تلفن همراه

گوشی

April 6, 2023
19:44 پنجشنبه، 17ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144404

آیفون ۱۵؛ شایعات، اخبار و تمام آنچه باید بدانیم

اپل برای سری آیفون ۱۵ چه برنامه‌ای دارد؟ در این مطلب به تمام شایعات گوشی‌های ۲۰۲۳ اپل می‌پردازیم.
 
به‌قدری به عرضه‌ی گوشی‌های تکراری اپل در هر سال عادت کرده‌ایم که رویداد آیفون ۱۴ یکی از هیجان‌انگیزترین آن‌ها محسوب می‌شد. البته مدل پایه عملا با مدل قبلی خود یکسان بود؛ اما اپل به‌جای مدل مینی، نوع پلاس را ارائه کرد و از طرفی‌دیگر مدل‌های پرو به یک نمایشگر حفره‌دار جدید مجهز شدند.
 
داینامیک آیلند یا جزیره پویا (نام انتخابی اپل برای بریدگی نمایشگر و پیشرفت‌های نرم‌افزاری مربوط به آن) بزرگ‌ترین تغییر در طراحی آیفون طی سال‌های اخیر است. این ویژگی از بسیاری جهات، کمبود تغییر در جای‌جای گوشی‌های پرچم‌دار اپل را جبران کرد؛ اما بازهم بسیاری از مصرف‌کنندگان به این نتیجه رسیدند که هنوز نیازی به ارتقای گوشی خود ندارند.
 
آیا سری آیفون ۱۵ چیزی فراتر از پیشرفت‌های ظاهری ارائه می‌دهد و افراد بیشتری را متقاعد می‌کند که گوشی خود را ارتقا دهند؟
 
آیفون 15 قرار است از نظر طراحی و ویژگی‌ها تغییرات بزرگی به خود ببیند. برای مثال، به‌نظر می‌رسد که اپل بالاخره شارژ USB-C را پذیرفته و پورت لایتنینگ را کنار خواهد گذاشت. همچنین شاید شاسی و فریم آیفون ۱۵ را با اندکی تغییر ببینیم تا دردست‌گرفتن آن راحت‌تر باشد.
 
شایعه‌ای وجود دارد که در کنار مدل معمولی و پرو، آیفون کاملا جدیدی به نام آیفون ۱۵ اولترا وجود خواهد داشت که می‌تواند سری آیفون پرو را با طراحی تیتانیومی بسیار بادوام به سطح بعدی ببرد. از طرفی‌دیگر، همچنین گفته شده آیفون اولترا تا سال ۲۰۲۴ از راه نمی‌رسد.
 
در این مقاله با ارائه‌ی جزئیات عمیق، به تمام مواردی می‌پردازیم که تاکنون در مورد خانواده‌ی آیفون 15 می‌دانیم.
 
تاریخ عرضه آیفون ۱۵
از بین تمام شایعات اولیه‌ی آیفون ۱۵، این مورد ساده‌ترین چیزی است که می‌توان پیش‌بینی کرد. آیفون ۱۴ چهارشنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور ۱۴۰۱) معرفی شد و تاریخ عرضه‌ی آن جمعه ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور ۱۴۰۱) بود. اگر اپل به برنامه‌ی زمانی مشابهش پایبند باشد، می‌توانیم شاهد رونمایی و عرضه‌ی آیفون 15 در همین بازه‌ی زمانی باشیم.
 
در دهه‌ی گذشته، اپل تنها یک‌بار گوشی‌های پرچم‌دار جدیدش را خارج از ماه سپتامبر یعنی اکتبر ۲۰۲۰ معرفی کرد. این استثنا به‌‌دلیل بیماری کرونا بود که زنجیره‌ی تأمین فناوری را مختل کرد.
 
