فناوری اطلاعات

May 30, 2022
11:40 دوشنبه، 9ام خردادماه 1401
کد خبر: 136208

یک سال فعالیت‌های سامسونگ برای حفاظت از مردم و سیاره

موضوع روز جهانی بهداشت امسال (سیاره ما – سلامت ما) نشان دهنده این تفکر است که سلامت انسان عمیقاً با سلامت محیط‌زیست در ارتباط است. سامسونگ الکترونیکس، از طریق برنامه ارتقا گلکسی، مأموریتی برای توسعه شیوه‌های نوآورانه و پایدار دارد که نه تنها منابع سیاره را حفظ می‌کند، بلکه موانع دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مقرون به صرفه را برطرف می‌کند.
اوایل سال ۲۰۲۱، سامسونگ پروژه‌ای را به منظور تغییر کاربری گوشی‌های قدیمی گلکسی خود  و استفاده از این دستگاه‌ها در بخش بهداشت چشم مناطق توسعه نیافته، آغاز کرد. با اجرای این برنامه صدها دستگاه قدیمی گلکسی تغییر کاربری پیدا کرد و برای دسترسی به مراقبت‌های اساسی چشم به بیش از ۳ هزار بیمار در مراکش، هند و پاپوآ گینه‌نو مورد استفاده قرار گرفت. در سالگرد شروع این برنامه، پیامدها و نتایج یکساله این فعالیت مسئولیت اجتماعی سامسونگ را مرور کرده‌ایم.
 
ارتقای دستگاه‌های گلکسی به دوربین‌های تشخیص
در سراسر جهان، 1.1 میلیارد نفر از ضعف بینایی رنج می‌برند که 90 درصد آن‌ها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند و به مراقبت‌های بهداشتی بینایی مقرون به صرفه و با کیفیت دسترسی ندارند. برای رفع این مشکل، سامسونگ طی همکاری با سازمان جهانی پیشگیری از نابینایی (IAPB) و دانشگاه پزشکی یونسی (YUHS) در کره، گوشی‌های قدیمی و بدون استفاده گلکسی را به دوربین‌های تشخیص پزشکی EYELIKE Fundus تبدیل کرد که به متخصصان پزشک و غیر پزشک امکان می‌دهد بیماران را برای شرایطی که ممکن است منجر به نابینایی شود غربالگری کنند. در این برنامه گوشی‌های قدیمی گلکسی به بخش اصلی دوربین دستی EYELIKE تبدیل می‌شود که یک لنز روی آن قرار گرفته و برای عکس برداری و تشخیص Fundus از آن استفاده می‌شود. این گوشی‌های گلکسی از هوش مصنوعی برای تحلیل و تشخیص بیماری بر اساس تصاویر گرفته شده از چشم استفاده خواهند کرد و با اتصال به یک اپلیکیشن بصورت دقیق داده‌های بیمار را بررسی کرده و با هزینه‌ای بسیار کمتر از ابزارهای درمانی تجاری، یک روند درمانی را پیشنهاد می‌دهد. 
da6dac80-aed3-4a13-8382-82af48fab0ff.jpg
دکتر آلوکنات دی، مشاور اجرایی در موسسه نوآوری باز سامسونگ در بنگلور می‌گوید: «ما به تیم خود در سامسونگ افتخار می‌کنیم که با تبدیل فناوری ارتقا یافته گلکسی به دستگاه‌هایی با قابلیت تشخیص نقص بینایی از طریق پلتفرم EYELIKE توانست به طیف گسترده‌ای از بیماران یاری رساند». 
 
تسهیل دسترسی به خدمات مراقبت از چشم در مراکش
از زمان معرفی EYELIKE در مراکش، سامسونگ با Global Care و 21 سازمان دیگر، از جمله مراکز بهداشت عمومی و کلینیک‌های خصوصی، برای تغییر کاربری 60 عدد از تلفن‌های هوشمند قدیمی به دوربین EYELIKE Fundus همکاری کرده است.
محسن ایتهدی، عینک‌ساز، می‌گوید: «در مراکش، ما با کمبود پرسنل پزشکی و تجهیزات چشم‌پزشکی مواجه هستیم. بنابراین من نسبت به EYELIKE و مزیت‌های متعدد آن به ویژه برای بیمارانی که در مناطق دور دست زندگی‌می‌کنند، خوش‌بین و در عین حال خوشحالم». 
اپتومتریست‌های محلی از این دوربین برای غربالگری بیش از 2028 بیمار و ارائه مراقبت‌های پس از تشخیص، از جمله تجویز عینک برای 128 نفر، برنامه‌ریزی ویزیت دوباره برای 205 نفر و فرستادن 50 نفر به بیمارستان‌های چشم برای درمان بیشتر، استفاده کرده‌اند.
 
