فناوری اطلاعات

December 27, 2022
13:56 سه شنبه، 6ام دیماه 1401
کد خبر: 141668

مخفی‌کردن 8 میلیارد دلار بدهی FTX از طریق حساب ناشناس

بنکمن-فرید این مبلغ را ظاهراً در یک حساب جعلی که تحت عنوان «حساب دوست کره‌ای ما» شناخته می‌شده، مخفی کرده بود.
دادستان‌های کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا (CFTC) که علیه «سم بنکمن-فرید»، مدیرعامل میلیاردر سابق صرافی ورشکسته FTX شکایت کرده‌اند، مدعی شده‌اند که مدیران آن 8 میلیارد دلار بدهی آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، دیگر شرکت متعلق به بنکمن فرید را از طریق یک حساب ناشناس در صرافی FTX مخفی کرده بودند.
 
پیش از بحران نقدینگی که شرکت را به سمت ورشکستگی کشاند، FTX با مدیریت بنکمن-فرید دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در جهان بود. بنکمن-فرید که قبلاً مدعی شده بود شرکت وضعیت خوبی دارد و به دلیل شرایط ایجادشده توسط رقبا با مشکل مواجه شده است، چند هفته قبل در باهاما دستگیر شد، به آمریکا بازگشت و با وثیقه 250 میلیون دلاری آزاد شد.
 
در این میان شرکت تجاری و سرمایه‌گذاری Alameda Research متعلق به بنکمن-فرید، میلیاردها دلار از صرافی FTX برای سرمایه‌گذاری در معاملات متعدد، وام گرفته بود. این سرمایه‌گذاری‌ها پایان چندان خوبی نداشتند و پول آنها از سپرده‌های مشتریان به دست آمده بود.
 
دستور سم بنکمن-فرید به مدیران صرافی FTX
در 11 نوامبر، سم بنکمن-فرید پس از به وجود آمدن بحران نقدینگی، برای FTX و 130 شرکت وابسته به آن ورشکستگی فصل 11 را درخواست داد. بااین‌حال، تا پیش از آن به نظر می‌رسید که FTX از سلامت مالی خوبی برخوردار است و بحران نقدینگی منجر به سقوط آن نخواهد شد.
 
اکنون بازرسان ادعا کرده‌اند که بنکمن-فرید به مدیران FTX دستور داده بود تا بدهی‌های 8 میلیارد دلاری Alamdea را به حساب یکی از مشتریان ناشناس در سیستم صرافی منتقل کنند. طبق گزارش Business Insider، این یک حساب فرعی در Alameda بود اما شناسه ایمیل نداشت. در این گزارش همچنین گفته شده که بنکمن-فرید از این حساب به عنوان «حساب عجیب کره‌ای» یا «حساب دوست کره‌ای ما» یاد می‌کرده و یادداشت‌های مرتبط با آن را با برچسب «FTX fiat old» مشخص می‌کرده است.
 
به گفته دادستان‌ها، این امر باعث می‌شود تا Alameda بتواند موجودی منفی خود در FTX را پنهان کند و این حساب دارای امتیازات مشابه با حساب‌های Alameda از جمله معافیت از ویژگی‌های انحلال بود.
 
مدیرعامل سابق FTX در دادگاه خود، با 8 اتهام جنایی روبه‌رو می‌شود و البته پرونده‌های مدنی کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) و کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) هم در انتظار بنکمن هستند. گفته می‌شود که در صورت گناهکار شناخته‌شدن، بنکمن-فرید ممکن است به 115 سال حبس محکوم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.