به‌این‌ترتیب، به‌احتمال زیاد آیفون ۱۵ در سپتامبر ۲۰۲۳ از راه خواهد رسید. به‌طور معمول اپل گوشی‌هایش را حدود ده روز قبل از عرضه‌ی آن‌ها معرفی می‌کند و پیش سفارش‌ها یک‌هفته زودتر از زمان رونمایی آغاز می‌شوند. یکی از منابع ادعا می‌کند که ممکن است ۲۲ یا ۲۳ سپتامبر شاهد عرضه‌ی آیفون 15 برای فروش باشیم.
 
گفته می‌شود که تولید آزمایشی خانواده‌‌ی آیفون ۱۵ آغاز شده و تاریخ شروع ژانویه یک ماه زودتر از گذشته است. به‌نظر می‌رسد این موضوع به‌دلیل برنامه‌های تولید انبوه اپل در هند و چین است نه نشانه‌ای مبنی‌بر اینکه زودتر از همیشه شاهد آیفون جدید خواهیم بود؛ اما نمی‌توانیم با اطمینان آن را رد کنیم.
 
اگر اپل تصمیم بگیرد که از آیفون ۱۵ اولترا رونمایی کند، این احتمال وجود دارد که این‌کار را در یک رویداد جداگانه انجام دهد. درهرحال، تا زمان انتشار گزارش‌های دقیق‌تر، انتظار رونمایی در ماه سپتامبر برای آیفون 15 را داریم.
 
قیمت آیفون ۱۵
در مورد آیفون ۱۴ گمانه‌زنی‌های زیادی وجود داشت مبنی‌بر اینکه شاهد افزایش قیمت ۱۵ درصدی خواهیم بود؛ اما مصرف‌کنندگان آمریکایی از افزایش قیمت با سری آیفون ۱۴ در امان ماندند ولی آن‌هایی که در سایر مناطق بودند شانس خوبی نداشتند. قیمت‌ها تا ۱۵۰ پوند در بریتانیا و تا ۲۰۰ یورو در بازارهای مختلف اروپایی افزایش یافت.
 
این یعنی در‌حال‌حاضر قیمت‌ها از ۷۹۹ دلار (۸۴۹ پوند) برای آیفون ۱۴ باظرفیت ۱۲۸ گیگابایت به ۱۵۹۹ دلار (۱۷۴۹ پوند) برای آیفون ۱۴ پرو مکس یک‌ترابایتی می‌رسد. این بار انتظار چیزی مشابه را داریم؛ اما شاید آیفون ۱۵ شاهد افزایش قیمتی باشد که سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده اعمال نشده بود.
 
اینطور که پیداست، افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری برای آیفون 15 پرو در نظر گرفته شده است. این موضوع می‌تواند به ویژگی‌های پیشرفته‌تری که در آیفون‌های بعدی می‌آیند، بستگی داشته باشد. به‌همین دلیل جف پو، تحلیلگر، معتقد است که احتمال افزایش قیمت آیفون ۱۵ پرو وجود دارد.
 
اگر رقم ۱۰۰ دلار دقیق باشد، قیمت آیفون ۱۵ پرو به ۱۰۰۰ دلار و قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس به ۱۱۹۹۹ دلار برابر با گلکسی اس ۲۳ اولترا می رسد. هنوز مشخص نیست که این افزایش قیمت در سایر کشورها اعمال خواهد شد یا خیر.
 
در نقطه‌ی مقابل، رسانه‌ی کره‌ای Naver این احتمال را مطرح کرد که اپل شاید در پاسخ به فروش کم آیفون ۱۴ پلاس، هزینه‌های آیفون ۱۵ را کاهش دهد. ایده این است که اپل ممکن است قیمت‌گذاری را طوری تنظیم کند که آیفون‌های پایین‌رده خود را برای خریدارانی که به‌دنبال ارزش هستند جذاب‌تر کند.
 
مدل‌های احتمالی آیفون ۱۵
اپل برای نسخه‌ی ۲۰۲۲، آیفون مینی را کنار گذاشت و به‌جای آن آیفون ۱۴ پلاس را معرفی کرد. مدل پرو معمولی از نمایشگر ۶٫۱ اینچی و مدل پلاس و پرومکس از نمایشگر ۶٫۷ اینچی بهره می‌بردند.
 
