اپل با ظاهراً میخواهد با تمرکز روی سرویس نقشه، موتور جستجو و تبلیغات آنلاین، وابستگی iOS به سرویسهای گوگل را از بین ببرد.
طبق ادعای مهندسان سابق اپل، این کمپانی وارد یک نبرد خاموش با گوگل شده است و میخواهد سیستمعامل موبایل خود را از سرویسهایی که کمپانی مادر گوگل یعنی آلفابت ارائه میکند، جدا کند. اپل ظاهراً میخواهد روی مپس، موتور جستجو و تبلیغات آنلاین تمرکز کند.
گوگل و اپل رابطه چندان دوستانهای با یکدیگر ندارند و به نظر میرسد همین رابطه هم در آینده نزدیک، سردتر میشود؛ چرا که کوپرتینوییها روی سرویسهایی تمرکز کردهاند که هسته اصلی سلطهطلبی آلفابت و گوگل در دنیای موبایل محسوب میشوند.
اپل هنوز از گوگل بهخاطر اندروید کینه دارد
طبق گزارشی که توسط فایننشال تایمز منتشر شده است، مهندسان سابق اپل ادعا کردهاند که اپل همچنان از گوگل بهخاطر اندروید کینه دارد. این افراد همچنین مدعی شدهاند که کوپرتینوییها یک جنگ خاموش را با گوگل شروع کردهاند به این امید که بتوانند محصولات خود را از سرویسهای گوگل جدا کنند.
اختلاف بر سر اندروید بین گوگل و اپل موضوع جدیدی نیست و از زمان خلق اندروید، این اختلاف وجود دارد. زمانی که نزدیک به 15سال پیش اندروید از راه رسید، همبنیانگذار و مدیرعامل سابق اپل یعنی استیو جابز آن را یک محصول دزدیدهشده توصیف کرد که iOS را تقلید میکند. جابز حتی تا جایی پیش رفت که یک «جنگ هستهای» را با گوگل اعلام کرد.
با وجودی که سالها از مرگ استیو جابز میگذرد و مدیریت اپل برعهده تیم کوک است، اما ظاهراً اپل میخواهد همچنان با گوگل مقابله کند. در همین راستا گفته شده است که کوپرتینوییها میخواهند با بهبود سرویسهای خود در سه زمینه، به جنگ گوگل بروند. این زمینهها شامل نقشه یا مپس، جستجو و تبلیغات آنلاین میشود.
اپل مدتهاست روی اپل مپس کار میکند تا درنهایت بهطور کامل جایگزین گوگل مپس شود. کوپرتینوییها حتی اخیراً از قابلیت جدیدی به نام Business Connect رونمایی کردهاند که کمپانیها میتوانند صاحب موقعیت دیجیتال خود شوند که تفاوتی با سرویسی ندارد که گوگل به شرکای خود ارائه میکند.
زمینه دومی که اپل میخواهد گوگل را به چالش بکشد، موتور جستجو است. کوپرتینوییها روی یک ابزار جستجو با نام احتمالی «اپل سرچ» کار میکنند که اهمیت بالایی دارد. دلیل این اهمیت، سهم بالای موتور جستجوی گوگل در بازار است.
مدتهاست که شاهد انتشار گزارشها درباره توسعه موتور جستجوی اپل هستیم، اما هنوز با چنین محصولی روبهرو نشدهایم. درحقیقت چنین موتور جستجویی شبیه یک شمشیر دو لبه خواهد بود. از سویی احتمالاً وابستگی اپل به گوگل کاهش چشمگیری پیدا میکند، اما از سوی دیگر میلیاردها دلار پولی که گوگل به اپل برای باقیماندن گوگل سرچ به عنوان موتور جستجوی پیشفرض میپردازد، دود میشود و به هوا میرود.
اپل همچنین میخواهد به سراغ تبلیغات آنلاین گوگل برود؛ کسبوکاری که ظاهراً حالا بیش از هر زمان دیگری آسیبپذیر است؛ چرا که برای مثال همین دیروز وزارت دادگستری آمریکا از آن شکایت کرد. تبلیغات بخش بزرگی از درآمدهای گوگل را تشکیل میدهند و اگر اپل بخواهد بهطور جدی وارد این بازار شود، گوگل مسلماً با مشکلات زیادی روبهرو خواهد شد.
اپل با ورود جدیتر به بازار تبلیغات آنلاین، میتواند تبلیغاتی که در اختیار کاربران آیفون قرار میگیرند را کنترل کند که امتیاز مثبت بزرگی محسوب میشود.
درنهایت طبق این گزارش، اپل درحال نزدیککردن فاصلهاش به جایی است که بتواند ارتباطش با گوگل را قطع کند و دیگر در iOS به این کمپانی وابستگی نداشته باشد. هرچند هنوز برای نتیجهگیری درباره اقدامات آینده اپل زود است.