باندپهن

باندپهن ثابت

April 1, 2023
16:35 شنبه، 12ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144249

مدیرعامل شرکت مخابرات: دریافت حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت هم هزینه‌های مخابرات را جبران نکرد

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت که در آذرماه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شد به صورت میانگین ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما این رقم تا شهریورماه ۱۴۰۱محقق نشد و نهایتا میانگین عدد ابلاغی برای دریافت از مشترک هر خط ۹۰۰۰ شد، همچنین در روستاها افزایشی نداشتیم با اینکه هزینه‌ها در این مناطق بیشتر از شهرهاست.
 
 
مجید سلطانی، در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون اعمال حداقل هزینه نگهداری خط تلفن در سال گذشته و الزام این اپراتور برای هزینه کرد این درآمد در توسعه لایه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، شبکه انتقال و مشکلات درونی این شرکت، گفت: اگر صورت های مالی شرکت مخابرات در سال ۱۳۹۰ یعنی دو سال بعد از خصوصی سازی را بررسی کنید، ملاحظه می کنید که ما به شرکت بورسی تبدیل شدیم و این صورت‌های مالی نیز توسط سازمان حسابرسی بررسی می‌شود که این صورت‌های مالی پنهان از مردم نیست.
 
وی ادامه داد: صورت‌های مالی باید شفاف و توسط سازمان های حسابرسی معتبر و در سایت کدال نمایش داده شوند. ما در صورت های مالی سال ۱۳۹۰، در بخش تلفن ثابت ۲۵ میلیون مشترک داشتیم و سالانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان درآمد، در آن سال حدود قیمت ارزی که برای تجهیزات استفاده می کردیم بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان بود.
 
سلطانی، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ در صورت های مالی منتشر شده در کدال، درآمد ما در تلفن ثابت به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسید، یعنی در ۱۰ سال درآمد ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مشترکین ما نیز ۳۰ میلیون شد. یعنی ۵ میلیون مشترک اضافی داشتیم. ارزی که ما باید تهیه می‌کردیم در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰ هزار تومان بود و رشد نزدیک ۲۵ تا ۳۰ برابری در نرخ ارز برای خرید تجهیزات داشتیم. در همین دوران درآمدهای شرکت مخابرات با بحران مواجه شد.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به سیتنا، گفت: طی این ۱۰ سال تعرفه های بخش مخابرات ثابت افزایشی نداشت و همچنین در سال ۹۴ و ۹۵ موضوع ابلاغ همکدسازی را داشتیم که باعث کاهش درآمد ما شد. چیزی که باعث اختلاف دو عدد شد، حاصل نگهداشتن افزایش تعرفه های مخابرات توسط رگولاتوری و بحث ابلاغ همکدسازی از طریق کاهش درآمد بود.
 
وی، خاطرنشان کرد: برخی اظهار می‌کنند که در بحث دیتا بخشی از این هزینه جبران شده که با نگاهی به صورت های مالی افزایشی بود اما اثر فاحشی بر درآمدهای مخابرات نداشته است. طی این ۱۰ سال هزینه ها به جز بحث ارز که ارزبری دارد، هزینه های نیروی انسانی هم ۱۳ برابر شد.
 
سلطانی، اظهار کرد: هزینه ها بالا می رود و درآمد ثابت می ماند که این امر باعث بحران در شرکت می شود و ما هم دچار مشکل شدیم و عمق این بحران به حدی بود که افزایش اخیر هم نتوانست این عمق را پر کند.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، افزود: در دولت جدید و با همکاری وزارت ارتباطات، بخشی از این هزینه ها جبران شد. نمی توان اسم افزایشی که داشتیم را تعرفه گذاشت، چراکه تعرفه نرخ مکالمات است که هنوز ثابت است و عددی که مصوب شده برای حداقل نگهداری خط تلفن است.
 
وی، خاطرنشان کرد: این نوع دریافت حداقل هزینه نگهداری استاندارد بین المللی است و بیشتر اپراتوهای دنیا بر اساس پالس و دقیقه کار نمی کنند. شبکه تلفنی مشترک، چه استفاده کند چه استفاده نکند، این هزینه ها را برای شرکت دارد. ۱۰ هزار سوییچ شهری در کشور است که شبانه روزی باید کار کنند و شبکه آنها باید به هم متصل شوند و مشترکین باید این هزینه را داشته باشند.
 
سلطانی به سیتنا تصریح کرد: پیشنهادی که دادیم و مصوب شد آن بود که حداقل هزینه نگهداری را بر اساس صورت های مالی ۱۴۰۰ داشته باشیم و به طور میانگین هنوز به آن عدد نرسیده ایم و این هزینه تنها بخش کمی از زیان‌های ما را جبران کرده است.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات، گفت: برای دریافت این مصوبه از کمیسیون تنظیم مقررات، به ما گفته شد باید تعهد توسعه هم داشته باشید. عددی که در کمیسیون مصوب شد به طور میانگین ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در آذرماه ۱۴۰۰ بود و این میانگین عملی نشد تا شهریور ۱۴۰۱. عددی که ابلاغ شده و ما از مشترکین دریافت می کنیم میانگین درآمد ما را برای هر خط به ۹۰۰۰ تومان رسانده است که باز هم اختلاف داریم. همچنین در روستاها افزایشی نداشته ایم با اینکه هزینه ها در این مناطق بیشتر از شهرهاست، اما ما طبق سیاست عمل کردیم.
 
وی، افزود: برای اینکه همکاران ما در شرکت مخابرات ضرر نکنند، تعهد توسعه را پذیرفتیم تا از منابع دیگر بتوانیم جبران کنیم. موضوع افزایش تعداد پورت فیبرنوری طی دو سال تا پایان ۱۴۰۳ و بازسازی شبکه انتقال برخی استان ها را پذیرفتیم و از ابتدای ۱۴۰۱ هم برنامه ریزی را انجام دادیم.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: اگر بخواهیم شفاف و با عدد و ارقام صحبت کنیم، غیر از بحث توسعه در این مرحله و تعهدی که دادیم، نمی توانیم کار دیگری را انجام دهیم و هزینه های ما به نقطه سر به سر نرسیده است و امیدواریم طوری برنامه ریزی شود تا این مشکل رفع شود و بتوانیم روند توسعه را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.