به‌احتمال زیاد این روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. در عرض چند‌ماه مشخص بود که آیفون ۱۲ مینی فروش خوبی ندارد؛ اما اپل مجبور شد به آیفون ۱۳ مینی ادامه دهد؛ زیرا برنامه‌ها چیده شده بودند و نمی‌شد آن‌ها را تغییر داد. این بدان معنی است که در صورت عرضه‌ی آیفون ۱۴ پلاس، احتمالا در سال آینده میلادی بازهم شاهد عرضه‌ی آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس خواهیم بود.
 
از طرفی دیگر شاید یک مدل به این فهرست اضافه شود: آیفون ۱۵ اولترا. مارک گورمن، افشاگر معتبر، اخیرا در توییتی نوشته است که پس از عرضه‌ی اپل واچ اولترا در سال جاری، شاید این نوع برای آیفون در آینده وجود داشته باشد.
 
آیا این می‌تواند به‌معنای یک آیفون 15 اولترای کاملا جدید باشد یا اینکه مدل پرو مکس صرفا با نام اولترا معرفی خواهد شد؟ گورمن اخیرا ادعای دیگری کرده و گفته است که سال آینده شاهد آیفون ۱۶ اولترا خواهیم بود و انتظار می‌رود که چنین گوشی‌ای در کنار آیفون ۱۶ پرو مکس عرضه شود. ظاهرا آیفون ۱۶ پلاس ممکن است همان آیفونی باشد که کنار گذاشته می‌شود؛ اما شاید برای قضاوت درباره‌ی مدل‌های آیفون ۱۶ برای سال ۲۰۲۴ زود باشد؛ چراکه گوشی‌های ۲۰۲۳ هنوز از راه نرسیده‌اند.
 
طراحی آیفون ۱۵
چندین افشای طراحی برای آیفون ۱۵ نشان می‌دهد که می‌تواند طراحی خمیده آیفون ۱۱ پرو مکس را بازگرداند. اپل طراحی لبه تخت در جدیدترین آیفون‌های خود به کاربرده است؛ اما حالا افشاگران می‌گویند بااینکه نمایشگر تخت باقی خواهد ماند، هر سه گوشی شاید حاشیه‌های نازک‌تر و خمیده‌تری داشته باشند. آخرین آیفونی که نمایشگری بالبه‌های خمیده داشت، آیفون ۱۱ پرو مکس بود.
 
علاوه‌بر‌این، برآمدگی دوربین در پشت آیفون 15 شاید طراحی جدیدی داشته باشد. البته این شایعات هنوز به ما نگفته‌اند که چه اندازه بزرگ‌تر و ضخیم‌تر از قبل خواهد بود.
 
خود نمایشگر نیز ممکن است کمی خمیدگی داشته باشد تا با طراحی جدید هماهنگ باشد. در نتیجه استفاده از محافظ‌های نمایشگر پس از عرضه می‌تواند سخت باشد.
 
در گزارش دیگری، مارک گرمن از بلومبرگ ادعا کرد که تمام مدل‌های آیفون ۱۵ به داینامیک آیلند مجهز خواهند شد که با تصاویر واقعی آیفون ۱۵ معمولی مطابقت دارد. این موضوع می‌تواند توسعه‌دهندگان بیشتری را به ساخت اپلیکیشن‌هایی ترغیب کند که با ویژگی تغییر شکل دوربین سازگاری داشته باشند و قابلیت‌های آن را بیشتر کنند.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که رندرهای آیفون ۱۵ پلاس تغییرات فوق را نشان می‌دهند و به‌نظر می‌رسد داینامیک آیلند جایگزین بریدگی موجود در آیفون ۱۴ پلاس می‌شود و پورت لایتنینگ با USB- C جایگزین خواهد شد.
 
