فناوری اطلاعات

October 26, 2022
17:53 چهارشنبه، 4ام آبانماه 1401
کد خبر: 139804

شاتراستوک به‌زودی فروش تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی را شروع می‌کند

مدل‌های هوش مصنوعی که از روی متن، تصاویر می‌سازند، در ماه‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند و حالا شاتراستوک اعلام کرده که با همکاری OpenAI، شروع به فروش تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی DALL-E 2 می‌کند.
 
ادغام هوش مصنوعی DALL-E در شاتراستوک
شاتراستوک در حقیقت همکاری‌اش با OpenAI را افزایش می‌دهد و در ماه‌های آینده، مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر این کمپانی مستقیما درون شاتراستوک ادغام می‌شود. شاتراستوک همچنین در حال راه‌اندازی یک «صندوق مشارکت‌کننده» است که هنگام فروش آثار هنرمندان برای آموزش مدل‌های تبدیل متن به تصویر، بخشی از درآمد را به آن‌ها می‌پردازند.
 
شاتراستوک تنها امکان فروش آثار ساخته شده با OpenAI را فراهم می‌کند و اگر عکسی با هوش مصنوعی دیگری ساخته شود، نمی‌توان در این پلتفرم آن را فروخت.
 
این اولین باری نیست که شاتراستوک و OpenAI با یکدیگر همکاری می‌کنند. از سال 2021، شاتراستوک در راستای کمک به خلق DALL-E، تصاویر و متادیتا خود را به OpenAI می‌فروشد. حالا همکاری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و خروجی‌های DALL-E با هنرمندانی که تصاویرشان برای ساخت این مدل استفاده شده، به رقابت می‌پردازند.
همانطور که گفتیم، از تصاویر خود هنرمندان برای توسعه هوش مصنوعی DALL-E استفاده شده، بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که هنرمندان باعث بیکاری خودشان می‌شوند. به همین دلیل است که شاتراستوک صندوق مشارکت‌کننده را ایجاد کرده است. از این صندوق به هنرمندان، عکاسان و طراحانی که اثرشان به شرکت‌هایی مانند OpenAI فروخته شده، هزینه پرداخت می‌شود.
 
ایجاد این صندوق اهمیت بالایی دارد و برای اولین بار شاهد انجام چنین کاری از سوی پلتفرم‌هایی مانند شاتراستوک هستیم. با این حال چنین کاری باعث ایجاد سوالات اخلاقی پیرامون چنین مدل‌های هوش مصنوعی می‌شود.
 
اگرچه استفاده یا خرید داده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی قانونی است، اما بسیاری نگران چالش‌های ایجاد شده توسط این مدل‌ها در آینده هستند. یکی از این نگرانی‌ها مربوط به حق کپی‌رایت می‌شود و به همین دلیل Getty Images مانع از فروش تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی شده است. باید دید شرکت‌ها در آینده چه رویکردی را در قبال این نگرانی‌ها در پیش می‌گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.