اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 26, 2022
12:05 چهارشنبه، 4ام آبانماه 1401
کد خبر: 139782

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار: فیلترینگ موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی شد

چنین تبعاتی نشان می‌دهد اینترنت یک ابزار حیاتی است که نمی‌توان به راحتی یک روز آن را وصل و روز دیگر قطع کرد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اعلام کرد قطعی اینترنت و فیلترینگ موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد اینترنت یک زیرساخت حیاتی برای مردم است و فیلترینگ نه تنها به کسب‌وکارهای آنلاین آسیب زده بلکه حتی مشاغل سنتی را نیز درگیر کرده است.
 
«علیرضا ارزانی» رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با ایرنا، به قطعی اینترنت طی یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: «قطعی اینترنت ارتباط با واردکنندگان خشکبار و آجیل کشور را از بین برد و از این لحاظ می‌توان گفت اعضای صنف دچار زیان و از دست رفتن بازارهای صادراتی شدند.»
 
پیش از این نیز نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرده بود اثرات منفی قطعی اینترنت و فیلترینگ تنها محدود به کسب‌وکارهای آنلاین نیست بلکه اکثر خطوط تولید مثل لبنیات، دارو، فولاد و… را دچار مشکل کرده است:
 
«اینکه فکر کنیم قطع اینترنت و فیلتر طیف وسیعی از سایت‌ها، برنامه‌ها و پلتفرم‌ها فقط به کسب و کارهای کوچک محدود می‌شود، ساده انگارانه است. در حال حاضر کسب و کارهای کوچک، آنلاین شاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای مبتنی بر اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند و افرادی که جمعیت آن‌ها هم کم نیست، کار خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این خطوط تولید از خط تولید لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی در این شرایط دچار مشکل شده‌اند؛ چراکه خطوط تولید هم مبتنی بر اینترنت، هوش مصنوعی، تکنولوژی ‌های IT و ITC هستند. همچنین خارج از کارخانه هم موضوعاتی مانند لجستیک، ثبت سفارش، بازاریابی و برنامه‌های مالی و ارزی بر پایه اینترنت هستند و با این شرایط شاهد کاهش فروش، کاهش سود و به دنبال آن اثرگذاری این روند بر روی اشتغال خواهیم بود.»
 
چنین تبعاتی نشان می‌دهد اینترنت یک ابزار حیاتی برای مردم و تمامی کسب‌وکارها است که نمی‌توان به راحتی یک روز آن را وصل و روز دیگر قطع کرد. موضوعی که مدیرعامل آیتول نیز در گفتگو با دیجیاتو به آن اشاره کرده و اعتقاد داشت زمانی که حاکمیت اینترنت را همچون آب و برق و گاز بداند، بسیاری از مشکلات کشور و کسب‌وکارها حل خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.