این رندرها را را نمی‌توان رسما تایید کرد؛ چراکه اولین شایعات آیفون 15 است و باتوجه به اینکه آیفون ۱۴ پلاس در مقایسه با همتایان خود فروش خوبی نداشته است، احتمال تغییر یا کنار گذاشتن کامل این طراحی وجود دارد.
 
همین موضوع در مورد برخی رندرهای جدید منتسب به آیفون ۱۵ پرو مکس نیز صدق می‌کند که ظاهرا ابعاد گوشی را نشان می‌دهند. این گوشی حاشیه‌های کمی ضخیم‌تر اما ماژول دوربین کلی کوچک‌تری دارد. همچنین به وجود دکمه‌های لمسی اشاره می‌کند. هنوز مشخص نیست که آیا این دکمه‌های جدید در آیفون ۱۵ معمولی وجود خواهد داشت یا در انحصار مدل پرو خواهند بود.
 
اکنون به‌لطف واحدهای ساختگی هر چهار مدل مورد انتظار، این طراحی‌ها را به صورت 3D دیده‌ایم. ظاهر آن‌ها تفاوت چندانی باسری آیفون ۱۴ ندارد؛ اما همچنان به اندازه‌ای متفاوت هستند که نیاز به قاب جدید داشته باشند.
 
 
هنوز مشخص نیست که آیا اپل شارژ بی‌سیم معکوس را در آیفون ۱۵ معرفی خواهد کرد یا خیر. آیفون ۱۱ پرو مکس اولین مدلی بود که سخت‌افزار مناسبی برای شارژ بی‌سیم معکوس داشت که البته غیرفعال شد. گزارشی از 9to5Mac ادعا می کند که توسعه‌ی این ویژگی هنوز در حال انجام است؛ اما کاملا مشخص نیست که چه‌زمانی از راه می‌رسد.
 
باوجود شایعاتی مبنی‌بر بازگشت Touch ID، گرمن ادعا می‌کند که اپل هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن اسکن اثر انگشت به آیفون‌های پرچم‌دار در آینده‌ای نزدیک ندارد. ظاهرا این شرکت در حال آزمایش Touch ID درون نمایشگر بوده و حتی در مورد اضافه‌کردن آن به دکمه پاور نیز صحبت کرده است؛ اما در عوض به‌نظر می‌رسد که Face ID تنها گزینه در سال ۲۰۲۳ و بعد از آن خواهد بود.
 
شایعه‌ای دیگر از مینگ چی کو ادعا می‌کند که دو آیفون 15 رده‌بالا از دکمه‌های فیزیکی هوم مشابه دکمه هوم موجود در آیفون SE برخوردار خواهند بود.
 
در جای دیگر، ShrimpApplePro معتقد است که اپل شاید ظاهر پنل پشتی آیفون ۱۵ را تغییر دهد. او ادعا می‌کند که این گوشی مانند آیفون 5C قدیمی دارای لبه‌های خمیده خواهد بود که می‌تواند دردست‌گرفتن آیفون را راحت‌تر از مدل‌های فعلی کند.
 
رندر آیفون ۱۵ پرو از رسانه‌ی 4RMD این تغییرات احتمالی طراحی را اتخاذ نموده و آن‌ها را به مفهومی تبدیل کرده است که حتی اگر فقط براساس شایعات باشد، عالی به‌نظر می‌رسد.
 
دکمه‌های لمسی پاور و صدا، پنل پشتی سرامیک شیلد (Ceramic Shield) که امکان طراحی منحنی‌شکل و بدنه‌ی تیتانیومی را فراهم می‌کند، همگی در این محصول نشان داده شده‌اند. اگرچه در نهایت آیفون 15 پرو واقعی احتمالا کمی متفاوت به‌نظر خواهد رسید؛ اما این مفهوم قطعا ما را برای آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد هیجان‌زده کرده است.
 
شایعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد که هر دو دکمه‌ی تنظیم بلندی صدا و بی‌صدا کردن اعلان‌ها در آیفون ۱۵ پرو از طراحی حالت جامد بهره خواهند برد و به‌جای حرکت فیزیکی، با استفاده از موتور Taptic، حس فشردن دکمه را برای کاربر شبیه‌سازی خواهند کرد.
 
مینگ‌چی کو در تاریخ ۲۴ مارس مدعی شد که اپل تصمیم دارد حسگر مجاورت را در سری آیفون ۱۵ با بخش داینامیک آیلند این گوشی‌ها ادغام کند. به‌گفته‌ی کو، بااینکه تمام مدل‌های آیفون ۲۰۲۳ اپل از داینامیک آیلند بهره می‌برند، تفاوت این گوشی‌ها درمقایسه‌با نسل قبل، در محل قرارگیری حسگر مجاورت خواهد بود. برای مثال، این حسگر در آیفون ۱۴ پرو زیر نمایشگر قرار دارد؛ اما در خانواده‌ی آیفون ۱۵ با داینامیک آیلند یکپارچه خواهد شد.
 
آیفون ۱۵ و USB-C
بزرگ‌ترین شایعه‌ی طراحی آیفون ۱۵ تاکنون این است که اپل بالاخره در سال ۲۰۲۳ پورت لایتنینگ را در گوشی‌هایش کنار می‌گذارد. این موضوع چندان تعجب‌برانگیز نیست. شرکت مذکور نه‌تنها این اتصال را برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های خود در نظر گرفته است، بلکه اتحادیه اروپا رسما دستور داده است که تمام گوشی‌ها تا سال ۲۰۲۴ باید از USB-C استفاده کنند.
 
حال این سوال پیش می‌آید که USB-C چه‌زمانی به‌کار برده می‌شود؟ اپل درحال‌حاضر تأیید کرده که این تغییر در راه است و تنها چیزی که برای به‌قطعیت‌رساندن باقی می‌ماند این است که آیا این تغییر در آیفون ۱۵ اعمال می‌شود تا از ضرب‌الاجل ۲۰۲۴ جلو بیفتد یا اینکه اپل اقدام یادشده را به گوشی‌های سال آینده موکول می‌کند.
 
به‌نظر می‌رسد این موضوع با تصویر فاش‌شده از یک واحد آزمایشی آیفون 15 تأیید شده است. در این تصویر خبری از پورت لایتنینگ موجود در آیفون‌های قبلی نیست.
 
 
 
مینگ چی کو می‌گوید نوع USB-C استفاده‌شده می‌تواند بین مدل‌های پرو و غیر پرو متفاوت باشد. به‌گفته‌ی این افشاگر آیفون ۱۵ معمولی و آیفون ۱۵ پلاس هنوز شاید سرعت انتقال داده‌ی یکسانی با آیفون‌های لایتنینگ فعلی داشته باشند، درحالی‌که تنها آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در نتیجه با پورت USB-C خود سرعت بیشتری خواهند داشت.
 
بااین‌حال، مسئله‌ی دیگری نیز وجود دارد. مینگ‌ چی کو ادعا می‌کند که سرعت شارژ بیشتر فقط با کابل‌های USB-C تأیید‌شده‌ی اپل ممکن خواهد بود؛ پس حتی اگر آداپتور سازگار داشته باشید، بدون کابل مناسب تمام توان شارژر را برای شارژ‌کردن آیفون در‌اختیار نخواهید داشت.
 
صرف‌نظر از اینکه چه اتفاقی برای تک‌تک مدل‌ها می افتد، استقبال کاربران آیفون از USB-C اتفاق مهمی برای آن‌ها خواهد بود.
 
دوربین آیفون ۱۵
یکی از اولین شایعات در مورد آیفون ۱۵ ارتقای احتمالی دوربین است. پس از ارتقای دوربین در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ به ۴۸ مگاپیکسل، گفته می‌شود که آیفون 15 بالاخره شاید دوربین پریسکوپی برای قابلیت‌های عکاسی و زوم بهتر به‌همراه دوربین بهبودیافته برای گرفتن تصاویری با کیفیت بهتر داشته باشد.
 
