فناوری اطلاعات

April 6, 2023
15:30 پنجشنبه، 17ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144382

بیل گیتس: توقف توسعه هوش مصنوعی مشکلی را حل نمی‌کند

بیل گیتس می‌گوید متوجه نمی‌شود که چگونه توقف توسعه هوش مصنوعی می‌تواند به جهان کمک کند.
 
 
نامه سرگشاده‌ای که چند روز پیش از سوی جمعی از فعالان حوزه فناوری ازجمله ایلان ماسک امضا و منتشر شد، از نظر بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، چالشی را حل نخواهد کرد. در این نامه از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواسته شده بود تا موقتاً توسعه مدل‌های پیشرفته‌تر از GPT-4 را متوقف کنند.
 
به گزارش رویترز، بیل گیتس درباره نامه سرگشاده‌ای که هفته گذشته منتشر و بحث‌برانگیز شد، اعلام کرده که همه بهتر است تمرکز خود را بر چگونگی استفاده از پیشرفت‌های هوش مصنوعی بگذاریم. او می‌گوید درک نمی‌کند که توقف توسعه این فناوری چطور می‌تواند به جهان کمک کند.
 
هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت می‌گوید: «فکر نمی‌کنم درخواست‌کردن از یک گروه برای توقف توسعه چالشی را حل کند. واضح است که مزیت‌های بزرگی در استفاده از این ابزارها وجود دارد. کاری که باید بکنیم شناسایی بخش‌هایی است که نیاز به رسیدگی بیشتر دارند.»
 
بیل گیتس: توسعه هوش مصنوعی می‌تواند نابرابری‌ها را از بین ببرد
اگرچه بیل گیتس درحال‌حاضر به‌صورت تمام‌وقت روی پروژه‌های بشردوستانه فعالیت می‌کند، اما از حامیان توسعه هوش مصنوعی است و این فناوری را به‌اندازه اینترنت یا گوشی‌های همراه انقلابی می‌داند. او در پستی که یک روز قبل از انتشار این نامه نوشته شده بود، گفت باور دارد که هوش مصنوعی می‌تواند بخشی از نابرابری‌های جهان را برطرف سازد.
 
گیتس همچنین درباره این نامه می‌گوید که پیاده‌سازی و اجرای جزئیات توقف کار روی هوش مصنوعی بسیار پیچیده خواهد بود: «واقعاً متوجه نمی‌شوم که چه کسانی باید کار خود را متوقف کنند و آیا همه کشورهای جهان با توقف توسعه موافقت می‌کنند؟ چرا باید کارهای خود را متوقف کنند؟ ولی نظرات مختلفی دراین‌باره وجود دارد.»
 
نامه‌ای که هفته گذشته خطاب به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی منتشر شد، ظاهراً توسط «استیو وزنیاک»، هم‌بنیان‌گذار پینترست، مدیرعامل Stability AI، مدیرعامل Getty Images و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها امضا شده است. این نامه می‌گوید فناوری هوش مصنوعی می‌تواند ریسک‌هایی را برای بشریت و جامعه به‌وجود بیاورد و ادامه توسعه آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.