس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران براین باور است که افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان، افزایش تعداد اعضای اتاق و معرفی کردن خدمات اتاق به آنها از ارزشافزودههایی است که میزخدمت در آینده ایجاد خواهد کرد.