این قابلیت در دوربین بهترین گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و بسیار عالی خواهد بود که اپل سرانجام این اقدام را انجام دهد.
 
برخی از تحلیگران بر این باورند که آیفون ۱۵ معمولی این‌بار دوربینی شبیه مدل Pro خواهد داشت. آن‌ها در یادداشتی به این موضوع اشاره کرده‌اند که دوربین‌های اصلی (واید) به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا خواهند یافت و اندازه‌ی حسگر تصویر به 1/1.5 اینچ (کمی کوچک‌تر از اندازه حسگر ۴۸ مگلپیکسلی آیفون ۱۴ پرو)، اما بسیار بهتر از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ خواهد بود.
 
مینگ چی کو، تحلیلگر معروف، معتقد است که اپل به مدل‌های پرو خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی خواهد داد و احتمالا به‌دنبال فروش گوشی‌های بزرگ‌تر ۶٫۷ اینچی با ویژگی‌های انحصاری نسبت به مدل‌های کوچکتر خواهد بود.
 
درحال‌حاضر نمی‌توان در این مورد به گمانه‌زنی پرداخت؛ اما این احتمال وجود دارد که دوربین پریسکوپی بتواند یکی از ویژگی‌های آیفون ۱۵ پرو مکس باشد تا بتواند فروش بیشتری را تجربه کند.
 
بااین‌وجود، کو گفته است که نباید انتظار یک دوربین جدید 8P یا هشت قسمتی جدید را برای دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو داشته باشیم که پیش‌تر شایعه شده بود. در عوض، گفته می‌شود که آیفون ۱۵ پرو از دوربین 7P بهره خواهد برد. قسمت‌بندی بیشتر در یک دوربین منجر به جذب نور بیشتر و اعوجاج کم‌تر در تصاویر می‌شود که می‌تواند برای دوربین واید ضروری باشد.
 
گزارشی از رسانه‌ی Nikkei ادعا می‌کند که اپل در دوربین اصلی آیفون 15 با سونی همکاری خواهد کرد و گفته می‌شود که شرکت کوپرتینویی حسگر جدید سونی را انتخاب کرده است. این اقدام باعث خواهد شد که آیفون ۱۵ شاید کنترل‌های نوردهی بسیار بهتری داشته باشد.
 
این یک ضعف نسبی آیفون‌ها تاکنون بوده است؛ بنابراین خوب است که ببینیم اپل با آن مقابله می‌کند. در این گزارش اشاره‌ای به این موضوع نشده است که آیا این قابلیت در انحصار مدل پرو (اولترا) خواهد بود یا خیر.
 
ارتقایی دیگر هم می‌تواند در راه حسگر LiDAR آیفون ۱۵ پرو باشد. اپل قصد دارد کارایی و عملکرد بهتری را برای حالت‌های خاص دوربین درنظر بگیرد.
 
نمایشگرهای آیفون ۱۵
ما فرض را بر این گذاشتیم که اپل به ترکیب خود وفادار بماند و با چهار مدل که با محصولات فعلی آیفون مطابقت دارند، با صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو OLED و صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی آیفون ۱۵ پلاس و آیفون ۱۵ پرو مکس عرضه شود.
 
بااین‌وجود ممکن است تغییری جزئی در آن ایجاد شود؛ چراکه آیفون 15 نمایشگری ۶٫۲ اینچی داشته باشد. همچنین، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به جای ناچ از داینامیک آیلند بهره خواهند برد و هر چهار مدل این خانواده، حاشیه‌های کمی خواهند داشت.
 
آیفون ۱۵ پرو مکس ظاهرا به نمایشگر ۲۵۰۰ نیتی مجهز خواهد شد. این میزان بسیار بالاتر از ۲۰۰۰ نیت آیفون ۱۴ پرو مکس و احتمالا روشن‌ترین پنل یک گوشی خواهد بود. این گزارش در قالب توییتی از ShrimpApple Pro و OreXda منتشر شده است.
 