برنامه‌های ارتباط با بیماران در هند
با درک این موضوع که نابینایی یک مشکل رایج در هند است، سامسونگ نزدیک به 200 دستگاه گوشی هوشمند دست دوم و قدیمی را ارتقا و در اختیار بیمارستان‌های محلی قرار داده است. این رویکرد نوآورانه برای بیمارانی مانند جامونا پراساد که بیش از یک سال است به طور مکرر برای کاهش بیناییش عینک تجویز شده، موفقیت‌آمیز بوده است. پس از بررسی چشمان جامونا با دوربین EYELIKE Fundus در مرکز مراقبت‌های اولیه چشم در بیمارستان چشم سیتاپور، سرانجام مشکلش رتینوپاتی دیابتی تشخیص داده شد. به گفته اپتومتریست‌های او، بینایی جامونا از آن زمان به بعد بهبود یافته است.
 
در عین حال، بسیاری از بیمارانی که در جوامع دورافتاده زندگی می‌کنند، برخلاف جامونا پراساد به مرکز بینایی دسترسی ندارند. به لطف ماهیت قابل حمل دوربین‌ها، اپتومتریست‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌های توسعه به روستاهای دور افتاده سفر کنند و افراد را برای بیماری‌های احتمالی چشم غربال کنند. در نتیجه به وسیله دوربین EYELIKE Fundus، بیش از هزار بیمار در هند از طریق موسسات پزشکی محلی و برنامه‌های توسعه، غربال شدند.
360234ec-dbe9-4521-90f8-5f7601143f12.jpg
آموزش کادر پزشکی در پاپوآ گینه‌نو
در پاپوآ گینه‌نو، مراکز مراقبت‌های بهداشتی اغلب برای یافتن چشم پزشکان آموزش دیده و تجهیزات حیاتی لازم برای درمان بیماری‌های شبکیه با مشکل مواجه هستند. این وضعیت با شیوع نابینایی در سراسر کشور تشدید شده است. در سراسر کشور و برای بیش از 9 میلیون نفر، تنها 14 چشم پزشک آموزش دیده و سه دوربین fundus وجود دارد.
دکتر جمبی گاراپ، رئیس کمیته ملی پیشگیری از نابینایی و استاد چشم پزشکی در دانشگاه پاپوآ گینه‌نو، می‌گوید: «به لطف برنامه سامسونگ و دوربین‌های EYELIKE Fundus، ما اکنون برای گسترش خدمات مراقبتی و غربالگری در مقیاس ملی به تعداد کافی دوربین داریم. ما در حال آموزش پزشکانی هستیم که امید داریم بتوانند به تشخیص مشکل بیماران در سطح ملی کمک کنند و درک مردم را از بیماری‌هایی که دارند بهبود بخشند».
 
آموزش پزشکان و سایر کارکنان کلینیک برای غربالگری بیماران با استفاده از دستگاه EYELIKE به پر کردن شکاف‌های برابری سلامت کمک می‌کند. این اقدامات حتی در مناطق و جوامع روستایی نیز اجرا می‌شوند. علیرغم محدودیت‌های همه‌گیری COVID-19 که باعث تاخیر در غربالگری بیماران شده است، دکتر گاراپ منتظر از سرگیری این غربالگری‌ها در سال جاری است. او امیدوار است که بتواند مربیان بیشتری را به جوامع روستایی بفرستد تا به کارکنان مراکز آموزش‌های بیشتری ارائه دهند، و علاوه بر آن با دستگاه‌های EYELIKE تحقیقاتی روی اختلالات چشمی نادر مانند بیماری Eales انجام دهند.
 
پیشبرد چشم انداز پایداری سامسونگ
به عنوان بخشی از مأموریت خود برای هدایت فناوری در جهت هدف‌های مفید و اثرگذاری مثبت بر مردم و سیاره زمین، سامسونگ قصد دارد این برنامه‌ها را از طریق پشتیبانی فنی مستمر و همکاری‌های چند جانبه ارتقا دهد تا امکان آموزش مداوم و غربالگری بیماران در سراسر کشور را فراهم کند.
سامسونگ به ارائه فناوری‌های نوآورانه‌ای تعهد دارد که به ساخت آینده‌ای بهتر کمک می‌کنند و کاربران را برای استفاده از شیوه‌های پایدارتر توانمند می‌سازد. این فعالیت همچنین شامل انجام اقدامات ثمربخش برای کاهش اثرات زیست محیطی و تغییر شکل تجربیات مصرف کننده از طریق پلتفرم گلکسی برای سیاره (Galaxy for the Planet) می‌شود. EYELIKE به طور خاص به سامسونگ کمک می‌کند تا با عدم تولید پسماند در محل‌های دفن زباله و کاهش پسماندهای الکترونیکی تا سال 2025، تأثیرات زیست محیطی خود را به حداقل برساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.