فناوری اطلاعات

July 29, 2022
18:59 جمعه، 7ام مردادماه 1401
کد خبر: 137895

آیا رکود اقتصادی، غول‌های فناوری را می‌بلعد؟

حتی غول‌های فناوری مانند آمازون و متا نیز نمی‌توانند از رکود اقتصادی فرار کنند. در پی انتشار گزارش مالی شرکت‌های توییتر و اسنپ در یک هفته اخیر، قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس نیویورک به‌شدت کاهش یافت. ظاهرا گزارش مالی شرکت‌های تکنولوژی دیگر در طول دو هفته آینده منتشر می‌شود. با توجه به ریزش قیمت سهام توییتر و اسنپ، حالا سرمایه‌گذاران نسبت به گزارش شرکت‌های دیگر چندان امیدوار نیستند و خودشان را برای اخبار بدی آماده کرده‌اند. در واقع رکود اقتصادی که در ماه‌های اخیر شدت گرفته است، حتی شرکت‌های بزرگ و شکست‌ناپذیری نظیر اپل و آمازون را هم از پا درآورده.
 
طبق گزارش‌های منتشر شده از شرکت آمازون، به‌نظر می‌رسد این شرکت کمترین رشد مالی را در دهه‌های اخیر داشته است. شرکت‌های بزرگ دیگر نظیر اوبر و دوردش (DoorDash) نیز با بحران مالی مواجه شده‌اند. به‌طور کلی تحلیلگران دلیل اصلی بحران مالی در این شرکت‌ها را کاهش بودجه اختصاص یافته از سوی مصرف‌کننده به دنبال تورم و نوسانات اقتصادی عنوان کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ، کند شدن رشد شرکت‌های فناوری، دلایل متفاوتی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش درآمدهای حاصل از تبلیغات آنلاین است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی شرکت تحقیقاتی MAGNA، بازار تبلیغات دیجیتال ایالات‌متحده در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تنها ۱۱درصد رشد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرده است.
 
ارزش بازار متا نصف شد
تبلیغات آنلاین بخش بزرگی از درآمد شرکت‌های تکنولوژی است، اما به نظر می‌رسد تمایل شرکت‌های آگهی‌دهنده به تعامل و معامله با رسانه‌های اجتماعی به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، کاهش یافته است. طبق پیش‌بینی‌ تحلیلگران، کاهش تبلیغات آنلاین تاثیر چشمگیری در قیمت سهام شرکت متا نیز خواهد داشت. سرمایه‌گذاران بسیار نگران تاثیر رکود اقتصادی بر قیمت سهام شرکت‌های تکنولوژی هستند. در سال جاری میلادی قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های فناوری بزرگ حاضر در شاخص نزدک، به‌طور متوسط با کاهش ۲۴ درصدی همراه بوده است. طبق آمارها میزان کاهش قیمت سهام آمازون کمی بیشتر از ۲۴ درصد بوده است؛ اما متا در این فرآیند کاهشی، نیمی از ارزش بازار خود را از دست داده است.
 
در وضعیت فعلی رکود اقتصادی، شرکت‌های فناوری برای نجات خودشان به کمک تبلیغات آنلاین، با یکدیگر وارد رقابت شده‌اند. گوگل و فیس‌بوک مدت‌ زیادی است که در صدر جدول بیشترین میزان جذب تبلیغات آنلاین قرار گرفته‌اند؛ حالا آمازون و تیک‌تاک نیز برای رقابت با این شرکت‌ها وارد میدان شده‌اند. در گزارش منتشر شده توسط شرکت مادر فیس‌بوک – متا- آمده است که درآمد خالص آن ۳۳ درصد کاهش داشته است. از طرفی انتظار می‌رود که شرکت آلفابت- شرکت مادر گوگل- هم شاهد کمترین میزان رشد فروش خود باشد.
 