منبع دیگری ادعا کرده است که اپل نمایشگر سری آیفون ۱۵ را با فرآیندی کارآمدتر می کند که در نتیجه باعث عمر بهتر باتری بدون نیاز به افزایش ظرفیت باتری خواهد شد.
 
اپل ظاهرا به استفاده از نمایشگرهای ۶۰ هرتز برای آیفون ۱۵ معمولی و آیفون ۱۵ پلاس ادامه خواهد داد. این موضوع چندان تعجب‌آور نیست؛ اما باتوجه به اینکه تقریبا هر گوشی هوشمند دیگری که امروزه به‌فروش می‌رسد دارای نرخ نوسازی ۹۰ هرتز یا بالاتر است، ضربه‌ی بزرگی به این مدل‌ها وارد می‌شود.
 
مشخصات مورد انتظار آیفون ۱۵
با معرفی داینامیک آیلند که طراحی مدل‌های پرو آیفون ۱۴ را تغییر داد، می‌توان پیش‌بینی کرد که گوشی‌های سال ۲۰۲۳ کاملا تکراری باشند. در مقابل، شاید از ویژگی‌های جدیدی بهره ببرند.
 
ناگفته نماند که اپل یک پردازنده‌ی جدید را روانه بازار خواهد کرد و به‌گفته‌ی رسانه‌ی Nikkei، پردازنده‌ی A17 Bionic مورد انتظار می‌تواند اولین پردازنده‌ای باشد که براساس فرآیند جدید ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌شود.
 
امیدواریم که این مورد در تمام مدل‌های آیفون 15 مورد استفاده قرار گیرد. اپل A16 Bionic جدید خود را برای آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس درنظر گرفت، درحالی‌که مدل‌های ارزان‌تر با از پردازنده‌ی نسل آخر بهره می‌بردند.
 
سری آیفون ۱۵ شاید در سال ۲۰۲۳ با ارتقای رم همراه باشد. گزارشی از شرکت تحقیقاتی TrendForce ادعا می‌کند که اپل ظرفیت و مشخصات رم را در سری آیفون ۱۵ افزایش خواهد داد.
 
پیش‌ازاین، اپل ادعا کرد که شاید آیفون ۱۵ پرو را به ۸ گیگابایت رم ارتقا دهد تا با پردازنده‌ی جدیدش مطابقت داشته باشد. این افزایش رم ممکن است در مدل معمولی و پلاس استفاده نشود؛ اما همچنان می‌توانند حداقل به رم LPDDR5 ارتقا داده شوند.
 
آیفون ۱۵ اولترا
گمانه‌زنی هایی وجود دارد مبنی‌بر اینکه اپل ممکن است به‌جای مدل پرو مکس، آیفون ۱۵ اولترا را عرضه کند. پیش از این شایعاتی در مورد آیفون ۱۵ اولترا منتشر شده بود؛ اما حدس زده می‌شد که این آیفون مدل پنجم در این خانواده خواهد بود. حال به‌نظر می‌رسد که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.
 
ما همچنین شایعاتی شنیده‌ایم مبنی‌بر اینکه اپل می‌خواهد آیفون ۱۵ اولترا را متمایزتر از آیفون ۱۵ پرو کند؛ اما تاکنون در مورد اینکه این تغییرات واقعا چه خواهند بود حرفی به‌میان نیامده، به خصوص با ویژگی‌هایی مانند USB-C که برای تمام مدل‌های آیفون 15 در نظر گرفته شده است.
 
درهرحال اگر اپل کاری که گورمن ادعا می‌کند را انجام دهد و تا سال ۲۰۲۴ برای عرضه‌ی یک گوشی رده‌بالای اولترا صبر کند، چنین گمانه‌زنی‌هایی می‌تواند مطرح شود.
 