‌اریک فرانچی‌، عضو شرکت سرمایه‌گذاری AperiamVentures، در این مورد گفت: «همه‌چیز به سرعت تغییر کرده است و به نظر می‌رسد در حال حاضر فیس‌بوک و گوگل بسیار عقب مانده‌اند.» میزان فروش آمازون با رکود مواجه شده است، اما این تنها مشکل این بازارگاه آنلاین نیست؛ آمازون در حال حاضر باید با کاهش میزان سرمایه‌گذاری جهانی نیز دست‌وپنجه نرم کند. هر چند صنعت تجارت الکترونیک پس از شیوع کرونا رونق گرفت و به همین دلیل آمازون برای رفع نیاز مشتریانش ناچار به افزایش ظرفیت انبارهای خود شد؛ اما به دنبال فروکش کردن موج شیوع کرونا، مردم هم به تدریج دوباره به خریدهای حضوری روی آورده‌اند. به این ترتیب است که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سود فروش هر سهم آمازون در سه ماهه دوم سال برابر ۱۴ سنت بوده و انتظار می‌رود درآمد خالص آن تا ۸۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد. با تمام این‌ها، تحلیلگران معتقدند حتی اگر رکود اقتصادی بسیار شدید باشد، آمازون به لطف شهرت و قیمت‌های مناسبش می‌تواند بهتر از رقبای خود عمل کند.
 
رکود اقتصادی به شرکت‌های اوبر، لیفت و دوردش هم نفوذ پیدا کرده است. در سال جاری میلادی سهام این شرکت‌ها به‌شدت سقوط کرده است؛ لیفت بیش از دو سوم ارزش بازار خودش را از دست داده است. این شرکت در طول دوره همه‌گیری آسیب بسیار زیادی دید، اما اکنون میزان تقاضا برای خدمات این شرکت افزایش یافته است. این افزایش تقاضا لیفت را با مشکل کمبود راننده مواجه کرده است و به همین دلیل این شرکت برای افزایش تعداد رانندگانش، پاداش و بسته‌های حمایتی ویژه‌ای در نظر گرفته است. با این حال اما نگرانی‌های سرمایه‌گذاران نه تنها کمتر نشده، بلکه دغدغه‌های آنها نسبت به کاهش سود لیفت بیشتر هم شده است. شرکت‌های دوردش و اوبر هم با وجود کاهش تعداد کاربران‌شان نسبت به ابتدای دوره همه‌گیری کووید-۱۹، در سه ماهه دوم امسال به ترتیب رشد درآمدی ۲۳ و ۳۱ درصدی را نسبت به فصل دوم سال میلادی گذشته تجربه کرده‌اند. شرکت اپل نیز از این رکود اقتصادی مصون نمانده است. انتظار می‌رود این شرکت هم در سه ماهه سوم کمترین میزان رشد فروش خود را نسبت به روزهای ابتدایی همه‌گیری کووید-۱۹ به ثبت برساند. اپل پیش از این اعلام کرده بود که مشکلات زنجیره تامین در دوره همه‌گیری، باعث کاهش ۸ میلیارد دلاری فروش آن شده است. این در حالی است که حالا سرمایه‌گذاران نگران کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان هم هستند. گزارش مالی سه ماهه دوم اپل قابل مقایسه با سال گذشته نیست. در حال حاضر هر رشدی در کسب‌وکار اپل وجود داشته باشد، مربوط به بخش خدمات آنلاین آن خواهد بود. تحلیلگران انتظار دارند که میزان فروش خدمات آنلاین این شرکت در سه ماهه منتهی به ژوئن به حدود ۲۰ میلیارد دلار برسد.
 
روند نزولی تقاضا برای تراشه‌ها
یکی دیگر از دلایل بحران مالی اخیر در شرکت‌های فناوری، کمبود تراشه بوده است. این کمبود به دنبال افزایش تقاضا در طول دوره همه‌گیری کرونا، صنعت تکنولوژی و صنایع وابسته آن را به تکاپو انداخت تا ظرفیت تولید تراشه را افزایش دهندشرکت تگزاس اینسترومنتز – که تولیدکننده تراشه است- هم قرار است گزارش مالی خود را روز سه‌شنبه آینده ارائه کند. انتظار می‌رود این شرکت سرنخ‌های مهمی در مورد وضعیت صنعت ارائه دهد، چون در بین رقبایش، مشتریان بیشتری دارد. میزان فروش این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال گذشته میلادی افزایش۴۱ درصدی داشته است، اما به‌طور کلی تحلیلگران انتظار دارند که میزان فروش آن در فصل دوم امسال کاهش یک درصدی داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.