نرم افزار آیفون ۱۵
پیش‌بینی می‌شود آیفون ۱۵ همزمان باعرضه‌ی iOS 17 رونمایی شود. اگر اپل از الگوی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خود پیروی کند، ما در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ماه ژوئن پیش‌نمایشی مشاهده خواهیم کرد که ویژگی‌های جدید iOS 17 را نشان خواهد داد. بتای عمومی نیز ظاهرا در تابستان منتشر می شود و در نهایت باید در پاییز منتظر معرفی این نسخه باشیم.
 
درحال‌حاضر جزئیات زیادی مربوط به تغییرات iOS 17 نمی‌دانیم. بزرگ‌ترین شایعات حاکی از بازنگری اساسی iMessage است. یکی از گزارش‌ها ادعا می‌کند که iOS 17 تغییرات کمتری نسب به به‌روزرسانی‌های اخیر iOS به خود ببیند.
 
آیفون ۱۵: آنچه می‌خواهیم ببینیم
 
طراحی به‌روزشده
زیبایی طراحی مربعی‌شکل اپل برای اولین‌بار با آیفون ۴ معرفی شد و در آیفون ۱۲ احیا شد. این ظاهری محبوب است و از طرفی‌دیگر باعث می‌شود که گوشی‌ها دردست راحت‌تر باشند. امیدواریم سبک طراحی کاملاً جدید برای آیفون بعدی ببینیم، اگرچه به‌نظر می‌رسد برای تحقق این موضوع باید منتظر آیفون ۱۶ باشیم.
 
زوم بیشتر
امیدواریم شایعه‌ی دوربین مجهز به زوم پریسکوپ صحت داشته باشد؛ چرا‌که آیفون در این زمینه از رقبای اندرویدی خود عقب مانده است.
 
گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ زوم اپتیکال ۱۰ برابری ارائه می‌دهد. این درحالی است که پیکسل ۷ پرو گوگل از زوم اپتیکال ۵ برابری بهره می‌برد. در نهایت امیدواریم زوم اپتیکال ۳ برابری آیفون‌ها ارتقا پیدا کند تا بتواند با بهترین دوربین‌های گوشی موجود در بازار رقابت کند.
 
شارژ سریع‌تر
تولیدکنندگان اندرویدی مانند اوپو فناوری شارژ فوق‌العاده سریع ۱۲۵ واتی را ارائه می‌دهند. اکثر آیفون‌ها حداکثر با شارژ سیمی ۲۲ وات و با شارژ بی‌سیم مدل مگ‌سیف ۱۵ وات شارژ می‌شوند. آیفون ۱۴ پرو مکس از نظر فنی می‌تواند با شارژر مناسب به ۲۹ وات برسد؛ اما این مقدار هنوز خیلی سریع نیست.
 
شارژر آیفون مدل پایه اپل دارای حداکثر توان ۲۰ وات است. ما خواهان شارژ سریع‌تر آیفون‌ها به صورت استاندارد هستیم و امیدواریم این بار ارتقای سرعت شارژ را در گوشی‌های جدید اپل ببینیم.
 
جمع‌بندی
هنوز روزهای اولیه انتشار شایعات آیفون ۱۵ است. پورت USB-C می‌تواند برخی از افرادی را وسوسه کند که هنوز جذب جذابیت‌های iOS نشده‌اند. ضمن اینکه دستاوردهای پیش‌بینی‌شده‌ی تراشه‌ی ۳ نانومتری A17 می‌تواند برتری اپل را نسبت به بهترین گوشی های اندرویدی از نظر سرعت تثبیت کند.
 
افزایش احتمالی قیمت آیفون ۱۵ یک نگرانی بزرگ است و امیدواریم شایعات قطعی‌تری در مورد بهبود دوربین‌ها بشنویم؛ اما باتوجه به‌اینکه درحال‌حاضر چندین ماه تا تاریخ معرفی آیفون ۱۵ فاصله داریم، زمان زیادی برای ظهور گمانه‌زنی‌های هیجان‌انگیزتر وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.